دانشجویان پرستاری نیازمند گذراندن دوره‌های کارورزیِ تخصصی/ اجرای تعرفه‌گذاری دردی از پرستاران دوا نمی‌کند

دبیر کمیته تحقیقات پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان پرستاری برای گذراندن دوره کاورزی در بیمارستان‌ها بی‌توجه به تخصص منتقل می‌شوند، گفت: از طریق اجرای تعرفه‌گذاری فقط ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار تومان دریافتی پرستاران افزایش یافته و مشکلی از پرستاران برطرف نمی‌شود.

یاسمین ثناگو، دبیر کمیته تحقیقات پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات دانشجویان رشته پرستاری گفت: بخش‌های اعصاب و روان، مراقبت‌های ویژه، زنان و زایمان واحدهای بیمارستانی محل گذراندن دوره‌های کاورزی دانشجویان و اماکنی با موارد فراوان بیماری برای ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان نیست. برای مثال گروه پرستاری بخش زنان و زایمان برای گذارندن واحد به بیمارستان بوعلی منتقل شدند. در حالی که این بیمارستان چندان در زمینه زنان و زایمان مرجع نیست تا دانشجویان بتواند با موارد متعدد مواجه باشند. درضمن در بخش اعصاب و روان فقط چند گروه از دانشجویان به بیمارستان رازی منتقل شده و دیگر افراد هم به بیمارستان نیایش و دلارام منتقل شدند. در حالی که در بیمارستان‌های نیمه خصوصی فقط بیماران مبتلا به بیماری‌های  شایع را می‌توان مشاهده کرد و دانشجو نمی‌تواند بیماری‌های متعدد را تحت بررسی قرار دهد.

وی درباره کم و کیف رسیدگی به وضعیت گذراندن دوره‌های کارورزی دانشجویان پرستاری ادامه داد: مدیر گروه مربوطه اعتراض کرده و علت این قضیه عدم عقد قرارداد با دیگر بیمارستان‌ها از سوی دانشگاه مطرح شد. متاسفانه به درخواست‌ها چندان بها داده نمی‌شود و حرف‌های دانشجو هم از سوی مسئولان امر چندان جدی گرفته نمی‌شود. در حالی که در دانشگاه سراسری با کمال احترام با دانشجو رفتار می‌شود.

دبیر کمیته تحقیقات پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: موضوع حقوق پرستاران یکی از چالش‌های جدی محسوب می‌شود. برای مثال بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان بیمارستان مرجع در ایام کرونا به طور شبانه روز بیماران متعدد را تحت رسیدگی قرار داده و بسیاری از پرستاران هم به کرونا ابتلا یا در اثر این بیماری فوت کردند و هم اکنون حدود سه ماه از پرداخت حقوق این افراد می‌گذرد.

وی ادامه داد: برای مثال کارانه یک سرپرستار با ۱۵ سال سابقه کار یک میلیون تومان پرداخت می‌شود. در حالی که بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان یک بیمارستان دولتی انتظار رسیدگی به کادر درمان می‌رود. پرستاران از عدم انگیزه، گذراندن شیفت‌های سنگین،  دریافتی اندک و با تاخیر در دریافت حقوق مواجه هستند و تبعیض‌ها در تمامی تصمیمات برای پرستاران مشاهده می‌شود. برای مثال به مناسبت روز پرستار  فقط از سرپرستاران تقدیر شد نه دیگر افراد فعال در بخش درمان و پرستاران!

 ثناگو نارسایی و بی‌توجهی به قشر پرستار را دلایل مهاجرت و کمبود این قشر  در مراکز درمانی  کشور دانست و افزود:  در روزهای اخیر اخبار متعدد مبنی بر اجرای تعرفه گذاری پرستاران منتشر شده است. باید دانست این تعرفه گذاری چندان راهگشا نیست و با اجرای تعرفه‌گذاری فقط ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار تومان دریافتی پرستاران افزایش یافته و مشکلی از پرستاران برطرف نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =