دلایل ممنوعیت دادن آب به کودک زیر شش ماه چیست؟

کودکان شیرخوار به‌طورکلی لازم نیست تا حدود شش ماهگی آب بنوشند. آنها تا آن زمان، تمام آبی را که برای بدنشان نیاز دارد و حتی در هوای تابستان و گرم نیز از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، سن آب خوردن کودکان شیرخوار و مقدار مناسب آب دادن به آنها یکی از سؤالات رایج مادر و پدرها است. برای برخی از والدین این نگرانی پیش می‌آید که کودکشان ممکن است تشنه باشد یا برایشان عجیب است که چرا نباید به کودکان زیر شش ماه آب داد یا به چه علت به کودکان بزرگ‌تر از شش ماه هم نباید در دادن آب افراط کرد.

قبل از شش ماهگی، شیر مادر و شیر خشک به قدر کافی آب مورد نیاز بدن کودک شما تأمین می‌کند و کودک پیش از شروع خوردن غذای کمکی نیازی به نوشیدن آب ندارد. پس از شش ماهگی نیز لازم است در مقدار آب دادن به کودکتان دقت کنید و طبق نظر پزشکش به مقدار کافی به او آب بدهید.

بیشتر بخوانید:

زردی در نوزادان و دستورالعمل‌های جدید پزشکی

برخی دلایل دیگری که دادن آب به کودکان زیر شش ماه را غیرضروری می‌کند؛ شامل موارد زیر است:  

وجود آب کافی در شیر مادر یا شیر خشک

کودکان کمتر از شش ماه حتی در هوای گرم باید فقط شیر مادر یا شیر خشک بنوشند که حاوی تمام آب مورد نیاز آنهاست، زیرا بخش عمدهٔ شیر مادر و شیر خشک یعنی چیزی در حدود ‌۸۵ درصد از آب تشکیل شده‌ است.

تداخل در جذب مواد مغذی: دادن آب زیاد به کودک زیر شش ماه می‌تواند در توانایی بدن او برای جذب مواد مغذی موجود در شیر مادر یا شیر خشک تداخل ایجاد کند.

بی‌میلی کودک به شیر مادر یا شیر خشک

 آب خوردن زیاد همچنین می‌تواند باعث پر شدن شکم کودک شود که میل او به شیر خوردن را کاهش می‌دهد.

مسمومیت آب

 آب دادن به کودکان کوچک زیر شش ماه می‌تواند باعث یک عارضۀ نادر ولی بسیار خطرناک به نام مسمومیت آب شود. در چنین مورد نادری، شیرخوارانی که مقدار زیادی آب می‌نوشند گاهی ممکن است دچار تشنج و حتی کما شوند. مسمومیت آب زمانی اتفاق می‌افتد که آب زیاد، غلظت سدیم بدن را رقیق می‌کند که باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌ها و ورم بافت‌های بدن می‌شود.

رقیق نکردن بیش از حد شیر خشک با آب

سعی نکنید با اضافه کردن آب بیشتر، شیر خشک بیشتری به دست بیاورید، بلکه فقط با دقت دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید و از مقدار آب توصیه‌شده استفاده کنید. اضافه کردن آب زیاد به شیر خشک نه تنها ریسک مسمومیت آب را به دنبال دارد، بلکه به معنای آن است که کودکتان کمتر از نیازش مواد مغذی را دریافت می‌کند و فقط بیشتر آب می‌خورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =