عدم امنیت شغلی، خطای پرستاران را افزایش می‌دهد/ نارسایی در تعیین محل کارآموزی بالینی دانشجویان پرستاری

مدیر گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عدم امنیت شغلی پرستار خطای شغلی را افزایش می‌دهد، گفت: دانشجویان برای تحصیل در رشته پرستاری تمایل دارند، اما به دلیل اینکه دانشگاه آزاد اسلامی فقط سه بیمارستان دارد با مشکلات محل کارآموزی و محل کارآموز بالینی برای دانشجویان مواجه هستیم.

سیمین اسماعیل‌پور زنجانی، مدیر گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز پرستار درباره آخرین وضعیت این شغل به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: همگان به اهمیت شغل پرستاری واقف هستند و ۸۵ درصد از جمعیت ۲۰۰ هزار نفر پرستار شاغل در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. حدود ۱۷۰ هزار خانم شاغل در حرفه پرستاری و با توجه به مسئولیت‌های زنان در زندگی مشکلات ناشی از این شغل را برای آنها دو چندان می‌کند و عدم برقراری امنیت شغلی خطای پرستاری را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه  آزاد اسلامی با اشاره به مساله امنیت شغلی پرستاران افزود: تاکنون امنیت شغلی مورد انتظار پرستاران یا دانشجویان این رشته فراهم نشده است. اغلب پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی در قالب قرارداد شرکتی استخدام و این نوع عقد قرارداد امنیت شغلی آنها را تحت تاثیر قرار داده و برای پرستار بروز استرس در زمینه عدم امنیت شغلی امکان افزایش خطاهای پرستاری را افزایش داده و همین امر معضل بزرگی است.

فقط ۱۰ درصد فارغ التحصیلان پرستاری در بیمارستان دولتی جذب می‌شوند

اسماعیل‌پور زنجانی ادامه داد: با وجود آمار مناسب فارغ التحصیلان پرستاری از دانشگاه‌ها روند جذب آنها مناسب نیست و فقط  ۱۰ درصد آنها در بیمارستان‌های دولتی جذب می‌شوند و بنابراین می‌توانند در مراکز درمانی خصوصی استخدام شده و همین امر در بروز کمبود نیروی پرستار تاثیرگذار است.

دلیل بروز کمبود در زمینه پرستار چیست؟

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی متوسط نسبت پرستار به جمعیت باید ۶ بر هزار باشد، اما هم اکنون حتی میزان استاندارد یا کف آمار را نداریم. به عبارت دیگر حتی ۳ پرستار بر هزار نفر هم در مراکز درمانی فعال نیستند. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده یک و نیم پرستار به ازای هزار نفر در حال فعالیت هستند. تعداد فارغ التحصیلان افزایش یافته از یک سو شاهد افزایش مهاجرت پرستاران به دلیل موقعیت مناسب این شغل در دیگر کشورها هستیم.

مدیر گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه  آزاد اسلامی افزود: بسیاری از مردان بعد از ازدواج به همسرشان اجازه فعالیت در شغل پرستاری را نمی‌دهند و این مقوله کم و کاستی در نیروهای کار را به دنبال داشته و در بروز پاندمی‌ها نمایان می‌شود. در حالی که پرستاران به دلیل کار زیاد فرسوده شده و همین امر در کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران تاثیرگذار است.

چالش پرستاران به دلیل عدم اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی است

اسماعیل‌پور زنجانی با بیان اینکه دریافتی پرستاران با  ۱۷۰ ساعت کار در ماه و گذراندن شیفت اندک است، افزود: تعرفه گذاری خدمات منجر به کاهش دریافتی پرستاران شده است. این تعرفه گذاری از دهه ۷۰ مطرح و تاکنون اجرایی نشده است. تعرفه‌های درمانی برای پزشکان مشخص است، اما ۷۰ درصد اقدامات درمانی را پرستاران انجام می‌دهند. یکی از علل کاهش حقوق پرستاران عدم تعرفه‌گذاری است. همراهان بیماران به‌دلیل مشکلات موجود همچون هزینه گزاف درمان، کمبود تخت‌های بیمارستانی و ... تحملشان کاهش یافته و کادر درمان تحت خشونت قرار می‌گیرند. بنابراین احتمال بروز خشونت افزایش یافته و انتظار حمایت از پرستاران می‌رود.

وی درباره آخرین اقدامات برای قرار دادهای ۹۰ روزه پرستاران تاکید کرد: تاکنون خبری مبنی بر  تبدیل وضعیت پرستاران با قرار داد ۹۰  روزه به  استخدام شرکتی یا پیمانی را نشنیدم.

مدیر گروه پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز تمایل عمومی نسبت به تحصیل در  رشته پرستاری وجود دارد. این رشته تحصیلی در مقایسه با دیگر رشته‌های تحصیلی از موقعیت مناسب برخوردار است. برای مثال در کنکور جدید قرار بر اخذ 150 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بود و هم اکنون تعداد ورودی‌ها دو برابر شده و مجبور به پذیرش تعداد بیشتری دانشجو هستیم.

 به گفته اسماعیل پور زنجانی بنابراین اقبال عمومی برای تحصیل در این رشته وجود دارد، اما به دلیل اینکه دانشگاه آزاد اسلامی فقط سه بیمارستان دارد با مشکلات برای تامین محل کارآموزی و محل کارآموز بالینی برای دانشجویان مواجه هستیم. بیمارستان‌های آموزشی دیگر هم محدود و برای عقد قرارداد با بیمارستان‌های وابسته به علوم پزشکی و کارآموزی دانشجویان مشکلات متعدد وجود دارد، اما  سعی شده محیط‌های بالینی مناسب برای این افراد فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =