اعتراض و تکثر آرا در تعارض با حفظ اقتدار کشور نیست/ ناتوانی تیم اقتصادی دولت؛ عامل بروز ناآرامی‌های اجتماعی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه اقتدار حکومت و کشور باید تماما حفظ شود اما اعتراض و تکثر آرا در تعارض با حفظ اقتدار نیست زیرا قرار نیست همه اعضای جامعه به یک شکل فکر کنند.

احمد بخشایش اردستانی سیاست‌مدار و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، پیرامون راه‌کارهای جلوگیری از تکرار حوادث اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از راه‌کارهای موجود، تشکیل کمیته حقیقت‌یابی است که با آسیب‌شناسی و واشکافی دقیق، علت کوتاه شدن فاصله زمانی اعتراضات و اغتشاشات در سال‌های اخیر را بررسی کند. در گذشته، هر ده سال شاهد حوادث این چنینی بودیم اما اکنون، هر سال و در آینده احتمالا هر ۶ ماه باید منتظر ناآرامی‌هایی در جامعه باشیم. این کمیته باید با ارزیابی مسائل اجتماعی و سیاسی، دریابد که اعتراضات ناشی از اشکالات ساختاری جمهوری اسلامی است که منجر به برخورد ایذایی با بخشی از مردم می‌شود یا عوامل موثر دیگری در این قضیه دخیل است.

وی انتساب همه اعتراضات به خارج از کشور را نادرست عنوان کرد و عامل بخشی از این اعتراضات را رفتار نادرست با مردم دانست.

ناتوانی تیم اقتصادی دولت؛ عامل بروز ناآرامی‌های اجتماعی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم معتقد است که مشکلات ایران، عمدتا مربوط به مسائل اقتصادی است و بروز ناآرامی‌های اجتماعی غالبا به علت ناتوانی تیم اقتصادی دولت در برآورده کردن نیازهای معیشتی مردم است. گرانی، تورم، بیکاری و تبعیض‌های موجود در جامعه که جوانان دانشگاهی را از یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود ناامید کرده است، برای مردم آزاردهنده است.

بخشایش اردستانی بیان کرد: پس از شناخت این عوامل، نوبت به تضعیف آن‌ها و اخذ سیاست‌های جدید می‌رسد. گسترش‌ آزادی‌های اجتماعی می‌تواند یکی از این سیاست‌های جدید باشد. وقتی بخشی از مردم اجرای قانونی را دوست ندارند، می‌توان آزادی‌هایی به آن‌ها در این خصوص داد.

به گفته او، دانشجویان دختر و پسر در کلاس درس، راهرو، حیاط و همه جای دانشگاه با هم و به‌صورت مختلط حضور دارند؛ لذا چه اشکالی دارد که آن‌ها در سلف‌سرویس هم باهم باشند؟ چون مسئولان دانشجویان را تفکیک کرده‌اند، آن‌ها نیز سطح آرزوهای خود را به این مقدار تقلیل داده‌اند. همان‌طور که  کشف حجاب اجباری که شکل دیگری از حجاب در فرهنگ عرفی آن روز مرسوم بود، جواب نداد، امروز نیز با زور نمی‌توان کسی را باحجاب کرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از اشکالات ساختاری ما به انتخابات و نقش مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود. مجلس باید به معنای حقیقی کلمه در راس امور و وکیل المله باشد. درست است که باید نیم نگاهی به حاکمیت داشته باشد، اما اگر در راس امور باشد، حق قانون‌گذاری خود را به گروه‌ها و نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، فضای مجازی و ... نمی‌دهد. این شوراها نقش مشورتی دارند ولی عملا در حال قانون‌گذاری هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم ببینند که نمایندگان خود در مجلس وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند، دیگر چرا باید به کف خیابان بیایند.

احمد بخشایش اردستانی گفت: اگر پدیده اعتراضات کالبد شکافی شود، درمی‌یابیم که بررسی تک‌ عاملی این پدیده صحیح نیست؛ بررسی تک‌بعدی سبب می‌شود که آن را بالکل به خارج منتسب ‌کنیم. دشمنی دشمنان با جمهوری اسلامی که در جبهه حق ایستاده، طبیعی است اما وقتی زخم به‌وجود ‌آید، مگس روی آن می‌نشیند. ما باید بسترهای ایجاد زخم را از میان ببریم.

اعتراض و تکثر آرا در تعارض با حفظ اقتدار کشور نیست

استاد دانشگاه امام صادق تصریح کرد: اگرچه به عقیده بنده، اقتدار حکومت و کشور باید تماما حفظ شود چرا که تجزیه و کوچک‌ و کوچک‌تر شدن ایران در سال‌های مختلف ۱۸۱۴، ۱۸۲۸، ۱۹۰۷، ۱۹۱۴ و ۱۹۱۹ به علت فقدان حکومت مرکزی مقتدر توسط بیگانگان رقم خورده است. اما اعتراض و تکثر آرا در تعارض با حفظ اقتدار نیست زیرا قرار نیست همه اعضای یک جامعه به یک شکل فکر کنند. همان‌طور که هیچ دو دانشجویی در کلاس درس یکسان فکر نمی‌کنند.

به عقیده اردستاتی، همین تفاوت سلیقه‌ها و نظرات منجر به پویایی کلاس درس و جامعه می‌شود. اگر کسی اعتراض کرد، باید اعتراض او را بررسی کنیم، اگر برحق بود، قبول کنیم و اگر ادعای نادرستی بود، باید او را اقناع کنیم. این‌گونه مانع تبدیل اعتراض با اغتشاش می‌شویم.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چون در سال‌های گذشته بخشی از انتظارات و تقاضاهای مردم برآورده نشده است، مقامات نگرانند که اگر مجوزی برای اعتراض داده شود، جمعیت خیلی زیادی در آن حاضر شوند. در صورتی که دادن مجوز اعتراض می‌تواند پلکانی و مرحله‌ای صورت گیرد و اگر کسانی که مجوز اخذ می‌کنند، نسبت به چارچوب مشخصی از اعتراض تعهد دهند که در آن هدف، شعارها و حدود و موقعیت مکانی تجمع مشخص باشد، دیگر خود آن‌ها تلاش می‌کنند تا از بروز ناهنجاری‌ جلوگیری کنند.

او ادامه داد: این که رئیس جمهور محترم می‌گوید که جایی برای اعتراض درست کنیم، مشابه پارکی است که در لندن ایجاد شده تا هرکس بتواند در آن هر حرفی بزند و هر هتاکی که خواست بکند که این علاوه‌ بر مجوز دادن به تجمع و اعتراض است.

گسترش گفت‌وگوها حاکی از اراده مسئولین برای شنیدن اعتراض و اصلاح است

بخشایش اردستانی در پایان اظهار کرد: وقتی رئیس قوه قضائیه و برخی دیگر از مقامات با احزاب و جناح‌های سیاسی مختلف جلسه می‌گذارند و مباحثه‌ می‌کنند، نشان می‌دهد که اراده‌ای برای شنیدن اعتراض و اصلاح در بین مسئولین وجود دارد. به‌نظرم این‌ گفت‌وگوها می‌تواند موثر واقع شود و پیشنهاد می‌کنم این گفت‌وگو با اصلاح‌طلبانی که اکنون در زندان هستند نیز آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 0
      سوال اینجاست چرا هر وقت نماینده مجلس. رییس جمهور.و دیگران کارشان ومسئولیت شان تمام می شود بلبل زبان می شوند انتقاد میکنند بگیر و ببند دارند؟چرا همون موقع که بر مسند وکرسی و مسئولیت هستند حرفی نمی زنند مثل نمایندگان فعلی صدایی ازشون می شنوید؟ واقعا خنده داره