کدام کالاها در مهرماه کمترین رشد قیمت را داشتند؟

نتایج یک پژوهش از مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه نشان می‌دهد که در هشت قلم از کالاهای خوراکی تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به سیب و پرتقال و روغن نباتی جامد بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، تامین غذا و خوراک همواره یکی از نیازهای اولیه بشر بوده و بر این اساس هرچه قیمت اقلام غذایی در بازار مشمول تغییر شود تقاضا نسبت به آن همچنان وجود دارد زیرا حیات انسانها به این دسته کالاها وابسته است، از این هرگونه تغییر قیمتی در بازار اقلام مصرفی غذایی بر زندگی آحاد مختلف جامعه اثرمی گذارد و معیشت آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف ذاتی خود مبنی بر برقراری و توسعه رفاه در سطح جامعه و با ورود به بحث پرداخت یارانه نقدی و تعیین و توزیع بسته های حمایتی مختلف در این خصوص مشارکت داشته و آگاهی از آمارهای تورم، تغییرات قیمت اقلام خوراکی و... می تواند در برنامه ریزی‌ها و تصمیم سازی ها مفید واقع شود.

بر این اساس مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، با توجه به اهمیت موضوع رفاه و معیشت، گزارشی درخصوص تحلیل آماری تغییرات قیمت اقلام خوراکی درخانوارهای شهری ارائه کرده است.

به موجب این گزارش، مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهر ماه مهر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن به گونه‌ای بوده که بیشترین افزایش قیمت در کالاهای منتخب مربوط به تخم مرغ ماشینی، مرغ ماشینی و موز بوده است.البته در ۸ قلم از کالاهای منتخب، تغییرات منفی بوده و بیشترین کاهش قیمت‌ها مربوط به سه کالای سیب و پرتقال و روغن نباتی جامد بوده است.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز نشان می دهد که در ۷ قلم حدود ۲۳.۳ درصد از کالاهای منتخب تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام روغن مایع، روغن نباتی جامد و سیب زمینی مشاهده شده است. پرتقال با ۱۷ درصد، گوجه فرنگی با ۲۸.۶ درصد و چای خارجی بسته‌ای با ۲۸.۹ درصد کمترین میزان رشد قیمتها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس نتایج این گزارش متوسط قیمت حدود ۹۰ درصد اقلام منتخب نظیر برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، ماکارونی، گوشت گاو یا گوساله، ماهی قزل آلا، شیر و ماست پاستوریزه، لوبیا چیتی،‌ قند و شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بسته‌ای نیازمند مداخله مستقیم در بازار به منظور کاهش قیمتها و متوسط قیمت اقلام خوراکی همچون شیر خشک،‌ گوشت گوسفند و گوجه فرنگی مستلزم برنامه ریزی خاص برای کنترل قیمتها هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1162026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =