مالیات خودروهای لوکس همچنان در دست‌انداز

دولت سیزدهم با تأکید بر عدالت‌محوری، در هوشمندسازی نظام مالیاتی طرح مالیات بر خودروهای گران‌قیمت را اجرایی کرد. این در حالی است که همچنان مالکان از زیر بار پرداخت این نوع مالیات شانه خالی می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وصول مالیات خودروهای لوکس موضوع‌بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور است که در این راستا دولت سیزدهم آیین‌نامه اجرایــی این طرح را در دی‌ماه سال گذشته به ادارت کل امور مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید

بانک‌های متخلف منتظر جریمه مالیاتی باشند

در همین رابطه قواعد محاسباتی در قالب سند تحلیل کارکردی منطبق بر مقررات مربوط در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و با رویکرد محاسبه الکترونیکی و پرداخت مالیات و طراحی سامانه مالیات بر خودروهای لوکس بر اساس سند تحلیل کارکردی تنظیم شد.

دریافت اطلاعات از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و بررسی و پالایش آن‌ها، استخراج اطلاعات مشمولان و محاسبه مالیات متعلق بر اساس قواعد محاسباتی تدوین شده از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز، بارگذاری نتایج محاسبات در سامانه، برقراری امکان دسترسی به سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) و اطلاع‌رسانی به مشمولان از طریق پیامک یا سرویس چاپار را بر عهده گرفت.

در نهایت دستورالعمل و سند تحلیل کارکردی نحوه وصول مالیات و انجام اقدامات اجرایی تهیه و به همه نهادهای مالیاتی در سراسر کشور ابلاغ شد.

چه خودروهایی گران‌قیمتی مشمول مالیات هستند؟

سازمان امور مالیاتی کشور مردادماه امسال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اعلام مالیات مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اجرای حکم بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان خودروهای یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده‌اند صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آنها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع‌رسانی شده است.

براین‌اساس مالیات بر خودروهای گران‌قیمت به این‌گونه است که اگر در پایان هرسال مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

مالکان خودروهای لوکس تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ ۲ درصد و تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد باید مالیات پرداخت کنند.

بر اساس این اطلاعیه، اشخاص حداکثر یک ماه فرصت داشتند تا با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند که در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیرمنقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰ درصد آن به‌عنوان هزینه اقدام خواهد شد.

سازمان مالیاتی این امکان را به مالکان خودروهای گران‌قیمت داد تا در سامانه مذکور با ثبت «عدم‌پذیرش» مراتب اعتراض خود را اعلام کنند تا به اعتراض آنها رسیدگی شود.

سامانه مالیات بر خودروهای گران‌قیمت و لوکس، در راستای اجرای مقررات بند (ش) تبصره (۶) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص محاسبه مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل، راه‌اندازی شده است.

نمایش تعداد و نوع خودرو به تفکیک خارجی و داخلی، نمایش ارزش خودرو به تفکیک خارجی و داخلی و میزان مالیات، امکان چاپ قبض و پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک ملی ایران و واریز مستقیم مالیات به شماره‌حساب اداره کل ذی‌ربط، امکان ثبت اعتراض مؤدی مالیاتی و همچنین امکان انتخاب اداره کل تشکیل پرونده از جمله قابلیت‌های این سامانه محسوب می‌شود.

چند هزار خودروی لوکس مشمول مالیات شد؟

بر اساس آخرین گزارش از سوی سازمان امور مالیاتی، تعداد مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس ۱۷۷ هزار و ۶۱۷ نفر هستند که ۳۷۰ هزار و ۱۱۳ خودروی گران‌قیمت دارند.

از این تعداد، ۶۸ هزار و ۲۲۷ نفر برای بررسی وضعیت مالیات بر خودروهای خارجی مراجعه کرده‌اند که ۱۸ هزار و ۳۷ نفر مالیات را پرداخت کرده‌اند.

۱۴ هزار و ۸۵۲ نفر نیز نسبت به مالیات بر خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند.

طبق این گزارش، مالیات مطالبه شده از خودروهای گران‌قیمت ۲۰ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال بوده است که تنها هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال مالیات دریافت شده است که معادل حدود ۶ درصد است.

همچنین مالکان نسبت به پرداخت ۲ هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال مالیات خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است.

این نوع اعتراض به مالیات خودروهای گران‌قیمت در حالی صورت‌گرفته است که این نوع خودروها بیشتر در دست دلالانی است که از خریدوفروش این خودروهای لوکس، بساط کاسبی را راه انداخته‌اند و سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

دریافت مالیات از مجموع ارزش خودروها نوعی مالیات بر ثروت است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در باره مالیات بر خودروهای لوکس معتقد است که دریافت مالیات از مجموع ارزش خودروها نوعی مالیات بر ثروت است که به افزایش عدالت مالیاتی کمک می‌کند.

داود منظور ادامه می‌دهد که بر اساس قانون بودجه سال جاری چنانچه مجموع ارزش خودروهای یک فرد یا فرزندان تحت تکفل او به بیش از یک میلیارد تومان برسد مشمول دریافت مالیات خواهد بود.

طبق گفته این مقام مسئول، شناسایی مالکان خودروهای گران‌قیمت توسط جدول قیمت‌گذاری خودروها و اخذ اطلاعات پایه خودروها از پلیس راهور صورت می‌گیرد.

اخذ مالیات از سفته‌بازان خودروهای لوکس

یکی از کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا معتقد است که باید در این قانون افرادی که خودروی گران‌قیمت را به‌عنوان کالای مصرفی استفاده می‌کنند با کسانی که این نوع خودروها را از طریق سفته‌بازی خریدوفروش می‌کنند تفاوت قائل شود.

«سپهر عبدالله‌پور» اضافه می‌کند: دلالان خودروهای گران‌قیمت با هر خریدوفروش این نوع خودروها به سودهایی دست پیدا می‌کنند که باید در قالب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات پرداخت کنند.

وی در ادامه می‌گوید: دارندگان خودروهای لوکس یک‌بار در بدو ورود خودروهای خارجی به کشور و بار دیگر در نقل‌وانتقال خودرو، مالیات پرداخت کرده‌اند ضمن اینکه این نوع خودروها در شرایط تورمی، رشد قیمت قابل‌توجهی دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اجرایی‌شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه اضافه می‌کند: اگر این قانون در مجلس به تصویب برسد راه‌های سفته‌بازی این دلالانی که اقدام به خریدوفروش خودرو و خانه‌های گران‌قیمت را می‌کنند می‌بندد.

عبدالله‌پور بیان می‌کند: این افراد باهدف سود و سفته‌بازی، خریدوفروش می‌کنند با کسانی که کالاهای مصرفی دارند متفاوت است.

قانون مالیات بر خودروهای تحت تملک از اسفند سال ۹۹ موردبحث بود، دولت سیزدهم با تأکید بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و دریافت مالیات عادلانه این قانون را اجرایی کرد که در صورت اخذ مالیات از این بند، آثار آن در جامعه مشهود خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1162056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =