جزئیات نقدینگی شهریورماه

گزیده آمارهای اقتصادی شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که حجم نقدینگی به ۵۵۹۴۹.۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گزیده آمارهای اقتصادی شهریورماه در حالی از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌دهد حجم نقدینگی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱(معادل ۵۵۹۴۹.۳ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵.۸ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۷.۰ درصد) به میزان ۱.۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریورماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۵ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

کاهش نقدینگی و پایه پولی در مهرماه

سهم پول از نقدینگی شهریورماه، ۱۲۷۴۲.۵ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ رشد ۵۶.۱ درصدی و نسبت به اسفند ۱۴۰۰ رشد ۲۹.۲ درصدی را نشان میدهد.

۹۱۸.۲ هزار میلیارد ریال از آمار مربوط به سهم پول از نقدینگی شهریورماه سال جاری آمار مربوط به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است که نسبت به شهریور و اسفند سال قبل به ترتیب ۲۶.۳ درصد و ۶.۲ درصد افزایش یافته است. 

شبه پول نیز در شهریورماه ۱۴۰۱ به ۴۳۲۰۶.۸ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریورماه سال قبل ۳۲.۹ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۱۲.۳ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی در توضیح وضعیت نقدینگی شهریورماه اعلام کرده: حدود ۲.۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) می‌باشد و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان شهریورماه سال۱۴۰۱ نسبت به پایان شهریورماه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۵.۰ درصد خواهد بود.

طبق گزیده امارهای اقتصادی شهریورماه، رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریور­ماه سال ۱۴۰۱ به ۳۳.۱ درصد رسید. 

پایه پولی در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۶۹۰۷.۳ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۴.۴ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۳.۱ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد افزایش یافته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1161609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =