پیش ‌بینی بورس یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱

در بازار سهام شنبه نیز نماگرها روندی واگرا تجربه کردند و خودرویی‌ها دست برتر را در اختیار داشتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که بار دیگر خبر عرضه خودروهای جدیدی را در بورس کالا پشت خود داشت. معاملات با حجم و قیمت بالا در گروه خودرویی شروع شد و باقی گروه‌ها را نیز تا حدی با خود همراه کرد اما به مرور به فشار عرضه‌ها بیشتر شد و قیمت‌ها از سقف روزانه خود عقب نشستند. البته همچنان گروه خودرو و برخی صنایع کوچک همچون حمل‌ و نقل و انبوه‌سازی، توانست رنگ سبز خود را تا انتهای بازار حفظ کنند. شاخص کل بورس در نهایت بازدهی منفی ۰.۱۴ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن نیز که همچون روزهای قبل‌تر شرایط بهتری نسبت به شاخص کل داشت، توانست بازدهی مثبت ۰.۲ درصدی را به سهامداران ارائه دهد.

دو روز پایانی هفته گذشته برای بورس تهران خبرهای مهمی را در بر داشت. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن‌ها را می‌توان به عرضه خودروهای جدید در بورس کالا نسبت داد. از سمتی صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) و تایید کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در نشست‌های بعدی فدرال رزرو، خوش‌بینی به ثبات قیمت کامودیتی‌ها را بیش از قبل کرد. در بحث کلان سیاسی اما شورای حقوق بشر سازمان ملل متحده با تصویب قطعنامه علیه ایران، به تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب رای مثبت داد تا ریسک‌ها سیستماتیک بورس تهران افزایش یابد.

سرعت محتاطانه خودرویی‌ها قبل از مقاومت

تشدید فروش تولیدات خودروسازان در بورس کالا مدتی است که باعث افزایش تقاضا برای نمادهای این گروه شده است و به نوعی می‌توان گروه خودرویی را لیدر جدید بازار طی روزهای اخیر نامید. در هفته جاری قرار است که بیش از ۲هزار دستگاه خودروی هایما در انواع مختلف، تارا دستی و اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و لاماری ایما در بورس کالا عرضه شوند که برخی از آن‌ها اولین حضور خود در این بازار را تجربه می‌کنند. این موضوع همچنان می‌تواند تقاضا برای گروه خودرو و قطعات را در بورس تهران حفظ کند و هنوز در معاملات آن‌ها وجود خریدار به وضوح دیده می‌شود. در این بین اما به نظر می‌رسد که تاحدودی از قدرت صعودی آن‌ها کاسته شده باشد.

کارشناسان برای این موضوع دو دلیل اصلی را عنوان می‌کنند. از سمتی برخی اعتقاد دارند که پس از رشد قابل توجهی که خودرویی‌ها طی هفته‌های اخیر تجربه کرده‌اند، برخی از سهامداران درحال شناسایی سود یا خروج از بازار با حداقل ضرر هستند و معتقدند که این روند صعودی نمی‌تواند تداوم داشته باشد. از سمت دیگر اما برخی از کارشناسان و تکنیکالیست‌ها دلیل این موضوع را وجود مقاومت‌های تکنیکالی شاخص کل بورس در ابرکانال ۱.۴ میلیون واحدی عنوان می‌کنند.

تکنیکال شاخص سهام چه می‌گوید؟

اگر به نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس نگاهی بیاندازیم، پیداست که در محدوده ۱.۴۲ تا ۱.۴۸ میلیون واحدی، ‌ نمودار نماگر اصلی بازار با مقاومت‌های زیادی روبروست که هرکدام می‌تواند به توقف موقت بورس تهران منجر شود. از طرفی اندیکاتورهای RSI‌ و ایچی موکو نیز همچنان سیگنال صعودی را صادر نکرده‌اند و بیشتر به سمت یک روند متعادل و کم‌نوسان سنگینی می‌کنند که می‌توان نشان از یک اصلاح زمانی داشته باشد. با این وجود اما به نظر می‌رسد که تغییر و تحول صورت گرفته در صنعت خودروسازی کشور و حرکت خودروسازان به سمت سوددهی پس از سال‌ها شناسایی زیان، می‌تواند بازار سرمایه را از مقاومت‌های موجود عبور دهد و به سمت اهداف بعدی خود حرکت کند.

ترمز بورس با متغیرهای خارج از بازار؟

معاملات کم نوسان دلار در هفته گذشته با وجود انتشار خبرهایی که از کاهش خوش‌بینی به احتمال احیای برجام و افزایش ریسکهای سیستماتیک حکایت می‌کردند، اتفاق جالبی بود که طبیعتا واکنش سهامداران را نیز به دنبال داشت. معامله‌گرانی که به نظر یا باید دل به دسترسی شرکت‌های بورسی به سودی واقعی با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها خوش کنند یا به دنبال کسب سود اسمی از مسیر رشد قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی باشند. در این میان گفته می‌شود انتشار اوراق گواهی سکه در هفته چهارم آبان‌ماه و اوراق ارزی از ابتدای هفته گذشته توسط بانک مرکزی نیز می‌تواند بر روند قیمتی اسکناس آمریکایی اثر گذاشته و افت بیشتر قیمت دلار را در پی داشته باشد. از این رو حالا که بازار سهام محرک برجامی خود را تا حدودی از دست داده است، باید دید چه واکنشی به نوسان قیمت دلار نشان خواهد داد. قیمت دلار در هفته گذشته با رشد ۰.۱ درصدی همراه شد. سکه اما ۲ درصد گران‌تر قیمت خورد.

روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را با ۲۵ رأی موافق، رأی مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رساند. تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در حوادث اخیر است. اتفاقی که پس از کمرنگ شدن احتمال احیای برجام در نگاه سرمایه‌گذاران می‌تواند با افزایش ریسک‌های سیستماتیک، معاملات سهام در تالار شیشه‌ای را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس تهران در روز آینده با افزایش بیشتر عرضه‌ها نسبت به امروز و روزهای قبل‌تر همراه باشد اما به نظر نمی‌رسد که قدرت فروشندگان به قدری بالا باشد که بازار را یکدست سرخ‌رنگ کند. به طور کلی یک روز متعادل اما به سمت منفی از احتمال بالاتری نسبت به دیگر احتمالات برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =