معافیت نخبگان از گذراندن فرایندهای جذب در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها بخشنامه صادر می‌کند

«حذف رشته‌های میان رشته بدون فرصت شغلی، معافیت نخبگان از گذراندن فرایندهای جذب در دانشگاه‌ها و ابلاغیه وزارت علوم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در تمام دانشگاه‌ها» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «حذف رشته‌های میان رشته بدون فرصت شغلی، معافیت نخبگان از گذراندن فرایندهای جذب در دانشگاه‌ها و ابلاغیه وزارت علوم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در تمام دانشگاه‌ها» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند. دیگر خبرهای آموزش عالی در این هفته شامل تدوین آیین‌نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی، موظف شدن سه وزاتخانه به همکاری با سازمان سنجش برای کنکور و اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای دانشگاه‌های برتر بود.

در ادامه مهم‌ترین عناوین آموزش عالی در هفته گذشته آورده شده است:

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها گفت: کلاس‌های ترم جاری به صورت حضوری در حال برگزاری است. امیدوارم بتوانیم امتحانات میان ترم و پایان‌ترم را نیز به موقع برگزار کنیم. امیدوارم بتوانیم امتحانات میان ترم و پایان‌ترم را نیز به موقع برگزار کنیم و بتوانیم نیم‌سال تحصیلی بعدی را با نشاط بیشتری آغاز کنیم.

زلفی گل همچنین از پذیرش دانشجو بر اساس نیاز شغلی کشور خبر داد و تاکید کرد که رشته‌های میان رشته‌ای بدون فرصت شغلی، حذف می‌شوند. این رشته‌ها در راستای گسترش دانش جدید در کشور ارائه می‌شوند و تصمیم بر این است که نیازهای جامعه در ایجاد آنها مدنظر قرار گیرد، بنابراین این رشته‌ها دائمی نیستند. منظور این است، زمانی که دیگر نیازی به این رشته‌ها نباشد، پذیرش دانشجو در آنها متوقف می‌شود. این رشته‌ها تا حدودی شبیه به رشته‌های دانشگاه علمی‌کاربردی هستند که بر اساس نیاز جامعه تعریف می‌شوند.

تدوین آیین‌نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی

قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از معافیت نخبگان برای گذراندن فرایندهای جذب در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: قبلاً فرآیند زیادی برای جذب این افراد طی می‌شد اما براساس مصوبه امروز، جذب نخبگان و استعدادهای درخشان برای عضویت هیئت علمی به صورت برنامه محور شد. به این صورت که یک فرد استعداد درخشان یا نخبه یک نیاز جامعه را در دانشگاه فعالیت خود مورد توجه قرار داده و آن را ادامه داده و در این مجموعه نیز استخدام می‌شود. همچنین اعضای هیئت علمی می‌توانند دانشجویان خود را نیز از همین مسیر از بین نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان انتخاب کنند. به این معنی که دیگر لازم نیست که دانشجوی استعداد درخشان و نخبگان فرآیندهای قبل را طی کنند. بلکه با یک نامه استاد جذب خواهند شد.

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از تدوین آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی خبرداد و گفت: با اشاره به تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیأت علمی گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره موضوع مذکور، جلسات متعددی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز جذب وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برای تسهیل جذب نخبگان برگزار و آئین نامه‌ای در این باره تدوین شد که به زودی پس از تکمیل شدن به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

ابلاغیه وزارت علوم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در تمام دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغیه وزارت علوم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در تمام دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برای رفع مشکل کلاس‌هایی که تشکیل نشده، کلاس جبرانی برای دانشجویان برگزار و بخشنامه آن این هفته ابلاغ می‌شود.  بخشنامه‌ای برای رفع مشکل کلاس‌هایی که تشکیل نشده صادر شده و در هفته جاری به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: مقرر شده است به کمک اساتید کلاس‌های جبرانی برگزار شود که اختیار نحوه برگزاری کلاس‌ها نیز برعهده دانشگاه‌ها خواهد بود. دانشگاه‌ها می‌توانند کلاس‌های جبرانی را به صورت مجازی و یا حضوری برگزار کنند.

دانشگاه‌ها برای تماشای بازی فوتبال ایران تعطیل شد

وزارت علوم بخشنامه تعطیلی دانشگاه‌ها برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال را ابلاغ کرد. عمو عابدینی همچنین از تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها بعد از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۳۰ آبان خبر داد. این تعطیلی به دلیل برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم ملی ایران و انگلستان در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام شد. در این آیین‌نامه آمده است؛

‌نظر به برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم ملی ایران و انگلستان در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ و با توجه به محبوبیت گسترده این مسابقات در میان جوانان و دانشجویان و تأثیرات آن در ایجاد شور و نشاط عمومی و تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی به منظور فراهم سازی زمینه تماشای مسابقه، شورای عالی برنامه ریزی آموزشی در جلسه ۹۵۵ تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ مقرر نمود که تمامی کلاس‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روز دوشنبه از ساعت ۱۴ به بعد تعطیل گردد. در ضمن برنامه ریزی لازم برای برگزاری کلاس‌های جبرانی توسط اساتید انجام پذیرد. مقرر فرمائید ضمن اطلاع رسانی، اقدام لازم به عمل آید.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم منصوب شد

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «صمد نژاد ابراهیمی» را به سمت «مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی» منصوب کرد. صمد نژادابراهیمی (زاده تبریز _ ۱۳۵۷) دارای دکترای زیست‌شناسی دارویی (فیتوشیمی) از دانشگاه بازل کشور سوئیس و دانشیار فیتوشیمی در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی است. از سوابق اجرایی وی می توان به مدیر گروه فیتوشیمی، معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی، مدیرکل پشتیبانی پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

سه وزاتخانه موظف به همکاری با سازمان سنجش برای کنکور شدند

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از موظف شدن سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش به همکاری با سازمان سنجش درباره حوزه های امتحانی کنکور خبر داد و گفت: طبق مصوبه دولت سیزدهم، کلیه مراکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کلیه مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کلیه مراکز وابسته به آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی موظف هستند با سازمان سنجش درباره حوزه‌های امتحانی و کنکور همکاری کنند.

وی با اشاره به یک مصوبه هیأت دولت برای عوامل اجرایی حوزه کنکور گفت: طبق قانون تأمین اجتماعی عوامل اجرایی باید حق بیمه پرداخت می‌کردند و با توجه به مصوبه جدید هیأت دولت دیگر نیازی به پرداخت این حق بیمه نیستند. این مسئله از این رو اهمیت دارد که بخشی از حق الزحمه باید به بیمه داده می‌شد و عوامل اجرایی کمتری به حوزه‌ها می‌آمدند.

دانشگاه‌های برتر ردیف بودجه جداگانه می‌گیرند

مهدی شهبازی دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور از در نظر گرفتن ردیف بودجه جداگانه برای دانشگاه‌های برتر خبر داد و گفت: بودجه محدود آموزش عالی در حال حاضر بین ۲۳۰۰ واحد دانشگاهی پخش می‌شود و آنچه که در پی این توزیع بودجه اتفاق می‌افتد، این است که در عمل به واحدهای بزرگ که رسالت ویژه آنها تولید علم است، بودجه مناسبی تعلق نمی‌گیرد. بنابراین نظر رؤسای دانشگاه‌های بزرگ این است که ساماندهی و تحول آموزش عالی در دستور کار قرار گیرد.

دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور ادامه داد: درخواست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور این بود که بودجه دانشگاه‌های برتر در اختیار این دانشگاه‌ها قرار گیرد تا بر اساس ویژگی‌های دانشگاه، نیاز و سرانه‌ای که دارند توزیع شود. به این ترتیب در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مقرر شد امسال یک ردیف جداگانه برای دانشگاه‌های برتر اختصاص پیدا کند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

علیرضا کریمیان مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید فرصت ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۳ آذرماه خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ از ۲۲ آبان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است و داوطلبان تا پنجشنبه ۳ آذرماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

 نتیجه پذیرش تکمیل ظرفیت آزمون ارشد پزشکی اعلام شد. اسامی پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شد. پذیرفته شدگان فرصت داشتند جهت اطلاع از زمان، مکان و نحوه ثبت نام از ۲۸ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۱ به سامانه اینترنتی دانشگاه پذیرفته شده، مراجعه کنند.

۵۹ هزار و ۴۶۴ نفر در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۱ ثبت نام کردند که در نهایت ۵ هزار و ۱۹ نفر قبول شدند. مرحله تکمیل ظرفیت این آزمون هم در روزهای ۷ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱ برای بیش از ۳۴۲ نفر / رشته ظرفیت اجرا شد.

جزئیات آزمون‌ دانشنامه و گواهینامه تخصصی دندانپزشکی اعلام شد. این آزمون برای تمامی داوطلبان واجد شرایط در روزهای ۱۵ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. آزمون کتبی سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار می شود و پس از برگزاری آزمون کتبی اعتراضات در همان روز بررسی می‌شود. نتایج آزمون کتبی روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ اعلام می‌شود. آزمون شفاهی پنجشنبه و جمعه ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

محل برگزاری آزمون هر دو مرحله رشته های تخصصی در تهران است. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محل آزمون رشته های ارتودانتیکس، بیماری های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت و دندانپزشکی ترمیمی است. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران محل آزمون رشته های اندودانتیکس، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، پریودانتیکس، پروتزهای دندانی، رادیولوژی دهان و فک و صورت و دندانپزشکی کودکان است.

ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) گروه علوم پزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از اول آذر در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شد. همه پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون ورودی دکتری تخصصی (PH.D) گروه علوم پزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ موظف هستند ثبت نام را به صورت اینترنتی با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی محل قبولی طبق راهنمای ثبت نام و تکمیل دقیق فرم های ثبت نامی، تحصیلی، گزینش و ارسال و الصاق مدارک از اول تا ۱۰ آذر انجام دهند.

پذیرفته شدگان آزمون باید جهت سپردن تعهد محضری در ابتدا به سایت دفتر امور حقوقی دانشگاه محل قبولی مراجعه کرده و پس از انتخاب نوع تعهد با توجه به سهمیه پذیرش با در نظر گرفتن موارد اعلامی جهت سپردن تعهد محضری به همراه ضامن مربوطه به یکی از دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور مراجعه کرده و در نهایت اصل تعهد محضری را به دفتر امور حقوقی دانشگاه ارائه کنند.

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ اعلام شد. ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ از ۲۲ آبان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و داوطلبان تا پنجشنبه ۳ آذر ماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند. اتباع غیرایرانی داوطلب شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل بوده و بند مربوط را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، علامتگذاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =