پیش بینی بورس دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

دماسنج اصلی بورس دادوستدهای یکشنبه را تقریبا بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل به پایان رساندند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱

بورس امروز را به صورت کامل می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که در سمتی از آن گروه خودرویی با رنگ سبز و معاملات پرتقاضا قرار داشت و در سمت دیگر سایر گروه‌ها که روندی کم‌رمق و به سمت منفی را دنبال کردند. شاخص کل بورس در طی معاملات امروز در نهایت کار خود را با یک بازدهی ۰.۰۱ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن که بار دیگر عملکرد بهتری را به ثبت رسانده بود، بازدهی ۰.۲۶ درصدی را به همراه داشت تا شاهد روز کم‌نوسانی دیگری در بورس تهران باشیم. وضعیت ارزش معاملات و ورود و خروج نیز همچون روزهای قبل نشانی از تغییر و تحولات عمده نداشت و به ترتیب اعداد ۳۲۹۰ میلیارد تومان و خروج ۱۴۹ میلیارد تومانی را به نمایش گذاشتند.

پس از افزایش عرضه‌ها طی معاملات بورس روز گذشته، پیش‌بینی می‌شد که بازار امروز نیز درگیر جدال با فروشندگان باشد، اتفاقی که در صنایع مختلف به جز گروه خودرویی نیز رخ داد. در خودرویی‌ها اما شرایط متفاوت‌تر از روزهای کاری گذشته رقم خورد و برخی اتفاقات، تقاضای جدیدی را برای این گروه به وجود آورد. این روزها صنایع در مسیرهای جدا از یکدیگر و به دلیل وجود شرایط متفاوت، روندهای مختص به خود را در پیش گرفته‌اند که البته کلیت بازار نیز تحت تاثیر ثبات برخی نااطمینانی‌ها با قدرت بسیار پایینی به معاملات خود ادامه می‌دهند.

شتاب خودرویی‌ها در مکث بورس

امروز بار دیگر پس از یک توقف چند روزه، شاهد روند صعودی نسبتا پرقدرتی در گروه خودرویی بودیم که البته این بار، توانایی همراه کردن کلیت بازار را با خود نداشتند و به تنهایی به مسیر صعودی ادامه دادند. به طور کلی پس از عرضه خودرو در بورس کالا و تداوم آن با خوش‌بینی به ورود خودروهای پرتیراژ خودروسازان در این بازار، استقبال خوبی به سمت نماد این شرکت‌ها در تابلوی معاملات ایجاد شد که قیمت آن‌ها را از کف‌های خود به سمت بالا هدایت کرد.

روز گذشته و امروز نیز خبرهای خوبی برای این صنعت منتشر شد که افزایش تقاضا پس از چند روز استراحت کوتاه مدت را برای خودرویی‌ها رقم زد. دیروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اورق بهادار به بازدید از کارخانه ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور رفت و طی این بازدید، مدیرعامل ایرانخودرو از عرضه محصولات رانا، سمند و دنا در بورس کالا در آینده‌ای نزدیک خبر داد تا بار دیگر امیدها به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا افزایش یابد. خبرهای خوب اما به اینجا ختم نشد و امروز بانک صادرات طی یک اطلاعیه در سامانه کدال، ‌ بلوک سهام ایرانخودرو را با قیمت ۵۰۰ تومان آگهی کرد و این درحالیست که قیمت روز نماد خودرو در تابلوی معاملات در حال حاضر حوالی ۲۵۰ تومان است که نشان از یک فاصله ۱۰۰ درصدی دارد. از این رو پیش‌بینی می‌شود که این گروه همچنان در صدر توجهات بورس روزهای آینده نیز قرار بگیرد.

توقف بازار پشت ابهامات

اگر گروه خودرویی را در نظر نگیریم، دیگر صنایع و گروه‌ها به جز برخی تک سهم‌ها، در بورس امروز حرف خاصی برای گفتن نداشتند. این موضوع را از چند منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از موارد نزدیک شدن به فصل سرما و معاملات کم‌رمق بورس تهران به صورت تاریخی در فصل زمستان است. دلیل این اتفاق نیز بیشتر به قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع در فصل سرما مربوط می‌شود که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسئولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما، طبق خبرهای تایید نشده‌ای گویا قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید چند پتروشیمی حاضر در عسلویه متوقف شده است.

در کنار این موضوع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده است. این موضوعات که منجر به ارزش معاملات پایین و عدم ورود پول جدید به بازار می‌شود، همچنان احتیاط را اصلی‌ترین الگوی معاملاتی فعالان بازار سرمایه قرار داده است و نمی‌توان انتظار حرکت‌های صعودی قدرتمندی را برای بورس تهران داشت.

حرکت مرزی شاخص کل بورس

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، در محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی مقاومتی وجود دارد که تاکنون اجازه افزایش را به نماگر اصلی بازار سهام نداده است. در بخش ایچی‌موکو اگر به وضعیت شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، می‌توان گفت که بورس تهران در یک مرز حساس درحال نوسان است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت روند کمک کند. طی روزهای آینده اگر شاخص کل بتواند به بالای ۱.۴۲ میلیون واحد برود، انتظار تداوم صعودی با تقویت قدرت پیش‌بینی می‌شود اما اگر شاهد نفوذ کندل‌ها به زیر خط تنکنس باشیم، می‌توان انتظار داشت که با توجه به دره ایجاد شده در ابر کومو، بازار تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحد نیز عقب‌نشینی کند و سپس به ادامه مسیر صعودی خود ادامه دهد.

کد خبر: 1162420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =