حضرت زینب(س) دارای عصمت اکتسابی بود / صبر و استقامت بزرگ‌ترین توشه‌ اخلاقی برای جوانان

کارشناس مسائل مذهبی گفت: صبر و استقامت حضرت زینب سلام‌الله علیها بزرگ‌ترین توشه‌ اخلاقی و تربیتی به‌ویژه برای نسل جوان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بررسی اوصاف و القاب اهل بیت (ع) به صورت کامل در جامعه امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، به ویژه آن که در طی سال‌ها، همواره سعی دشمنان در تحریف و نابودی آن بوده است. نگاهی به زندگانی، تربیت، اخلاق و صفات عالیه حضرت زینب (س) به خوبی می‌تواند شان وعظمت بی‌نظیر و تحسین (ع) برانگیز ایشان را در اذهان زنده سازد و برای زنان مسلمانی که قصد پیمودن راه ایشان را در مسیر زندگی و اعمالشان دارند، الگو و درس خوبی است که هزار نکته ارزنده در آن یافت شده و مستتر است، که با پرداختن به آن می‌توان برای جامعه مسلمان به ویژه زنان بابی‌تازه از فضایل آن حضرت را گشود، چرا که حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)، به دلیل برخورداری از فضائل و مناقب والای انسانی مانند شرافت در نسب، علم، عبادت، عفت، شجاعت، صداقت، صبر و ... یکی از شخصیت‌های برجسته در طول تاریخ اسلام و الگویی منحصر به‌فرد برای همه مردان و زنان جهان در مبارزه با طاغوت است.

حضرت حضرت زینب (س)، بنت علی (ع) بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن‌هاشم بن عبد مناف بن قهی و مادرش، فاطمه بنت رسول الله (ص) و روز پنجم جمادی الأولی سال پنجم  ششم هجری دیده به جهان گشود، بعضی در اول ماه شعبان سال ششم (الشیخ علی النمازی الشاهرودی، ۱۴۱۸، ص۳۱۶) و گروهی در ماه رمضان گفته‌اند.

بر اساس روایات متعدد، نام حضرت زینب (س) توسط پیامبر اسلام (ص) انتخاب شده است. البته گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند متعال این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. زینب به معنای «درخت نیکو منظر و خوشبو» یا «افتخار و زینت پدر» است.

ایشان با پسر عموی خود، عبداللَّه بن جعفر ازدواج کرد که بنا بر روایات تاریخ ایشان در سال هفدهم هجری قمری ازدواج کردند.

حضرت زینب (س) به چه معروف بود؟

حضرت زینب (س) که زینب کبری نیز نامیده می‌شوند در زندگی خود وفات پدربزرگش حضرت محمد (ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش فاطمه زهرا (س)، شهادت پدرش امام علی (ع)، شهادت برادرش امام حسن مجتبی (ع)، واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و بسیاری از بستگانش، همچنین به اسارت رفتن در کوفه و شام را تجربه کرد که به دلیل تحمل این سختی‌های بسیار به ام المصائب معروف است. ایشان همچنین به دلیل فداکاری و قهرمانی در واقعه کربلا، در بین شیعیان به لقب قهرمان کربلا نیز شناخته می‌شود.

حضرت زینب (س) اسوۀ صبر و استقامت

صبر، نیاز به یک پشتوانه معرفتی دارد؛ یعنی انسان باید حقیقت امور را بشناسد تا بتواند صبر کند، اگر انسان بداند که در پس آنچه برایش اتفاق می‌افتد، چه حقیقت و حکمتی نهفته است،‌ آن‌گاه در برابر سختی‌ها صبر و شکیبایی می‌کند که این امر در حضرت زینب(س) مصداق می‌یابد.

حضرت زینب(س) از جمله افرادی در خاندان رسول‌الله(ص) هستند که نام شریفشان را خود خداوند متعال تعیین کرده‌اند؛ یعنی این فرزند بزرگوار امیرالمؤمنین علی(ع) از ابتدای تولدشان مورد توجه خاص خداوند متعال بوده‌اند، ایشان تحت تعالیم الگوهای بالای انسانیت؛ یعنی در کنار خاندان وحی تربیت شدند و یکی از توصیفات حضرت زینب(س) این بود که پیامبر اکرم(ص) درباره ایشان فرمودند: «او شبیه همسرم خدیجه(س) است».

صبر بزرگ‌ترین مولفه اخلاقی حضرت زینب (س) برای نسل جوان

در همین رابطه، حجت الاسلام مجتبی صداقت، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره آن‌چه می‌توان به عنوان توشه‌ اخلاقی و تربیتی حضرت زینب (س) به‌ویژه برای نسل جوان اشاره کرد، گفت: بزرگ‌ترین مولفه اخلاقی حضرت زینب سلام‌الله علیها که بارها نیز به آن اشاره شده، صبر و استقامت است.

وی در ادامه عنوان کرد: روایت داریم که پیامبر می‌فرمایند صبر بر سه نوع است: صبر بر مصائب، صبر بر گناه و صبر بر اطاعت از امر خداوند متعال.

حجت الاسلام صداقت با اشاره به اینکه هر سه نوع صبر در وجود مبارک حضرت زینب (س) و در زندگی ایشان آشکار بود، افزود: صبر بر مصیبت در زندگی حضرت زینب (س) بر همگان روشن است و مصائبی که در طول زندگی‌ این بانوی بزرگ پیش آمد، ایشان را به ام‌المصائب ملقب کرد و همین یک جمله، یعنی جمله «ما رأیتُ الّا جمیلاً» پس از وقایع کربلا، کافی است تا بتوانیم به عظمت و بزرگی روح حضرت زینب (س) پی ببریم و این نشان از صبر زیبایی است که ایشان داشتند.

وی ادامه داد: صبر بر گناه نیز همین گونه است تاکید حضرت زینب (س) بر حفظ حیا و حجاب و مسائل این چنینی و معصومه بودن ایشان مورد تائید همه علما و بزرگان دین است و باید عنوان کرد که ایشان دارای عصمت اکتسابی بودند.

وفات حضرت زینب (س)

در پایان گفتنی است؛ حضرت زینب (س) در سن ۵۶ سالگی از دنیا رفت. در مورد تاریخ وفات ایشان اختلاف نظر وجود دارد ولی در بیشتر منابع گفته شده است که ایشان در روز ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری وفات کرده است. در برخی منابع نیز تاریخ وفات ایشان ۱۴ رجب سال ۶۲ هجری ذکر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =