آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین توانایی مسلح کردن تایوان را ندارد

مقامات آمریکا می‌گویند تداوم جنگ اوکراین و ارسال مداوم سلاحهای آمریکایی به اوکراین، موجب کاهش ذخایر انبارهای این کشور می‌شود و واشنگتن نمی‌تواند طبق برنامه تایوان را در برابر چین مسلح کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته مقامات آمریکا نگران این موضوع هستند که ارسال بیش از اندازه تسلیحات نظامی به اوکراین در آینده شرایطی ایجاد می‌کند که طرح‌های بلندمدت واشنگتن برای مسلح‌کردن تایوان در میانه افزایش تنش‌های این جزیره با چین را با مشکل جدی روبرو کند.

این نشریه به نقل از مقامات دولتی و کنگره آمریکا نوشته که ارسال بیش از اندازه تسلیحات نظامی به اوکراین موجب کاهش موجودی انبارها برای تسلیح‌کردن تایوان می‌شود. به گفته این مقامات در دسامبر ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۸ تسلیحات ضدتانک جاولین و همچنین ۲۱۵ موشک استینگر سطح به هوا برای تایوان سفارش داده شد، اما هنوز در اختیار این جزیره قرار نگرفته است.

این منابع همچنین افزودند که تا دسامبر پارسال محموله‌ها و سفارش‌های عقب‌افتاده و تحویل‌داده‌نشده به تایوان ۱۴ میلیارد دلار بود که اکنون به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید

غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو منجر به نابودی دیپلماسی نمی‌شود / فشار در برابر فشار رویکرد ایران در مقابل آمریکا و غرب

مقامات شرکت‌های تولید سلاحِ لاکهید مارین و بوئینگ گفته‌اند که کاهش تولید و عدم تأمین سفارش‌ها حتی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، به علت همه‌گیری کرونا وجود داشت.

نشریه نیویورک‌تایمز نیز روز دیروز یکشنبه در گزارشی به ارسال بیشمار تسلیحات از کشورهای غربی به اوکراین اشاره کرد و نوشت که تداوم تأمین اسلحه برای اوکراین، زرادخانه تسلیحاتی اکثر کشورهای غربی عضو ناتو را تحلیل برده و در نتیجه این اتفاق، ارتش کشورهای غربی نمی‌توانند وعده سیاستمداران این کشورها برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را برآورده سازند.

نیویورک‌تایمز نوشت: ظرفیت کشورهای کوچک تحلیل رفته و به گفته یک مقام ناتو، زرادخانه تسلیحاتی دست‌کم ۲۰ کشور از ۳۰ عضو این ائتلاف نظامی، «کاملا ته کشیده» و تنها متحدان بزرگ‌تر یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند برای تداوم کمک نظامی به اوکراین یا افزایش آن، در انبارهای خود موجودی کافی دارند.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی‌یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد. مسکو همواره هشدار داده که ارسال تسلیحات به اوکراین تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و خطر رویایی مستقیم روسیه و ناتو را افزایش خواهد داد.

همزمان با تداوم درخواست‌های اوکراین از غرب برای ارسال تسلیحات، انبار کشورهای اتحادیه اروپا رو به تحلیل گذاشته و بر اساس گزارش‌ها، تا اوایل سپتامبر، زرادخانه آلمان «لب مرز» است. با این حال، لیتوانی که دیگر هیچ سلاحی برای ارسال به اوکراین ندارد، از دیگر متحدان خواسته تا «هر چه دارند به اوکراین بدهند!»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا متعهد شده مادامی که جنگ در اوکراین طول بکشد، کانال انتقال تسلیحات به این کشور را فعال نگه دارد اما زرادخانه آمریکا پس از بارها و بارها ارسال تسلیحات به کی‌یف، ضربه سنگینی خورده است.

تازه‌ترین گزارش پنتاگون حاکی از تصویب و ارسال کمک نظامی مستقیم به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد دلار به اوکراین حکایت دارد که از جمله آن می‌توان به بیش از ۴۶ هزار سامانه ضدزرهی، حدود ۲۰۰ توپخانه هویتزر، ۳۸ سامانه موشک هیمارس و فهرستی از سایر تسلیحات و خودرو سنگین و مهمات اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =