آخرین وضعیت بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین وضعیت بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت را تشریح کرد و درمورد اتفاقاتی که درمورد تغییر سازمان بورس رخ داده بود توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجید عشقی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به برخی برنامه‌های پیش رو در بازار سرمایه توضیح داد: از برنامه‌های پیش رو می‌توان به تهیه پیش‌نویس سند راهبردی اموزش و ارتقای سطح سواد مالی، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بارار سرمایه، تدوین و تصویب دستورالعمل انتشار سوالق تخلفاتی و کیفری مدیران ناشران و نهادهای مالی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

آزاد شدن فروش سهام عدالت فعلا منتفی شد

وی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: طبق وعده‌ای که داده شده بود عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گرفت. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت گواهی صرفه‌جویی انرژی اظهار کرد: وزارت نفت و وزارت نیرو باید از گواهی صرفه‌جویی انرژی استفاده کنند. رایزنی‌هایی نیز درحال انجام است، این گواهی می‌توانند به بحث صرفه‌جویی و تامین مالی کمک کند.

عشقی با اشاره به افزایش دامنه نوسان عنوان کرد: این اتفاق در طول یک سال گذشته رخ داد. سازمان بورس بر اساس گزارش شرکت بورس و فرابورس مجدد در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند، اما به طور کلی افزایش دامنه نوسان نشان داد نقدشوندگی در بازار افزایش یافته است و در این مدت صف فروش کم‌تری داشتیم. ممکن است در ادامه کار تغییر حجم مبنا یا طبقه بندی بازارها مد نظر قرار بگیرد.

اخبار تغییر ریاست سازمان اشتباه خبری خوبی نبود

وی در ادامه درمورد اتفاقاتی که درمورد استعفا و تغییر رییس سازمان بورس مطرح شده بود، توضیح داد: رفتن از سازمان دل‌پذیر است؛ موضوع استعفا در شورای عالی بورس مطرح شد و در گزارشی که در جلسه ارایه کردم به این‌ موضوع اشاره کردم که شاید اگر از سازمان کناره‌گیری کنم به نفع بازار باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اما همه اعضا با توجه به گزارش ارائه شده با استعفا مخالفت کردند. موضوعاتی که درمورد تغییر سازمان مطرح شد اشتباه خبری خوبی نبود.

عشقی به این سوال که آیا از سمت مجلس فشاری در زمینه استعفا وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: با مجلس در تعامل خوبی هستیم و این مباحث وجود ندارد.

درمورد سهام عدالت توافق وجود ندارد

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درمورد بازنگری آیین‌نامه سهام عدالت اظهار کرد: آیین‌نانه اجرایی سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تصویب شد و از سال قبل مجدد در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت. اما درمورد مدلی که درمورد نحوه آزادسازی، برگزاری مجامع، امکان فروش سهام عدالت در شورا به توافق نرسیدیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تصمیماتی که درمورد سهام عدالت اخذ می‌شود تبعات زیادی دارد، عنوان کرد: در انتظار نهایی شدن مدل هستیم، البته مدیریت در دست دولت نیست. تصمیم شورا از سال گذشته بر این شد که مدیریت در میان مدت به کانون سهام عدالت منتقل شود و سهام‌داران در مجامع حاضر شوند.

عشقی با تاکید بر اینکه محور تصمیم‌گیری درمورد غیرمستقیم‌ها در دست کانون سهام عدالت است، عنوان کرد: برای دوره گذار تا زمانی که مجامع برگزار شود، یک کمیته سه نفره متشکل از وزارت اقتصاد، عضو حقیقی شورا و کانون سهام عدالت تشکیل شده است تا درمورد نحوه حضور شرکت سرمایه‌پذیر تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار صورت خواهد گرفت. بازار باید کشش فروش این حجم از سهام را داشته باشد.

کد خبر: 1161749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =