علائمی که نشان از مشکلاتی در بدن هستند

در عصر اینترنت و گوگل، کار بسیار راحتی است که بعد از یک سرچ سریع متوجه شویم علائمی که داریم چه دلیل دارند. معمولاً هم جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرخی چشم‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. سرخی چشم‌ها معمولاً با عفونت سطحی چشم به نام التهاب ملتحمه چشم مربوط است که می‌تواند همراه با دیگر علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گلودرد و سرفه باشد؛ اما اگر به نظر می‌رسد این قرمزی و خون آلودگی چشم برطرف نمی‌شود، ممکن است پای مسئلهٔ مهم‌تری در میان باشد. اگر سرخی چشم‌ها ادامه‌دار شد (بیشتر از یک هفته) یا همراه با درد و تغییراتی در بینایی بود می‌تواند نشان‌دهندهٔ مشکلی جدی‌تر باشد، مثلاً عفونتی عمیق‌تر در چشم یا آب‌سیاه. آب‌سیاه بیماری است که می‌تواند منجر به نابینایی شود.

بیشتر بخوانید:

دلیل خارش چشم‌ها چیست؟ چگونه این مشکل را برطرف سازیم؟

ترشحات بدبوی واژن

 مراقبت از سلامت واژینال برای تندرستی عمومی یک خانم بی‌نهایت مهم است. اگر ترشحات بدبو از واژن دارید می‌تواند علامت بیماری التهابی لگن (PID) باشد که یک عفونت جدی در اندام‌های تناسلی بوده و معمولاً ریشه در بیماری‌های منتقله از راه جنسی دارد، مانند کلامیدیا یا گونوره (سوزاک) که اگر به‌درستی درمان نشود، این عفونت می‌تواند پخش شده و سبب دردهای مزمن و احتمالاً ناباروری شود.

بثورات پوستی

معمولاً کهیرهایی که گه‌گاه روی پوست ظاهر می‌شوند خودشان زود ناپدید می‌شوند. این کهیرها و بثورات می‌توانند دلیل خاصی نداشته باشند و صرفاً ناشی از قرارگرفتن در معرض یک آلرژن یا خشکی زیاد پوست باشند؛ اما لازم است بدانید بثورات پوستی می‌توانند مرحلهٔ ابتدایی یک بیماری نیز محسوب شوند. گاهی، بثورات پوستی دردناک‌اند، فوراً منتشر می‌شوند یا به درمان‌های عادی جواب نمی‌دهند. خیلی از بیماری‌ها می‌توانند خود را با یک کهیر نشان بدهند، مثلاً برخی از عفونت‌ها، بیماری‌های هماتولوژیک یا اختلالات بافت همبند، مانند لوپوس.

خشکی دهان

بیشتر اوقات کم آب شدن بدن و تولید کمتر بزاق دهان باعث می‌شود دهانتان خشک شده و سراغ آب بروید. اما اگر کمبود مایعات دلیل خشکی دهانتان نباشد، یک احتمال دیگر سندرم شوگرن است که یک اختلال خودایمنی بوده و سبب خشکی چشم‌ها و خشکی دهان می‌شود. هرچند این بیماری در هر سنی می‌تواند رخ بدهد اما در خانم‌های بالای ۴۰ سال شایع‌تر است.

تعریق زیاد

تعریق زیاد می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، چه این عرق از زیر بغلتان باشد و چه از صورتتان. هرچند تعریق می‌تواند ناشی از یک اختلال شناخته شده به نام هایپرهیدروزیس باشد که تقریباً سه درصد افراد به آن دچار هستند. اما تعریق زیاد علامتی از لنفومای غیر هوچکین هم می‌تواند باشد که نوعی سرطان بوده و بر سیستم لنفاوی اثر می‌گذارد. معمولاً افرادی که دچار لنفومای غیر هوچکین می‌شوند، تعریق‌های زیاد شبانه، کاهش وزن، بثورات پوستی و تورم غدد لنفاوی را تجربه می‌کنند.

هوس خوردن یخ

گاهی هوس یخ کردن چیز عجیبی نیست، به‌هرحال طبیعی است در هوای گرم گاهی دلتان بخواهد یخ بمکید! اما اگر مدام هوس می‌کنید یخ بخورید می‌تواند علامت پیکا باشد؛ اختلالی که در آن فرد میل دارد چیزهایی را بخورد که به طور عادی خوردنی نیستند و ارزش غذایی ندارند. این اختلال معمولاً ریشه در کمبود آهن دارد.

مشکل در تنفس

اگر اغلب احساس می‌کنید نفس کم می‌آورید، شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید تا از جهت بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) ارزیابی شوید. این بیماری که بر ریه‌ها اثر می‌گذارد، راه‌های هوایی را مسدود کرده و تنگی نفس ایجاد می‌کند.

وقتی ناخن‌ها از ظاهری سالم و معمولی به شکلی درمی‌آیند که ناخن از بستر ناخن جدا شده است ممکن است موضوع پرکاری تیروئید درمیان باشد؛ عارضه‌ای که طی آن غده تیروئید به میزان زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند. علاوه بر مشکلات ناخن ممکن است لرزش دست‌ها، ریزش مو، ضعف عضلانی و ضربان قلب تند یا نامنظم را نیز تجربه کنید

درد قفسه سینه

وقتی درد قفسه سینه را تجربه می‌کنید ذهنتان فوراً به سمت بدهضمی یا حمله قلبی می‌رود اما شاید تعجب کنید اگر بدانید این علامت در مواردی نادر می‌تواند ناشی از سرطان پوست باشد. دکتر ناتان اندرسون، متخصص طب اورژانس می‌گوید: بیماری داشتم که عکس اشعهٔ ایکس، آزمایشات خون و یک سری تست‌های دیگرش منجر به تشخیص مشکل خاصی نمی‌شد اما احساس می‌کردم مشکلی وجود دارد و تصمیم گرفتم این بیمار را برای بررسی‌های دقیق‌تر ارجاع بدهم. بعد از یک سونوگرافی قلب معلوم شد چند تومور در قلب او وجود دارد که ثابت شد ملانوما هستند، یعنی جدی‌ترین نوع سرطان پوست که توانایی وحشتناکی در متاستاز دادن به تقریباً هر بافتی از بدن را دارد.

خط سیاه روی ناخن

چقدر پیش می‌آید ناخن‌هایتان را بررسی کنید؟ اگر معمولاً ناخن‌هایتان با لاک پوشیده شده‌اند، حتماً گاهی اجازهٔ تنفس به ناخن‌ها بدهید و آنها را خوب بررسی کنید. خصوصاً از جهت رد یا لکه‌های سیاهی در زیر آنها. این علامت می‌تواند بیانگر سرطان پوست باشد. آکرال لنتیجینوس ملانوما (ALM) نوعی ملانوما است که در کف دست‌ها و کف پاها و یا زیر ناخن‌ها رخ می‌دهد. این نوع سرطان پوست برای هر نوع پوستی می‌تواند روی بدهد اما بیشتر در آسیایی‌ها و آمریکایی - آفریقایی‌ها دیده می‌شود.

جداشدن ناخن از بستر ناخن

وقتی ناخن‌ها از ظاهری سالم و معمولی به شکلی درمی‌آیند که ناخن از بستر ناخن جدا شده است ممکن است موضوع پرکاری تیروئید درمیان باشد؛ عارضه‌ای که طی آن غده تیروئید به میزان زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند. علاوه بر مشکلات ناخن ممکن است لرزش دست‌ها، ریزش مو، ضعف عضلانی و ضربان قلب تند یا نامنظم را نیز تجربه کنید.

تورم انگشتان یا پاها

اگر متوجه شدید انگشتانتان متورم شده‌اند می‌تواند ناشی از مصرف نمک زیاد در تغذیه‌تان باشد یا نداشتن تحرک بدنی کافی. یا ممکن است مشکل جدی‌تری داشته باشید که نیاز به بررسی دارد. تورم انگشتان یا پاها می‌تواند نتیجهٔ یک فرایند قابل‌توجه درونی مانند بیماری کلیوی یا نارسایی احتقانی قلب هم باشد. اگر این تورم جدید است یا بدتر شده قطعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع بی‌رنگ

به‌طورکلی می‌دانید که مدفوع باید قهوه‌ای، نرم و نواری شکل باشد. اگر مدفوعتان بی‌رنگ است و بوی غیرعادی می‌دهد می‌تواند نشان‌دهندهٔ بیماری سلیاک باشد که به این معنی است که بدن شما مواد مغذی را به‌خوبی جذب نمی‌نماید.

اختلال در حس بویایی

اگر نتوانید مثل همیشه بوی چیزهایی مانند شکلات داغ یا نان و شیرینی تازه را حس کنید حتماً متوجه می‌شوید که مشکلی وجود دارد. متأسفانه از دست دادن حس بویایی یکی از علائم اولیهٔ آلزایمر و بیماری پارکینسون است. مطالعات نشان می‌دهند اختلال در سیستم بویایی با زوال عقل مرتبط است.

نفخ شکم

نفخ به‌خودی‌خود چیز نگران‌کننده‌ای نیست و بسیار شایع بوده و می‌تواند در زمان نزدیک به قاعدگی یا وقتی که زیاد غذای ادویه‌دار یا نفاخ خورده‌اید رخ بدهد؛ اما اگر نفخ ادامه‌دار شود می‌تواند علامت مشکلی جدی‌تر باشد، مانند بیماری کبد یا سرطان تخمدان. اگر نفخ همراه با شکم درد، استفراغ‌های مداوم یا خون در مدفوع باشد، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

کبودی در پاها

برای هرکسی پیش می‌آید گاهی دچار کبودی بشود اما اگر کبودی‌ها مدام تکرار شوند و دلیل خاصی نداشته باشند می‌توانند علامتی از کمبود آهن یا مشکلی جدی‌تر باشند: لوسمی حاد مغز استخوان (AML). این علامت معمولاً خود را به‌صورت لکه‌های کوچک قرمز یا بنفش روی پوست نشان می‌دهد و نتیجهٔ پایین بودن پلاکت خون است.

کدر بودن ادرار

ادرار شما می‌تواند چیزهای زیادی از سلامتی‌تان نشان بدهد. اگر اخیراً ادرارتان به‌جای اینکه زرد کم‌رنگ و شفاف باشد، کدر و مات شده می‌تواند نشان‌دهندهٔ این باشد که به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اما اگر مصرف آبتان را افزایش دادید و همچنان ادرارتان کدر بود یا علامت دیگری مانند خون در ادرار، درد حین ادرار کردن یا شکم درد داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. ادرار کدر می‌تواند علامت عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه، بیماری‌های منتقله از راه جنسی و یا دیابت هم باشد.

تبخال

هرکسی که تجربهٔ تبخال دارد می‌داند که چقدر ناراحت‌کننده و گاهی واقعاً دردناک است. بعضی وقت‌ها صرفاً خوردن یک غذای تند یا استرس می‌تواند عامل بروز تبخال باشد، اما تبخال می‌تواند علامت بیماری سلیاک نیز باشد. افرادی که به سلیاک دچار هستند قادر به تحمل گلوتن نیستند و گفته می‌شود که گلوتن می‌تواند برانگیزانندهٔ تبخال و زخم دهان باشد.

بوی میوه‌ای دهان

هرچند به نظر می‌رسد چیز بدی نیست که دهان بوی میوه بدهد، خصوصاً در مقایسه با علائم دیگر، اما این وضعیت می‌تواند با دیابت مرتبط باشد. اگر بالا بودن قند خون درمان نشود، فرد دچار کتواسیدوز خواهد شد که وقتی رخ می‌دهد که بدن انسولین کافی ندارد. مزه یا بوی میوه در دهان ناشی از تجمع کتون‌ها در خون است و ازآنجایی‌که می‌تواند خطرناک باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اسهال‌های مکرر

وقتی باید دستشویی بروید، باید دستشویی بروید! اما اگر مزاجتان شما را در وضعیت اورژانسی قرار می‌دهد و باعث می‌شود طی روز بارها اسهال شوید، می‌تواند علامت کولیت زخمی روده باشد. این بیماری باعث التهاب روده بزرگ و ایجاد زخم‌هایی در آن می‌شود. به دلیل ناراحتی‌های ایجاد شده از این زخم‌ها، فرد مجبور می‌شود مکرراً روده‌ها را تخلیه کند.

آشفته شدن دستخط

دستخط شما ممکن است طی سال‌ها و البته به دلیل رواج استفاده از کامپیوتر، کمی بی‌نظم شده باشد اما اگر تغییرات قابل‌توجهی در شیوهٔ نوشتن و دستخطتان ایجاد شده، خصوصاً اگر بسیار ریزتر شده است، می‌تواند علامت بیماری پارکینسون باشد. در این بیماری، حرکات فرد کُندتر شده و عضلات سفت می‌شوند، در نتیجه دستخط آشفته و بی‌نظم می‌شود.

منبع:تبیان

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1162218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =