ساختار غلط تشکیلاتی بلای جان میراث فرهنگی / همه دستگاه‌ها باید از آثار تاریخی حمایت کنند

میراث ملی نشان‌دهنده هویت یک تمدن است و اگر این تمدن حاصل تاریخ چند هزار ساله یک ملت باشد اهمیت آن چندین برابر خواهد، بنابراین مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا بهره‌برداری لازم از میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بحث حفظ و حراست از میراث فرهنگی همواره یکی از مباحث مهم در تاریخ معاصر ایران بوده است، اما این موضوع همیشه تحت تاثیر جدل‌های سیاسی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته است. میراث ملی نشان‌دهنده هویت یک تمدن است و اگر این تمدن حاصل تاریخ چند هزار ساله یک ملت باشد اهمیت آن چندین برابر خواهد.

ما باید نسبت به این موضوع واقف باشیم که کشور ما با بلایای طبیعی زیادی روبروست اما از کجا باید شروع کرد که از عوارض این گونه بلایای طبیعی بر میراث فرهنگی جلوگیری کنیم؟ در پاسخ باید گفت که لازم است در این زمینه به تمهیدات کلی بیندیشیم.

باید بدانیم که آیا واقعا تمهیداتی که در نظر گرفتیم، قوانینی که داریم اعتباراتی که موجود است سازمانی و تجهیزاتی که داریم کافی است آیا مسئولان و مدیرانی که در مناطق مختلف روی کار هستند به بزرگی و اساس این مشکلات واقفند و روش‌های پیشگیری از وقوع این مشکلات را می‌دانند؟

لزوم حمایت همه دستگاه‌ها از آثار تاریخی

در همین رابطه، یعقوب‌زاده کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به بی‌توجهی دولت‌ها در حفظ آثار باستانی اظهار کرد: واقعیت این است که ایران با وجود تنوع و کثرت در ابنیه و مکان‌های تاریخی سرآمد است به عبارتی آنقدر دارای کثرت است که ممکن است در روستاهای ما نیز یک تپه تاریخی از دل خاک بیرون آید و باید قدر این ظرفیت را دانست.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی از اولویت‌های مسئولان کشور نیست، گفت: متاسفانه به همین دلیل بودجه‌ای برای خرید برخی از این بناهای تاریخی که در اختیار مردم است اختصاص داده نمی‌شود یا از طرف مدیران توجهی در این باره صورت نمی‌گیرد.

یعقوب‌زاده تاکید کرد: باید نهادهای دیگری به غیر از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی کمک کنند، چرا که حمایت همه دستگاه‌ها می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشند و این حمایت می‌تواند در حوزه تصمیم‌گیری، سیاست‌‍گذاری و یا در زمینه کارهای اجرایی باشد و همچنین دغدغه‌های رسانه ها می‌تواند در این زمینه حساسیت ایجاد کند تا مسئولان به فکر باشند.

فراکسیون‌های گردشگری در مجلس تخصصی نیستند

خاکسار دیگر کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز ادامه داد: بررسی تاریخی نقاط گردشگری برای بشر بسیار ارزشمند است. بسیاری از مردم جامعه ما به دلیل نداشتن شناخت کافی از نقاط گردشگری کشورمان برای گذراندن گشت و گذار به کشورهای خارجی می‌روند در حالی که ما در ایران سرآمد گردشگری هستیم و این یک مشکل اساسی است که باید نسبت به حل آن یک اقدام اساسی صورت گیرد.

خاکسار خاطرنشان کرد: از زمانی که وزارت گردش تشکیل شده، این وزارتخانه نیز برای نگهداری از منابع درآمدی خودش در درآمدهای دولت سهمی دارد، اما چنین گمان می‌شود که در جابجایی سازمان به وزارتخانه برخی افراد قدیمی به شکلی فرسایشی در راس کار قرار دارند که در راس هرم توزیعی ساختار رسیدگی به امکانات گردشگری و آثار باستانی آنچنان فعال نیستند. همچنین افرادی در فراکسیون‌های گردشگری مجلس حضور دارند که تخصص کافی نداشته و دلسوز نیستند، این در حالی است که کارشناسان اصلی گردشگری در گوشه‌ای از خانه به فعالیت‌های معمول خود مشغولند.

به گزارش ایسکانیوز، طبق گفته کارشناسان، مشکلات حوزه مدیریتی میراث فرهنگی‌ در کشور ما بسیار زیاد است و از آنجایی که بسیاری از اشتباهات در این زمینه قابل جبران نیستند، مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا بهره‌برداری لازم از میراث فرهنگی و گردشگری کشور صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =