نبود عزم جدی در صنایع برای مهار آلودگی هوا/ اقدامات دانشگاه برای مهار آلودگی در حد مطالعات است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه منبع آلودگی هوا شهر اراک گسترش پتروشیمی و پالایشگاه، سوخت مازوت، عدم نوسازی فیتلرهای کارخانه‌ها و مساله وارونگی دما در فصل سرما است، گفت: برای مهار این نارسایی ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف بوده و صنایع هم عزم جدی برای مهار آلودگی هوا نداشتند.

عباس احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره منشا آلودگی هوا در شهر اراک گفت: این شهر بعد از تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای صنعتی کشور محسوب می‌شود. البته علت اصلی بروز آلودگی اراک وجود صنایع است و بعد از انقلاب هم با گسترش پتروشیمی و پالایشگاه منابع آب در شازن افت پیدا کرده و در فصل سرما به دلیل کمبود گازوئیل از سوخت مازوت استفاده می‌شود. همچنین در صنایع آلومینیوم سولفات آلومینیوم وجود داشته و متاسفانه تمامی منابع آلوده کننده در نزدیک شهر اراک ساخته شده و موقعیت جغرافیایی این شهر به دلیل وجود در کوهپایه و سکون هوا منجر به بروز آلودگی هوا می‌شود.

وی افزود: اغلب منابع  آلودگی هوا در شهرهای اصفهان و تهران خودروها هستند، اما در شهر اراک پتروشیمی، پالایشگاه در غرب این شهر ساخته شده و از لحاظ اقلیم سرد و خشک و سرمای  شدید هوا شاهد بروز پدیده وارونگی دما هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه نزدیک بودن تالاب میقان به این شهر میزان رطوبت را افزایش داده و شاهد بروز پدیده مه دود در این شهر هستیم، ادامه داد: این  شهر از چندین طریق در محاصره آلودگی هوا قرار دارد که همین امر بیماری‌های متعدد همچون سرطان را برای ساکنان افزایش می‌دهد.

سازمان محیط زیست برای جلوگیری از آلودگی هوا قدرتمند نیست

وی درباره اقدامات جدید برای مهار آلودگی هوا با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگران ادامه داد: سازمان محیط زیست متولی اقدامات برای بررسی فیلترهای دودکش کارخانه‌ها است، اما این اقدامات مستلزم پرداخت هزینه‌های گزاف است و اغلب فعالان در این عرصه هم شرکت‌های خصوصی با تعیین میزان سود به فعالیت پرداخته و توجه به مساله آلودگی هوا در اولویت دوم قرار دارد در بین سازمان‌ها هم سازمان محیط زیست چندان قدرتمند برای جلوگیری از بروز آلودگی هوا نیست. معضلات محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر پیوند خورده و تاکنون برای مهار آلودگی هوا عزم جدی مشاهده نشده و فعالیت‌ها فقط به شکل مقطعی بوده است.

عباسی در زمینه اقدامات نو از سوی جامعه دانشگاهی کشور برای مهار آلودگی هوا افزود: تاکنون برای مهار این نارسایی ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف بوده و صنایع هم عزم جدی برای مهار آلودگی هوا نداشتند و پتروشیمی در دانشگاه‌های دیگر اقدامات متعدد انجام داد و اقدامات در حد مطالعاتی و در مرحله اجرا هم به انجام فعالیت‌های محدود اکتفا شده است.

احداث شهرک‌های صنعتی جدید به نقاطی دورتر از شهرها برای مهار آلودگی هوا

وی با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی اندک است، ادامه داد: با توجه به بودجه‌های پژوهشی نمی‌توان بر روی انجام فعالیت‌های مناسب در زمینه بکارگیری راهکارهای علمی برای مهار آلودگی هوا وارد عمل شد. برای مهار آلودگی هوا با توجه به شرایط موجود نیازمند به روز رسانی فناوری پالایشگاه‌ها و استفاده از فیتلرهای نو هستیم و همین امر باید جزو اولویت‌ها محسوب شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک باید سوخت با کیفیت در اختیار همگان قرار بگیرد. همچنین می‌توان با بکارگیری اقدامات تنبیهی برای صنایع تولید کننده آلودگی هوا، آلودگی  آب و فاضلاب شهری برای مهار این نوع آلودگی‌ها اقدامات تنبهی مورد توجه قرار بگیرد و جانمایی جدید برای احداث شهرک‌های صنعتی جدید به نقاطی دورتر از شهرها مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =