هزینه کار دانشجویی در سال تحصیلی جدید افزایش نیافته است

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هزینه کار دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ هنوز افزایش نیافته است.

مهدی سقاوی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه افزایش دستمزد کار دانشجویی رشته پرستاری هنوز انجام نشده است، اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعده داده این دستمزد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ افزایش یابد؛ اما هنوز این موضوع به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه افزایش دستمزد کار دانشجویی در رشته‌های پزشکی و پرستاری یکی از مطالبات جدی دانشجویان است، گفت: بنابراین معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای برای افزایش دستمزد کار دانشجویی تنظیم کرده و به هیئت معاونان این وزارتخانه و وزیر ارسال کرد. البته رقمی که دانشجویان و این معاونت پیشنهاد داده بودند، تایید نشده و رقمی بسیار کمتر تصویب شد. 

دبیر صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: این مجمع در این نامه از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا افزایش سقف ساعت کار دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد پرستاری از ۱۰۰ ساعت به ۱۵۰ ساعت تغییر کند و همچنین هزینه کار دانشجویی از  به ۱۵ هزار تومان و  به ۲۰ هزار تومان افزایش یابد؛ البته این موضوع هنوز تایید نشده است. 

وی ادامه داد: مبالغ جدید کار دانشجویی مهرماه هر سال اعلام می‌شود. در این راستا هر ساله هیئت امنای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش دستمزدها را تعیین و ابلاغ می‌کند، اما امسال هنوز این افزایش‌ها اعمال نشده است. 

وی با تصریح بر اینکه دانشجویان در ۳ حوزه مختلف می‌توانند کارهای دانشجویی انجام دهند و با معاونت فرهنگی_دانشجویی همکاری داشته باشند، بیان کرد: برخی از دانشجویان با مفدا (روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) همکاری می‌کنند. برخی از دانشجویان نیز در انجمن‌های صنفی یا نهادهای سلامت و روان دانشگاه‌ها فعالیت دارند. همچنین برخی نیز در کمیته‌های انضباطی فعالیت دارند. 

سقاوی اضافه کرد: کارهای دانشجویی متعلق به معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، دستمزد بسیاری کمی دارد. این مبلغ در هر ساعت حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که هر دانشجو در ماه تا سقف ۱۰۰ ساعت می‌تواند فعالیت کند اما معمولا مجموع این فعالیت‌ها ۷۰ ساعت در ماه است؛ البته ساعت‌های فعالیت دانشجویان نیز باید حتما به تایید معاونت برسد. 

این فعال صنفی درباره تمایزهای هزینه‌های کار دانشجویی یادآور شد: این مبلغ برای خانم یا آقا بودن متفاوت است. همچنین دانشجویان رشته پزشکی ۶ هزار و ۲۰۰ تومان و دانشجویان پرستاری ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر ساعت فعالیت، دریافت می‌کنند. البته در اصلاحیه جدید آیین نامه فعالیت تشکل‌های دانشجویی، این تفاوت بین رشته‌ها برداشته شده و تفاوت مبلغ بین دانشجویان متاهل و مجرد مختلف است. 

وی افزود: چندین سال هزینه کار دانشجویی تنها ۱۰ درصد افزایش یافت برای همین در حال حاضر دستمزد این نوع کار اندک است. وزارتخانه قرار بود این مبلغ را به ساعت ۱۰ هزار تومان افزایش دهد؛ اما هنوز این اتفاق رقم نخورده است. 

به گفته سقاوی؛ معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعده داده بود که این مبلغ را برای امسال تا سقف ساعتی ۱۰ هزار تومان افزایش دهد، این افزایش قیمت هنوز اعمال نشده است. 

دبیر صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان درباره کار دانشجویی مرتبط با معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: دانشجویان رشته‌های پزشکی، پرستاری و مامایی نیز در درمانگاه‌های بیمارستان فعالیت می‌کنند. البته آنان وظیفه دارند که تعداد ساعت مشخصی در هفته را در بیمارستان تحت شیفت بگذرانند. دستمزد ساعت این شیفت‌ها حدود هر ساعت ۲۰ هزار تومان است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1161306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =