صادرات غیر نفتی ایران به عراق ۶ درصد افزایش یافت

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: در خصوص آمار هفت ماهه تجارت با عراق در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی شش درصد رشد داشته ایم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز در میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تجارت بین ایران وعراق با حضور  آقای عمادی سخنگوی گمرک،آقای آل اسحاق  رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق وپیل تن سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت پرداخته شد.

 به طور کلی در خصوص در ارتباط تجارت ما با عراق می‌فرمایید که چگونه است؟

پیل تن: ما با عراق در میان کشور های همسایه اولین رتبه تجارت را  بین  کشور های خارجی را داریم و در زمینه صادرات کالا افزایش ظرفیت داریم.

آمار هشت ماهه تجارت بین ایران و عراق چگونه بوده است ؟

 عمادی : از لحاظ ارزش به بالای چهار میلیارد دلار رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ما در واردات و صادرات از نظر ارزشی کاهش داشته ایم ۱۱ میلیون و ۶۲۸ هزار تن هم صادرات داشتیم که کاهش وزنی داشته است. از لحاظ ارزشی ما۵.۲۶   درصد در صادرات و ۸۲ درصد در واردات کاهش داشتیم.

لبنیات و روغن های سبک عمده صادرات ما و واردات ما عمدتا تایر بوده است. بیشترین صادرات پوشاک ما در سال گذشته به عراق بود. خبر های خوبی در خصوص گمرک در راه است که بازرگانان موانعی که پیش روی آنها هست برداشته شود و نتیجه اش در ماه های پیش رو مشاهده می شود.

 نظر شما در خصوص وضعیت فعلی صادرات و واردات چیست؟

پیل تن: در مورد آمار هفت ماهه ما در زمینه صادرات کالا های غیر نفتی شش درصد رشد داشته ایم. آمار کلی صادرات ما به عراق با توجه به اینکه صادرات گاز لحاظ نشده بود ۶۶ درصد کاهش را نشان می دهد. ما در شهریور ماه نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشتیم.

 چیزی که بیشتر مد نظر ما است صادرات غیر نفتی است. ما در پانزده قلم کاهش نسبی در واردات داشته ایم که این موضوع  به نیاز های وارداتی ما و پتانسیل های عراق باز می گردد. به طور مثال نیاز های فصلی ما با کشور عراق تناسب دارد یا خیر؟ پیش بینی  ما آن  است که تا پایان سال هفت میلیارد دلار صادرات به عراق داشته باشیم.

به نظر شما رسیدن به اعداد بالا در صادرات چگونه قابل تحقق است؟

آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق: در آمار سال قبل ما صادرات گاز جز روند بود اما در هشت ماه گذشته این صادرات وجود نداشته است. در مسائل پتروشیمی هم ما اختلاف سلیقه داشته ایم این برآورد ما بلند مدت است ما تا اکنون به چهارده میلیارد هم رسیده ایم .اینکه پتانسیل ما با عراق ۲۰ میلیارد است شکی نیست. ما امکان رسیدن به چهارده میلیارد هم داریم.

برای برقراری توازن بین صادرات و واردات بین ایران و عراق چه اقداماتی انجام شده است؟

 پیل تن: این به ظرفیت های تجار عراقی و توانمندی های تولیدی کشور عراق برمیگردد. برای افزایش واردات و صادرات ما نیازمند نقش فعال تر تجار عراقی هستیم. باید در نمایشگاه های بین المللی کشور ما حضور پیدا کنند و برای حضور در بازار های کشور ما تلاش کنند. ما سالانه حدود ۳۰ نمایشگاه بین المللی عراق را برگزار می‌کنیم.

راهکار های خود را برای رسیدن به اهداف مشخض شده را بفرمایید؟

آل اسحاق: یک مقدار دولت باید در حوزه ارزی و دخالت های سیاسی و... کمک کند. دولت باید یک مقدار خطر ها و ریسک ها رو قبول کند.  فعالان اقتصادی ما هم باید همکاری کنند و سرمایه گذاری های کوتاه مدت نداشته باشند. ما هم باید فعال تر باشیم. اگر  تمامی این اقدامات  درست شود افزایش واردات و صادرات حتما شدنی است.

سازمان توسعه تجارت تا کنون چه اقداماتی انجام داده است؟

پیل تن: نظام بانکی دو کشور باید به توافق برسند ما مرتب این موضوع را پیگیری کرده و در حال تلاش هستیم تا سازو کاری برای پذیرش ضمانت نامه های ایرانی در کشور عراق ایجاد شود. سه چهار سال گذشته بسیاری از پروژه ها به دلیل مسائل عراق کنسل شده بود. شرکت های ایرانی در حال تسویه حساب معاملات خود هستند.

رایزنی بازرگانی در عراق چگونه است ؟

پیل تن: رایزن بازرگانی ما یکی از بهترین رایزن ها هستند  این افراد عراقی هستند و مسلط به امور عراق و چندین سال است که برای امور ما زحمت می کشند.  قرار است مشاوران حقوقی و تجاری به بازرگان داده شود،مشکلات آنها اگر مکتوب باشد از طریق مذاکره حل خواهد شد. 

ما در اشکال مختلف در حال ارائه دادن خدمات هستیم. ما در شهر های مختلف عراق برنامه ریزی می کنیم. ما در حال آمادگی ۳۰ نمایشگاه برای این موضوع هستیم که از تجار عراقی دعوت کنیم و کالاهای صادراتی خود را معرفی کنیم. ما همواره در تلاش هستیم که به استان های مرزی هم کمک کنیم و شرکت های بازرگانی را آنجا هم ایجاد کنیم.

مشکل کامیون ها حل شده است؟

پیل تن: تا حدودی حل شده است. عراق هنوز برای این موضوع زیر ساخت جاده ای پیدا نکرده است. برخی از تجار عراقی ترجیح می‌دهند که در پایانه های مرزی دو کشور از ظرفیت کامیون های عراقی استفاده کنند و این موضوع را دولت عراق هم اجازه می‌دهد. خواسته ما حمل مستقیم است اما هنوز نتوانستیم از این روش استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =