دستگاه مهار گازهای گلخانه‌ای برای رهیافت به سازمان ملل تولید شد/ تبدیل کربن به اکسیژن از طریق جلبک

یک پژوهشگر در زمینه مهار آلودگی هوا با استفاده از جلبک با بیان اینکه هدف از ساخت دستگاه جلبک رهیافت به سازمان ملل برای مهار گازهای گلخانه‌ای است، گفت: این دستگاه فلزات سنگین، آلاینده‌های سمی را حذف و مواد معلق را در خود نگهداشته و از پخش شدن در محیط جلوگیری کرده و کربن به اکسیژن تبدیل می‌شود.

انور ایزدی، مدیر عامل شرکت زیست‌اندیشان بهفر آذربایجان که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذربایجان شرقی فعالیت می‌کند، برای مهار آلودگی هوا اقدام به فعالیت نو و استفاده از ظرفیت جلبک اسپیرولینا و فتوسنتز کننده  گازهای گلخانه‌ای کرده است.

وی درباره این اقدام نو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: جلبک اسپیرولینا گازهای گلخانه‌ای فضا را گرفته و  O۲  را پس می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اکسیژن  تنفسی توسط جلبک‌ها تامین می‌شود. این شرکت به عنوان تولید کننده جلبک اسپیرولینا دستگاهی ساخته تا هوا را به داخل محفظه پمپاژ کرده و آلاینده‌های محیط را مصرف کرده و اکسیژن خالص را تولید می‌کند.

ایزدی با بیان اینکه آزمایشگاه معتمد محیط زیست این دستگاه‌ها را بررسی و گاز CO۲  دریافت شده و بالای ۹۹ درصد حذف و بجای آن اکسیژن را پس می‌دهد، ادامه داد: این دستگاه فلزات سنگین، آلاینده‌های سمی را حذف کرده و مواد معلق را در خود نگهداشته و از پخش شدن در محیط جلوگیری می‌کند و اسپیرولینا کربن را جذب و اکسیژن را پس می‌دهد.

این پژوهشگر با بیان اینکه هم اکنون می‌توان از این دستگاه در المان شهری، ساختمان‌ها و کارخانجات طراحی کرد و هدف از ساخت این دستگاه رهیافت به سازمان ملل برای مهار گازهای گلخانه‌ای دانست و تاکید کرد: هم اکنون فقط با شهرداری تبریز رایزنی شده و در داخل شهر تبریز چند نمونه از این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس طراحی شود و با شهرداری تهران صحبت شده و هم اکنون درگیر بروکراسی اداری هستیم.

وی تاکید کرد: پرورش جلبک، روی پساب‌های صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده‌ و می‌توانیم راهکارهای خوبی برای کارخانه‌ها ارائه دهیم. یکی از معضلات بزرگ کارخانه‌ها پساب‌های آلوده هستند و با تولید و فروش دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانیم به این معضل بزرگ پوشش خوبی دهیم. در این خصوص مذاکراتی با شهرداری صورت گرفته و قصد داریم دستگاه تصفیه هوا را در تهران نصب کنیم.

به گفته این پژوهشگر از این دستاورد در صربستان، مکزیک، آلمان و ... مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال در آلمان یک ساختمان از این جلبک نما داده و  حجم قابل توجهی از گازهای گلخانه ای را گرفته و  o۲  پس می‌دهد. این شرکت به عنوان تولید کننده جلبک محیط کشت را در اختیار داریم و از این جلبک هر ۲۰ روز باید بیرون بیاید و از  جلبک می‌توان در زمینه تولیدات غذایی، دارویی، کود، خوراک دام و ... بهره برد.  

ایزدی تاکید کرد: این دستاورد فلزات سنگین معلق در هوا را کاهش و برای مصارف خانگی هم می‌توان مورد استفاده قرار داد. درضمن از جلبک در شرکت زیست‌اندیشان برای تولید دستگاه تصفیه هوا استفاده شده و این جلبک توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک «ابرغذا» (Super Food) شناخته شده و کاربرد گسترده آن شامل غذا، دارو و صنایع غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، خوراک دام، طیور و آبزیان، تصفیه هوا، تصفیه آب، و... است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =