پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱

بورس تهران امروز در اولین روز از هفته جاری، درجا زد و تقریبا بدون تغییر ماند. شاخص کل بورس تنها ۳۴۸ واحد رشد کرد و در سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار باقی ماند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران امروز در اولین روز از هفته جاری، درجا زد و تقریبا بدون تغییر ماند. شاخص کل بورس تنها ۳۴۸ واحد رشد کرد و در سطح یک میلیون و ۴۱۷ هزار باقی ماند.

مطابق پیش‌بینی‌ چهارشنبه با عدم تغییر فاکتورهای موثر بر بازار، بورس روند خنثی هفته گذشته خود را در شروع هفته جاری ادامه داد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با نوسان اندک ۰.۰۳ درصدی، ۳۴۸ واحد رشد کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۷۱۹ رسید.
روند بورس امروز

بیشتر بخوانید

دنا، سورن و رانا راهی بورس کالا می‌شوند

روند بورس امروز نشان از سه فاز متفاوت بازار در روز جاری دارد. شروع بازار با تقویت تقاضا همراه بود اما هرچه به سمت میانه روز حرکت کردیم عرضه‌ها شدت گرفت. در فاز انتهایی و ۴۰ دقیقه پایانی بازار نیز شاهد افزایش اندک تقاضا و مثبت شدن شاخص بودیم.

شاخص کل هم‌وزن در روز جاری نیز عملکرد مشابه شاخص کل داشت با این تفاوت که روز را با نوسان اندک در بخش سرخ رنگ دامنه نوسان به پایان رساند. نماگر هم‌وزن بازار سرمایه با ۰.۰۲ درصد کاهش به میزان ۹۷ واحد از ارتفاع خود کاست و در محدوده ۴۱۳ هزار و ۱۸ واحد باقی ماند.

ارزش معاملات نیز در روز جاری چنگی به دل نمی‌زد. شاخص ذکر شده امروز هم توانایی رسیدن به کانال ۳ همت را نداشت و در محدوده ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان متوقف شد. همچنین کاهش ملموس حجم معاملات و رسیدن آن به ۶.۴۴ میلیارد برگه سهم نکته دیگر معاملات امروز بود.
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج ۱۳۱ میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. همچنین ۲۸۳ نماد مثبت و ۳۶۲ نماد منفی تابلوی معاملاتی امروز بورس را رسم کردند. وجود ۷۲ نماد در صف خرید در حالی که ۳۷ نماد در صف فروش قرار داشتند، نشان از تعادل در بورس امروز دارد.

امروز نمادهای کگل، فولاد، فملی، فارس و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای حکشتی، شپنا، شتران، شستا و اخابر دربردارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار نمادهای آریا، مارون، تجلی، فزر و پارتا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی بپاس، شاوان، زاگرس، ددانا و کلر بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای کگل، فخوز، وسبحان، وآذر، غدشت، فزر و فروسیل بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش وسالت بدون تغییر نسبت به روز گذشته در صدر نمادهای صف فروشی قرار دارد و در ادامه نمادهای رفاه، واحصا، سفاسی و بتک در این لیست به چشم می‌خورد. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای خبنیان، وسدید، فاذر، کپشیر و ولانا بود./ تجارت نیوز

بورس تهران روز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ شاهد برتری نسبی خریداران بود. شاخص کل بورس ضمن رشد ۰.۲۲ درصدی ۳ هزار و ۱۶۷ واحد افزایش یافت و به ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۸۸ رسید.

شاخص کل هم‌وزن در روز جاری برخلاف دیروز عملکرد پایین‌تری نسبت به شاخص کل ثبت کرد و با ۰.۱۵ درصد افزایش، ۶۲۳ واحد رشد کرد و به محدوده ۴۱۳ هزار و ۲۷۷ واحد رسید. این رشد اندک از آن جهت اهمیت دارد که شاخص کل هم‌وزن روز گذشته موفق به شکست محدوده مقاومتی ۴۱۰ تا ۴۱۲ هزار واحد شده بود.
کاهش محسوس ارزش معاملات

ارزش معاملات نسبت به دو روز گذشته با کاهش شدید مواجه شد و در محدوده ۲ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومانی قرار گرفت. بخشی از این کاهش در ارزش معاملات با توجه اینکه چهارشنبه روز پایانی هفته برای بورس به شمار ‌می‌آید و برخی از افراد ترجیح بر نقد نگه داشتن سرمایه خود برای ورود با شناسایی متغیرهای بیشتر در روز شنبه قابل توجیه است.
تداوم خروج پول از بورس

برای ادامه روند صعودی و بازگشت قیمت‌ها به سطوح دو سال گذشته، نیاز به سرمایه‌گذاری و ورود پول حقیقی است. این در حالی است که بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج ۳۹ میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: در حال حاضر ۴ محور مهم بر بورس تهران تاثیرگذار است که عبارت‌اند از : موارد لایحه بودجه سال آینده، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره اوراق‌ به خصوص اوراق گام، تحولات گروه خودرویی جایی که بحث عرضه خودروها در بورس کالا مطرح است و در نهایت قیمت جهانی نفت و نرخ دلار.

دارابی با تاکید بر اهمیت چهار محور اصلی تصریح کرد: بورس تهران بسته به اخبار مثبت و منفی که حول این چهار محور منتشر می‌شود در در رنج مثبت یا منفی نوسان می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه در حاضر به چشم می‌خورد این است که اخبار حول هیچ کدام از این چهار محور نمی‌توانند به طور کلی یک گروه لیدر برای بازار تعیین کنند. در واقع هیچ کدام از قدرت کافی برای شکل دادن به بازار برخوردار نیستند. به همین دلیل ما شاهد یک تعادل نسبی در بازار هستیم. عملکرد نوسانی شاخص و نوسان نمادها در کانال‌های قیمتی خود نشان‌دهنده عدم وجود انگیزه و قدرت کافی برای شکستن سطوح مقاومتی است.
پیش‌بینی بورس شنبه

دارابی با اشاره به تعادل بورس در هفته جاری تصریح کرد: به همین خاطر هفته جاری در تعادل نسبی سپری شد. در خصوص هفته بعد اگر شاهد اتفاق تعیین کننده‌ای نظیر افزایش نرخ دلار نیما، انتشار جزئیاتی در مورد لایحه بودجه سال آتی و یا تغییر محسوس در نرخ بهره نباشیم احتمالا هفته آینده نیز روند ساید خود را ادامه خواهد داد.

این کارشناس در پایان افزود: همچنین تغییر قیمت نفت با توجه به جلسه اوپک پلاس در روزهای ابتدایی هفته آینده می‌تواند بر بورس کامودیتی‌محور کشور تاثیر گذار واقع شود. چرا که افزایش قیمت نفت همواره خبر خوبی برای گروه پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به شمار می‌رود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1162255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =