سرانجام نامشخص استخدام پرستاران

رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران ضمن انتقاد از سرانجام نامشخص استخدام پرستاران تمدید طرحی دوران کرونا گفت: تنها در استان تهران حدود ۲۰۰۰ پرستار تمدید طرحی کرونا، تعدیل شدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امین کوهساریان با اشاره به اینکه در ۳ دانشگاه علوم پزشکی استان تهران مبالغ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری محاسبه شده و به شکل علی‌الحساب پرداخت شده است، ‌ گفت: البته این پرداخت در مراکز دولتی دانشگاهی بوده است و در مراکز خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پرداختی صورت نگرفته است؛ هرچند که دستورالعمل‌های مربوطه ابلاغ شده اما ممکن است فرایند آن نسبت به مراکز دولتی زمان‌بر باشد. با توجه به اینکه پرداخت علی‌الحساب است قطعا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و ممکن است در آینده تغییراتی داشته باشد.

لزوم نگاه یکسان به پرستاران در تمام مراکز درمانی

وی افزود: اینکه یک قانون در مرکزی اجرا شود اما در یک مرکز دیگر با تاخیر یا تعدیل انجام شود مورد گلایه پرستاران است. از طرفی خدماتی که پرستاران در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، شرکت نفت یا نیروهای مسلح ارائه می‌دهند، یکسان است اما گاها تفاوت دریافتی این پرستاران در بازه ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومانی است و حتی در زمینه اجرای قوانین هم اختلافات وجود دارد که سبب کاهش انگیزه پرستاران می‌شود. خواهشمندیم نگاهی که در بعد کلان به پرستاران می‌شود، یکسان باشد.

او درباره ماه‌های مورد محاسبه مبلغ علی‌الحساب تعرفه‌های پرستاری، توضیح داد: بر اساس دستورالعمل‌ها اعلام شده است که سه ماه آخر کارانه محاسبه شود، اما چون قرار بود به طور کلی مبنای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دی ماه ۱۴۰۰ باشد، برخی مراکز سه ماه آخر سال قبل و برخی دیگر هم از لحظه‌ای که ثبت خدمات پرستاری در HIS بیمارستانی را انجام دادند را محاسبه کرده‌اند، ولی در هر حال چون مبالغ علی‌الحساب است احتمالا دستخوش تغییرات شود.

استخدام پرستاران تمدید طرحی کرونا همچنان بدون سرانجام

وی در خصوص وضعیت استخدام پرستارانی که در زمان اوج شیوع کرونا تمدید طرح شدند، ‌ بیان کرد: برنامه‌ رسمی تاکنون برای استخدام این افراد صورت نگرفته است. واقعیت این است که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری که نباید به پرستار نگاه کارگر فصلی داشته باشیم اما برنامه رسمی و برگزاری آزمونی برای استخدام این پرستاران صورت نگرفته است و نه تنها جذبی صورت نگرفته است که حتی تعدیل هم صورت گرفته است.

تعدیل ۲۰۰۰ پرستار طرحی کرونا در تهران

وی افزود: جلسات و پیگیری‌های زیادی در این زمینه از سوی نظام پرستاری و وزارت بهداشت صورت گرفته است اما لازم است که سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی با قاطعیت بیشتری به این امر اهتمام ورزند. هنوز برای استخدم این پرستاران نه بودجه‌ای در نظر گرفته شده و نه مجوز استخدامی صادر شده است و این عزیزان در حالی که در اوج کرونا جان خود را کف دست گرفتند و به مراکز بیمارستانی رفتند، اما اکنون بلاتکلیف هستند. تنها در استان تهران حدود ۲۰۰۰ پرستار تمدید طرحی کرونا تعدیل شدند.

کمبود نیرو و افزایش فرسودگی شغلی پرستاران

کوهساریان درباره نسبت پرستار به تخت در بیمارستان‌های پایتخت، ‌ تصریح کرد: نسبت پرستار به تخت در تهران حدودا یک است که عدد کمی است؛ درحالی که علاوه بر تعداد تخت‌های فعلی، ‌ با تاسیس مراکز درمانی جدید به تعداد تخت‌ها اضافه هم می‌شود و این کمبود وجود دارد. میانگین پرستار به تخت در دنیا حدود ۳ پرستار به ازای هر تخت است، اما در کشور ما حتی در برخی نقاط نسبت پرستار به تخت از یک هم کمتر است. این حق بیمار است که وقتی وارد بیمارستان می‌شود خدمات باکیفیت دریافت کند و این درصورتی است که نسبت نیروی انسانی متناسب با تخت باشد؛ در غیر این صورت قطعا کیفیت ارائه خدمات افت خواهد کرد؛ هرچند که پرستاران سعی می کنند با شیفت‌های شغلی بیشتر این کمبود را پوشش دهند، اما این امر سبب فرسودگی شغلی آنها می‌شود. کمبود پرستار به تخت بیمارستانی حتی فشاری بر اقتصاد سلامت خواهد داشت؛ زیرا وقتی پرستار به تعداد برای ارائه خدمت نداشته باشیم، ممکن است طول مدت بستری بیماران افزایش یابد.

هزینه یک میلیاردی برای تربیت هر یک پرستار

او درخصوص مهاجرت پرستاران، بیان کرد: روند افزایشی مهاجرت‌ها طی سالیان اخیر کاملا مشهود است. پس از شیوع کرونا کمبود کادر درمان به شکل جهانی در خیلی از کشورها احساس شد و این کشورها با مشاهده این مشکل با شرایط و تسهیلات آسان‌تر از گذشته، اقدام به جذب پرستاران کردند و این سبب افزایش مهاجرت‌ها شد. این موضوع جای تاسف دارد چراکه برای تربیت یک پرستار حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود اما باید بتوانیم از این افراد استفاده کنیم.

تربیت پرستار برای مهاجرت به خارج از کشور

وی افزود: طی سال گذشته در مجموع حدود ۲۰۰۰ درخواست مهاجرت پرستاران درکل کشور ثبت شده است که این یعنی ماهی ۲۰۰ مورد مهاجرت در کل کشور و حدود ۲۵ مورد در هر ماه در تهران و این یعنی عملا برخی دانشکده‌های پرستاری ما، پرستار برای اعزام به خارج تربیت می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که برای اینکه یک پرستار مهارت پیدا کند لازم است که چند سال کار کند و کشورهای خارجی هم دقیقا همین پرستاران باسابقه و مهارت بالا را جذب می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه مقصد مهاجرت پرستاران معمولا کدام کشورها است؟، تصریح کرد: قبلا مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح بود اما اخیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس به مقاصد مهاجرت اضافه شدند.

۳۷ شهید پرستار مدافع سلامت در پایتخت

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات تعیین مصداق پرستارانی است که در زمان شیوع کرونا جان خود را  از دست دادند، تاکید کرد: این شهدا باید تعیین مصداق شوند. در سطح شهر تهران ۳۷ شهید پرستاری مدافع سلامت داریم و هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها درگیر پرونده‌ها هستند که تعدادی به بنیاد شهید و تعدادی هم به وزارت بهداشت ارجاع داده شده است.

۸۰ مرکز فعال مراقبت در منزل

او با اشاره به لزوم افزایش شمار مراکز مراقبت و پرستاری در منزل، گفت: در شهر تهران بیش از ۲۳۰ مرکز وجود دارد که به دلیل مشکلات مختلف تنها ۸۰ مرکز فعال هستند؛ این درحالی است که با توجه به افزایش سالمندی و افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر نیاز به این مراکز و خدمات مراقبت پرستاری در منزل هر روز بیش از گذشته احساس می‌شود تا بار بستری مراکز بیمارستانی کاهش یابد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1161921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =