بازار خودرو در خواب زمستانی

این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو ترمز بریده و روند صعودی در پیش گرفته است، در حالی که بازار در رکود عمیقی فرورفته و خبری از خرید و فروش نیست و خریداران از خرید دست کشیده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی بازار خودرو در یک هفته اخیر حاکی از روند افزایشی قیمت‌ها است. امروز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین قیمت هر دستگاه دنا پلاس اتوماتیک توربوشاژ که تا ۴۵ روز پیش ۵۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، سه روز قبل به ۵۹۵ میلیون تومان و امروز به ۶۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

واکاوی قیمت‌ها در آبان‌ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته نیز از رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ‌ها در انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و خارجی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت روز خودرو دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱

وضعیت در بازار خودرو به‌گونه‌ای است که به اعتقاد کارشناسان «فنر قیمت‌ها در رفته است» و کارشناسان دلیل اصلی آن را عرضه قطره‌چکانی از سوی خودروسازان عنوان می‌کنند.

عرضه خودرو در بورس افزایش یابد

در این زمینه یک فعال بازار خودرو معتقد است: وقتی خودرویی نظیر پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا حدود ۵۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار و به صورت سه‌ماهه فروخته می‌شود، مردم این قیمت را به عنوان قیمت کارخانه تصور می‌کنند.

وی تصریح کرد: با این حال اگر عرضه‌ها در بورس به صورت روزانه و حتی هفتگی و با تعداد بالا باشد، می‌تواند با تاثیر مثبت بر کاهش قیمت‌ها همراه باشد.

این کارشناس بازار با اشاره به شرایط انحصاری خودروسازی کشور، معتقد است: انحصارگر به دنبال منافع خودش است به‌طوری که می‌گوید «کم تولید و عرضه کرده و با قیمت بهتر می‌فروشم، رقیب هم ندارم.»

وی، منکر تاثیر نرخ ارز بر قیمت این روزهای خودرو در بازار شد و گفت: در دو هفته گذشته دلار در کانال ۳۶ هزار تومان باقی‌مانده و ثبات داشته است؛ بنابراین نمی‌تواند بر قیمت خودروها تاثیرگذار باشد.

یک فعال دیگر بازار خودرو نیز به ایرنا گفت: این روزها بازار در رکود کامل است و برخی نمایشگاه‌داران روزانه حتی یک دستگاه خودرو نیز معامله نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، امروز در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی هر دستگاه سمند ال‌ایکس ۳۳۸ میلیون تومان، سورن پلاس ۴۱۵ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی با موتور تی. یو ۵ حدود ۴۵۷ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۳۶۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۴۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فرمان برقی ۴۵۵ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۲۹ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۳۲ میلیون تومان، کوئیک آر ۲۳۸ میلیون تومان، کوئیک دنده اتوماتیک ۳۰۷ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۵۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =