داشتن یک روتین ساده، راز سلامت پوست شما

مراقبت از پوست بخشی از حفظ سلامتی و تندرستی است. داشتن یک روتین ساده و موثر برای مراقبت از پوست ارزش این را دارد که برایش وقت بگذارید و در سال‌های بعدی عمرتان، پوستی شاداب‌تر داشته باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با توجه به انواع و اقسام محصولات پوست که در بازار موجودند، انتخاب بهترین محصول برای پوستتان می‌تواند کار سختی باشد؛ اما شما می‌توانید یک روتین مراقبت از پوست ایجاد کنید که با سه قدم ساده شروع می‌شود: پاکسازی پوست، استفاده از تونر پوست و مرطوب کردن پوست.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تفاوت کرم‌های روز و شب

چگونه یک روتین ساده مراقبت از پوست ایجاد کنید؟

مراقبت از پوست اغلب یک روتین یا الگوی مشخصی دارد که روزانه است. پوست بزرگ‌ترین اندام ماست و تغذیه‌ی مناسب آن برای سلامت تمام ارگان‌های دیگر بدن نیز اهمیت دارد. اگر پوست آسیبی ببیند، رفع آن کار ساده‌ای نیست. مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هرگز برای شروع عادت‌های سالم دیر نیست.

شروع فرایند ایجاد یک روتین مراقبت از پوست می‌تواند سخت و گیج‌کننده باشد. با توجه به اینکه محصولات پاک‌کننده، سرُم‌ها و کرم‌های بسیار فراوان و متعددی در بازار وجود دارد، به نظر می‌رسد مراقبت از پوست کار چندان ساده‌ای نباشد؛ اما واقعا ارزشش را دارد. در مورد بیشتر افراد نیازی نیست هر روز از محصولات زیادی برای مراقبت از پوست استفاده کنند؛ در واقع یک روتین مراقبت از پوست شامل سه قسمت اصلی می‌شود:

. پاکسازی پوست
. استفاده از تونر پوست
. رطوبت‌رسانی پوست

اگر تا به حال روتین مراقبت از پوست نداشته‌اید پس شاید همین سه قدم هم برایتان عجیب و سخت به نظر برسد. در ادامه می‌بینیم روتین مراقبت از پوست چیست و چگونه در برنامه روزانه‌تان جا می‌گیرد.

قدم اول: پاکسازی پوست

پاکسازی پوست اولین قسمت از این فرایند است. پوست ما مدام در تماس با محیط بیرون است و آلودگی و چربی و مواد آرایشی که روی آن جمع می‌شوند، منافذ پوست را مسدود کرده و آن را خسته می‌کنند. یک پاک‌کننده‌ی ملایم پوست کمک می‌کند آلودگی‌ها از روی پوست پاک شده و زمینه برای قدم‌های بعدی مراقبت از پوست فراهم شود. شما باید از محصولی استفاده کنید که مناسب پوست صورتتان باشد. صابون یا شامپو بدن می‌تواند پوست را خشک کرده و سطح نرمال pH آن را نامتعادل کند.

برای شستن صورتتان از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ، پوست را خشک می‌کند و آب سرد هم نمی‌تواند به طور موثر تمام آلودگی‌ها را پاک کند. می‌توانید با دست‌هایتان یا با یک لیف نرم مخصوص صورت، صورت خود را بشویید. اگر از لیف استفاده می‌کنید حتما آن را زود به زود بشویید تا مواد شوینده در آن جمع نشود. در پایان بعد از اینکه صورتتان را آبکشی کردید، با یک حوله تمیز صورتتان را به آرامی خشک کرده و برای مرحله بعدی آماده شوید.

قدم دوم: استفاده از تونر پوست

در گذشته تونرهای پوست به دلیل اینکه الکل داشتند و پوست صورت را خشک می‌کردند، شهرت بدی پیدا کرده بودند. اما از آن به بعد فرمولاسیون تونرهای پوست تغییر کرد و محصولات کاملی برای مراقبت از پوست شدند. حالا تونر چیست؟ تونر محصولی برای کاهش منافذ پوست و تقویت بافت آن است که می‌تواند آلودگی‌های باقیمانده در منافذ پوست را که در مرحله اول کاملا پاکسازی نشدند زدوده و پوست را آماده کند. تونرها دارای مواد مغذی زیادی‌اند حتی اگر مثل آب به نظر برسند. تونر به پوستتان کمک می‌کند محصولات دیگری را که استفاده می‌کنید خوب جذب کند.

شما می‌توانید به هر روشی که دوست دارید از تونر استفاده کنید، با پد یا با دستتان. در روتین مراقبت از پوستتان گردنتان را فراموش نکنید، چون آلودگی‌ها و دیگر مواد در این قسمت هم می‌توانند انباشته شوند. مرحله اول یا همان پاکسازی را حتما باید انجام دهید و سپس سراغ تونر بروید، چون در غیر این‌صورت تونر چندان موثر نخواهد بود.

مرحله سوم: رطوبت‌رسانی به پوست

آخرین مرحله روتین روزانه مراقبت از پوست، رطوبت‌رسانی است. استفاده از مرطوب‌کننده در هر زمانی از سال لازم است، زیرا پوست را آبرسانی کرده و آن را ترمیم می‌کند. پوست بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن سلول‌های مُرده دفع می‌کند و به همین دلیل نیاز دارد تا در تولید سلول‌های جدید به آن کمک کنید. پوست شما چه چرب باشد و چه خشک، نباید از این مرحله از روتینتان صرف‌نظر کنید. در واقع مرطوب‌کننده‌ی پوست، جلوی خشکی و چربی بیش از حد پوست را می‌گیرد، پس برای همه لازم است.

بسته به نوع پوستتان می‌توانید ترکیبات مرطوب‌کننده مناسبتان را مشخص کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. محافظت از پوست در برابر آفتاب را فراموش نکنید. صورت شایع‌ترین قسمت از پوست بدن است که دچار سرطان می‌شود، پس حتما SPF ضدآفتابتان حداقل ۳۰ باشد. همچنین می‌توانید مرطوب‌کننده‌ای پیدا کنید که بدون نیاز به آرایش، در پوشاندن جوش‌ها و لکه‌ها تا حدودی کمکتان کند.

انواع پوست

هرچند اغلب محصولات پوستی دارای ترکیبات پایه‌ی مشابهی هستند؛ اما برخی از آن‌ها بسته به نوع پوست شما بهتر عمل می‌کنند. بافت پوست شما می‌تواند نوع پاک‌کننده، تونر و مرطوب‌کننده‌ای را که انتخاب می‌کنید تغییر دهد. بسته به پوست شما، شاید موثرتر باشد که سرُم را نیز وارد روتین مراقبت از پوستتان کنید.

به طور کلی پنج نوع پوست وجود دارد:

. نرمال
. حساس
. خشک
. چرب
. ترکیبی

پوست نرمال

اگر پوست نرمالی داشته باشید، پوستتان نه خشک است و نه چرب و معمولا مستعد جوش و آکنه هم نیستید. شما می‌توانید بدون نگرانی بابت عوارض جانبی، محصولات جدید را امتحان کنید. برای محافظت از پوست نرمالتان، تغذیه سالمی داشته باشید، زیاد آب بنوشید و روتین مراقبت از پوستتان را انجام دهید. ضدآفتاب هم باید بزنید، آرایشتان را پیش از خواب پاک کنید و سعی نکنید از محصولات پوستی فراوانی استفاده کنید.

پوست حساس

پوست حساس ویژگی‌های زیادی دارد؛ از تغییر نوع پوست در فصل‌ها گرفته تا خارش‌دار شدن به دلیل پوشیدن لباس تنگ! پوست حساس برای هرکسی متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان راه‌حل دقیقی برای کاهش حساسیت پوست ارائه داد. پوست حساس هم مانند پوست نرمال نیاز به یک روتین ساده مراقبت از پوست دارد. شاید بهتر باشد از پاک‌کننده‌ی ملایم‌تری استفاده کنید و تونر را از روتینتان حذف کنید.

آخرین مرحله روتین روزانه مراقبت از پوست، رطوبت‌رسانی است. استفاده از مرطوب‌کننده در هر زمانی از سال لازم است، زیرا پوست را آبرسانی کرده و آن را ترمیم می‌کند. پوست بیشتر از دیگر قسمت‌های بدن سلول‌های مُرده دفع می‌کند و به همین دلیل نیاز دارد تا در تولید سلول‌های جدید به آن کمک کنید

پوست خشک

پوست خشک معمولا بافت و ظاهر زبری دارد چون رطوبت کمتری در پوست وجود دارد. خشکی پوست می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، از جمله ژنتیک. اگر گاهی پوستتان خشک می‌شود ممکن است علت آن تغییر آب و هوا و یا استفاده از محصولی قوی برای پوست باشد. شما باید رطوبت‌رسانی بیشتری را در روتین مراقبت از پوستتان داشته باشید. خیلی از پاک‌کننده‌های صورت برای پوست‌های خشک طراحی شده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تونر هم ممکن است از این جهت برای پوست شما خیلی خشک‌کننده باشد. سعی کنید روغن مناسب صورت را هم به مرطوب‌کننده‌تان اضافه کنید و حتما زیاد آب بنوشید. طولانی در حمام ماندن با آب داغ هم پوست را خیلی خشک می‌کند.

پوست چرب

اگر پوست چربی دارید، پس صورتتان احتمالا براق به نظر می‌رسد و مستعد انواع جوش است. پوست چرب هم هرچند اغلب ناشی از عدم تعادل هورمون‌هاست اما می‌تواند به دلیل زیاد لایه‌برداری کردن یا استفاده از مواد شیمیایی قوی هم باشد. برای کنترل تولید چربی پوست باید مرتبا مرطوب‌کننده بزنید. بیشتر افرادی که پوست چرب دارند تصور می‌کنند مرطوب‌کننده پوست آن‌ها را چرب‌تر می‌کند، اما اینطور نیست. به دنبال محصولات پوستی بدون چربی و سبُک باشید. شستن صورت دو بار در روز برای رفع آلودگی‌ها از منافذ پوست که باعث تولید زیاد چربی می‌شوند بسیار عالی است.

پوست ترکیبی

پوست ترکیبی دارای ویژگی‌های پوست حساس، پوست خشک و پوست چرب می‌باشد. افرادی که پوست ترکیبی دارند معمولا قسمت‌هایی از پوستشان چرب و مستعد جوش است (مثلا پیشانی) و قسمت‌های دیگر از پوستشان خشک است (مثلا گونه‌ها). حتما از پاک‌کننده‌ی ملایمی برای صورتتان استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود. لایه‌برداری پوست می‌تواند خوب باشد اما این کار را هر روز انجام ندهید چون پوستتان آسیب می‌بیند. پوست چرب و پوست خشک دو نوع روتین مراقبت از پوست متفاوت دارند و به همین دلیل شما هم باید برای قسمت‌های مختلف صورتتان روتین‌های متفاوتی داشته باشید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1161780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =