ساخت فیبر نامرئی توسط دانشمندان ایرانی

دو دانشمند ایرانی در موسسه سلطنتی فناوری ملبورن موفق به تولید نشاسته‌ شده‌اند که بدون تاثیر روی طعم و رنگ غذا فیبر مورد نیاز بدن را به غذا می‌رساند و آن را سالم‌تر می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان دانشگاه RMIT‌ (مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن) در استرالیا یک محصول نشاسته‌ای اصلاح شده تولید کرده‌اند که بدون تاثیر بر طعم، رنگ یا بافت آن به غذا اضافه می‌شود و آن را از نظر سازگاری با بدن انسان سالم‌تر می‌کند. این نشاسته که فیبر ایکس نام دارد، از نشاسته‌های بومی از جمله گندم، ذرت و کاواسا تولید می‌شود. این ماده مانند فیبر واقعی در برابر هضم در روده انسان مقاومت می‌کند و به میکروارگانیسم‌های روده بزرگ اجازه می‌دهد آن را تخمیر کنند و به طور بالقوه فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد.

براساس گزارش ScienceAlert، به گفته تیم سازنده، می‌توان این ماده را به غذاهای کم فیبر مانند کیک و پیتزا اضافه کرد تا سلامت آنها را افزایش دهد. همچنین به غذاهایی که کالری کمی دارند یا شاخص گلیسمی پایینی -شاخص مربوط به سرعت افزایش سطح گلوکز در بدن که برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت بسیاری دارد- با روش بدون گلوتن اضافه کرد.

عسگر فرحناکی، استادیار دانشگاه RMIT، می‌گوید: اکنون می‌توانیم بدون تغییر طعم یا بافت، فیبر اضافی به غذاهایی مانند نان سفید و سایر مواد اولیه اضافه کنیم.

او می‌افزاید: محصول ما حتی پس از افزودن به غذا قابل تشخیص نیست. درست مانند این است که والدین سبزیجات را در وعده غذایی کودک پنهان می‌کنند تا آن را مغذی‌تر کنند.

دانشمندان برای تولید فیبر ایکس ساختار اصلی نشاسته را در سطح مولکولی اصلاح کردند و سپس آن را با آنزیم‌های گوارشی آزمایش کردند تا ببینند چگونه در سیستم گوارشی بدن باقی می‌ماند.

مهسا مجذوبی، دانشمند علوم غذایی از دانشگاه RMIT می‌گوید: این نشاسته را به گونه‌ای اصلاح کردیم تا بتواند همانند فیبر غذایی مقاوم باشد.

ساخت فیبر نامرئی توسط دانشمندان ایرانی

دانشمندان می‌گویند که با روش فعلی می‌توانند حدود 80 درصد هر واحد نشاسته را به فیبر ایکس تبدیل کنند. اما در تلاشند تا پیش از رفتن به سمت تولید انبوه، روش بهتری برای انجام این کار پیدا کنند که وابسته به مواد شیمیایی نباشد.

فیبر کربوهیدراتی است که توسط روده انسان قابل هضم نیست و این امر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و حفظ سلامت آن می‌شود. فیبر به جلوگیری از چاقی و دیابت نوع 2 کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

دانشمندان ادعا می‌کنند که ساخت فیبر ایکس مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، در زمان تولید پروتئین گیاهی، مقدار زیادی محصول جانبی و دورریز به جا می‌ماند که می‌توان آنها را به نشاسته خشک و سپس فیبر ایکس تبدیل کرد.

کد خبر: 1161959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =