مهاجرت و کمبود پرستار، مشکل عمده در سیستم درمانی کشور/ به‌رغم افزایش متقاضیان تحصیل در رشته پرستاری کمبودها مشاهده می‌شود

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: نبود تعادل بین دریافتی پرستاران و پزشکان از عمده دلایل مهاجرت پرستاران کشور محسوب می‌شود و در کشور خواستار افزایش جمعیت پرستاران و ایجاد تعادل بین دریافتی پزشکان و پرستاران هستیم.

طاهره نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به مناسبت فرارسیدن روز پرستار درباره آخرین وضعیت دانش آموختگان این رشته تحصیلی گفت: رشته پرستاری از اقبال مناسب در جامعه ما برخوردار است و در حال حاضر نسبت تعداد پرستار در مقایسه با تخت‌های بیمارستانی اندک است. بنابراین کشور نیازمند آموزش دانشجویان پرستاری است، چون برای پرورش نیروهایی که بتوانند در بیمارستان‌ها فعالیت کننده نیازمند نیرو هستیم.

وی افزود: امسال در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد استقبال دانشجویان از این رشته تحصیلی هستیم و ظرفیت‌های تحصیل در رشته پرستاری بیش از میزان تعیین ظرفیت وزارت بهداشت و درمان است و برای ظرفیت محدود می‌توان پذیرش داشت و اعضای هیات علمی هم متناسب با تعداد دانشجویان باید افزایش یابند.

نیاز پرستار امروز به آموزش

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: مساله مهاجرت فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی رشته پرستاری به کشورهای مختلف وجود دارد و در سال گذشته و به ویژه در ایام شیوع کرونا تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان از ایران به کشورهای مختلف مهاجرت کرده و نیاز به آموزش پرستار در کشور بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

وی در واکنش به اعتراضات برخی دانشجویان درباره برگزاری دوره‌های کارورزی تاکید کرد: نقصی در زمینه آموزش دانشجویان پرستاری وجود ندارد، چون علاوه‌بر بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با بیمارستان‌های متعدد قرارداد منعقد شد و دانشجویان از لحاظ کارآموزی و کارورزی مشکلی ندارند و افراد بر اساس تخصص به بیمارستان‌ها هدایت می‌شوند. در تمامی بیمارستان‌ها دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از عملکرد ابزار رضایت می‌کردند.

تعرفه‌گذاری پرستاران مورد توجه قرار گیرد

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: برای ارتقای شغل پرستاری و برطرف‌سازی نقاط ضعف باید متناسب با فعالیت‌ها به تعرفه‌گذاری و کارآیی مورد ارزیابی قرار بگیرد و اعضای تیم پزشکی احساس دلگرمی برای فارغ التحصیلان تمایل به کشورهای مقصد به مقوله‌ای همچون تعرفه‌گذاری اهمیت می‌دهند.  اغلب پرستاران برای تعادل بین تیم پزشکی و پرستاری به کشورهای مورد اهمیت به شاخص پزشک، پرستار و تخت‌های بیمارستانی مهاجرت می‌کنند. اغلب در کشورهای مبدا تفاوت بین دریافتی پزشک و پرستار وجود ندارد.

نصرآبادی تاکید کرد: تعداد دانش آموختگان رشته پرستاری باید افزایش یابد، چون به همان نسبت به تعداد بیمارستان‌ها افزایش یافته و از سوی دیگر تعدادی از پرستاران بازنشسته شده و به همین ترتیب نیاز به پرستار وجود دارد.

اتنهای پیام/  

کد خبر: 1161328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 0
      همین خانم نصرآبادی باعث فرار خیلی از نیروها شده