ناتوانی اروپایی‌ها در تعیین سقف برای نفت روسیه

دیپلمات‌های اروپایی خبر دادند با وجود نزدیک شدن به موعد اجرای سقف قیمت برای نفت روسیه، اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته بر سر این موضوع به توافق برسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: دولت‌های اتحادیه اروپا دیروز بر سر تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه به توافق نرسیدند، زیر لهستان اصرار داشت که این سقف قیمتی باید از رقمی که گروه 7 پیشنهاد کرده بودند، کمتر باشد. یک دیپلمات گفت: «توافقی وجود ندارد، بر سر متون قانونی توافق شده است اما لهستان با این قیمت موافقت نمی‌کند.» با وجود اینکه به زمان اجرایی شدن سازوکار سقف قیمتی در 5 دسامبر نزدیک می‌شویم، هنوز تاریخ جدیدی برای مذاکرات تعیین نشده است.

بیشتر بخوانید:

صعود قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

به گفته دیپلمات لهستانی؛ اگر تا دوشنبه آینده بر سر سقف قیمتی پیشنهادی گروه 7 توافقی صورت نگیرد، اتحادیه اروپا اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را که در پایان ماه می مورد توافق قرار گرفت، اجرا خواهد کرد. این اقدامات شامل ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از 5 دسامبر و محصولات نفتی از 5 فوریه است.

گروه 7 نسخه ملایم‌ترین نسبت به اتحادیه اروپا برای نفت روسیه در نظر گرفته است، زیرا روسیه 10 درصد نفت جهان را تامین می‌کند. این گروه پیشنهاد کرده که اتحادیه اروپا و مشتریان اروپایی همچنان به خرید نفت روسیه ادامه دهند به شرط اینکه قیمت نفت خریداری شده برابر یا زیر سطح تعیین‌شده از گروه 7 باشد.

گروه 7 قیمت 65 تا 70 دلار در هر بشکه را برای نفت روسیه پیشنهاد کرده است، لهستان و برخی از کشورهای اروپایی معتقدند که این رقم آسیبی به مسکو نمی‌زند در حالی که این طرح با هدف کاهش درآمدهای مسکو طراحی شده است.

این دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «لهستانی‌ها در مورد تعیین قیمت بدون اینکه جایگزین قابل قبولی پیشنهاد کنند، اصلا منعطف نیستند. واضح است که نارضایتی نسبت به موضع لهستان در حال افزایش است.»

مالت، قبرس و یونان نگران بودند که پیشنهاد سقف قیمتی گروه 7 بسیار کم باشد، و به صنایع بزرگ کشتیرانی آنها ضربه وارد کند، اما به گفته دیپلمات‌ها آنها در متون قانونی امتیازاتی گرفتند و دیگر مانعی برای توافق نیستند.

بر اساس این طرح شرکت‌های کشتیرانی و تامین بیمه در جهان از ارائه خدمات به محموله‌های نفتی بالاتر از سقف قیمتی تعیین‌شده از سوی گروه 7 منع می‌شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام‌/

کد خبر: 1161846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =