تشک نرم بهتر است یا تشک سفت، چرا؟

یک تشک خوب، اساس یک خواب خوب شبانه است. بنابراین انتخاب تشکی که مناسب شما باشد، یک انتخاب خیلی مهم است. شما یک‌سوم زندگی‌تان را روی تشک می‌گذرانید و خوابی که راحت نباشد بر قسمت‌های دیگر زندگی‌تان نیز اثر می‌گذارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروزه انوع و اقسام تشک‌ها در بازار موجود است که باعث می‌شود انتخاب نهایی از همیشه سخت‌تر شود. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی که در انتخاب تشک خواب مناسب مطرح است، انتخاب بین تشک سفت و تشک نرم می‌باشد. تشک نرم و تشک سفت هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و این انتخاب واقعا یک مسئله‌ی شخصی است. در این مطلب نکاتی را به شما می‌گوییم که در این انتخاب کمکتان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تکنیک‌هایی برای زودتر به خواب رفتن

چه چیزی باعث می‌شود یک تشک خواب راحت باشد؟

علاوه بر سلیقه‌ی شخصی شما، یک فاکتور اساسی در انتخاب تشک مناسب، سلامت ستون فقراتتان است. ستون فقرات به طور طبیعی سه انحنا دارد که لازم است وقتی دراز می‌کشید خوب حمایت شوند.

یک تشک خوب بدنتان را در وضعیتی خنثی نگه می‌دارد. یعنی ستون فقرات شما باید انحناهای طبیعی‌اش را داشته باشد و سر و شانه‌ها و باسن و پاشنه‌ها در یک تراز باشند. روی یک تشک سالم شما نباید هیچ فشاری احساس کنید، تقریبا انگار که غوطه‌ورید. تشک درست و مناسب به مرور زمان می‌تواند عضلات را شُل کرده و به خواب بهتر کمک کند و حتی وضعیت بدنی‌تان را بهبود بخشد؛ اما تشک نامناسب می‌تواند باعث شود با کمردرد از خواب بیدار شوید، خصوصا در قسمت ستون فقرات، و این یعنی ایجاد اختلال در خواب.

فرق تشک سفت و تشک نرم چیست؟

تفاوت آشکار بین تشک نرم و تشک سفت، احساس آن است. وقتی یک تشک سفت را لمس می‌کنید سفت و سخت است و خیلی کم با فشار پایین می‌رود؛ اما یک تشک نرم وقتی آن را فشار می‌دهید راحت‌تر پایین می‌رود و فشرده می‌شود.

لازم به یادآوری است احساس تشک فقط به دو دسته‌ سفت و نرم تقسیم نمی‌شود و در واقع طیف دارد. یعنی انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست که هم می‌توانند مثبت و هم منفی باشند.
تشک نرم برای افرادی مناسب است که وزن کمتری دارند و لاغرترند، زیرا تشک سفت زیر بدنشان پایین نمی‌رود. تشک‌های نرم‌تر به طور کلی برای آن‌هایی که به پهلو می‌خوابند بهتر است، زیرا از شانه‌ها و لگن بهتر حمایت می‌کند

امتیازات یک تشک سفت

برای افرادی که مشکل کمردرد ندارند، یک تشک سفت می‌تواند کلا راحت‌تر باشد. وقتی روی یک سطح سفت‌تر می‌خوابید، استخوان‌ها بیشترین فشار را دریافت می‌کنند، یعنی فشار کمتری به عضلات، رگ‌ها و عروق وارد می‌شود. وقتی عضلات کمتر تحت فشار باشند، گردش خون بهتری هم برقرار می‌شود.

یک تشک سفت جلوی افتادگی پایین کمر را نیز می‌گیرد که می‌تواند باعث شود حین خواب اکسیژن بیشتری بگیرید. افتادگی کمتر بدن به این معنی است که وزن بدنتان به طور یکنواخت پخش می‌شود که باعث می‌شود هیچ قسمتی از بدن، فشار یا وزن بیشتری را تحمل نکند.

تشک‌های سفت به طور کلی برای کسانی که به پشت می‌خوابند بهتر است، زیرا سطحی ثابت‌تر و یکنواخت‌تر دارند. کسانی که روی شکم می‌خوابند هم معمولا روی تشک‌های سفت‌تر راحت‌ترند.

معایب یک تشک سفت

کسی که عادت کرده روی تشک نرم بخوابد، استفاده از تشک سفت در ابتدا واقعا برایش سخت است و احساس ناراحتی می‌کند، اما به مرور زمان این سفتی کمتر قابل توجه خواهد بود.

برای کسانی که مشکلات خاصی در کمر دارند، مثلا آرتریت و اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)، تشک سفت می‌تواند در واقع درد را تشدید کند. به همین دلیل لازم است پیش از خرید تشک خواب، خوب تحقیق کنید.

امتیازات یک تشک نرم

تشک‌های نسبتا نرم معمولا به افرادی توصیه می‌شود که روی تشک استاندارد دچار کمردرد می‌شوند، یا آن‌هایی که از قبل مشکل کمردرد دارند. همچنین تشک نرم برای افرادی مناسب است که وزن کمتری دارند و لاغرترند، زیرا تشک سفت زیر بدنشان پایین نمی‌رود. تشک‌های نرم‌تر به طور کلی برای آن‌هایی که به پهلو می‌خوابند بهتر است، زیرا از شانه‌ها و لگن بهتر حمایت می‌کند. ضمنا تشک نرم، ستون فقرات را بهتر تراز می‌کند.

معایب یک تشک نرم

تشک نرم هر چند راحت‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسد اما در واقع می‌تواند برای کسانی که به پشت یا روی شکم می‌خوابند یا سنگین وزن هستند مشکلات کمر ایجاد کند. تشک نرم می‌تواند برای تخت‌های دو نفر هم مسئله‌ساز باشد. زیرا کسی که سنگین‌تر است تشک را بیشتر فرو می‌برد و سطح تشک برای دو نفر نامتعادل می‌شود. پیدا کردن تشکی که برای هر دو نفر مناسب باشد سخت‌تر هم می‌شود!

در برخی موارد، تشک نرم ممکن است دوام کمتری نسبت به تشک سفت داشته باشد. همه‌ی تشک‌ها به مرور زمان نرم‌تر می‌شوند، بنابراین اگر از همان اول تشک نرم بخرید، ممکن است بعد از مدت کوتاهی تشکتان غیرقابل استفاده شود، مگر اینکه واقعا باکیفیت باشد.

چگونه تشک مناسب خود را انتخاب کنید؟

دو معیار اصلی که باید برای انتخاب تشک خواب مناسب در نظر بگیرید این است که آیا به طور کلی کمردرد دارید یا نه، و اینکه اغلب چه مدلی می‌خوابید. آن‌هایی که کمردرد ندارند و کسانی که به پشت یا روی شکم می‌خوابند، معمولا روی تشک‌های سفت راحت‌ترند. برای افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند یا کسانی که مشکلات کمر دارند هم تشک نرم‌تر مناسب‌تر است. البته در نهایت همه چیز به نظر خود شما بستگی دارد.

معیار دیگری که باید مدنظر قرار دهید، وزن بدن است. برای یک فرد سنگین وزن ممکن است یک تشک سفت، نرم به نظر برسد. در حالی که برای یک فرد سبُک وزن ممکن است حتی در یک تشک نرم هم خیلی فرو نرود!

یک مسئله‌ی مهم دیگر که نباید آن را نادیده بگیرید این است که خودتان کدام را ترجیح می‌دهید. جدای از اینکه کدام تشک مناسب ستون فقرات شماست، اگر روی تشک خوابتان راحت نباشید و آن را دوست نداشته باشید، پس خواب شبانه خوبی هم نخواهید داشت.

انتخاب تشک، سیاه یا سفید نیست و سفتی و نرمی تشک‌ها در طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرد. مثلا می‌توانید تشک سفتی را انتخاب کنید اما روی آن یک روتشکی یا ملحفه‌ای کاملا نرم بیندازید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1161966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =