نام ایرانیان در فهرست افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس/ آینده‌سازانی برای فردایی بهتر

فوربس هر سال فهرستی از افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال را منتشر می‌کند و امسال نیز همانند سال‌های قبل نام چندین ایرانی در این فهرست به چشم می‌خورد و البته تعداد آنها نسبت به سال گذشته افزایش هم پیدا کرده است. این افراد در قالب ایجاد کسب‌وکار یا استارتاپ‌هایی در زمینه‌های مختلفی چون آموزش و صنعت دست به ابتکار برای حل مشکلات بزرگ جهان زده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جنگ، تورم، رکود بازار و اخراج‌های پی در پی شرکت‌های بزرگ دنیا، سالی پرپیچ و خم را برای همه دنیا رقم زد. اما باهوش‌ترین رهبران جوان دست از کار نکشیدند و با کارآفرینی سعی در حل بزرگ‌ترین مشکلات جهان دارند. نشریه فوربس در همین راستا و به رسم سالانه ۶۰۰ بنیانگذار، رهبر و کارآفرین جسور را در فهرست ۳۰ نفر زیر ۳۰ سال نام برده که با راه‌اندازی شرکت‌های خلاقانه سعی دارند روی مسائلی مانند گرم شدن کره زمین، سلامت باروری، بدهی‌های دانشجویی و آزادی مالی تاثیر بگذارند.

در این فهرست که دوازدهمین فهرست سالانه ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال است، همه رهبران و کارآفرینان جوان دلایل زیادی برای این باور دارند که فردا روشن‌تر از امروز خواهد بود.

مثلا دینا رادنکوویچ ۲۷ ساله استارتاپی را با نام «گامتو» راه‌اندازی کرده تا سلامت باروری زنان را بازتعریف کند. این استارتاپ تاکنون ۴۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده تا با استفاده از سلول‌های بنیادی، هزینه بالغ و بارور کردن تخمک‌ها در آزمایشگاه را کاهش دهد و این فرآیند را ایمن‌تر کند.

یا موح مک‌کوئین ۲۶ ساله شرکتی را با نام «هیرلوم» تاسیس کرده و توانسته ۵۳ میلیون دلار برای مبارزه با گرمایش جهانی جمع‌آوری کند و حتی قراردادهایی نیز با غول‌های فناوری دنیا مثل مایکروسافت، استرایپ و شاپیفای امضا کرده است.

۳۰ نفر موفق زیر ۳۰ سال ۲۰۲۳ به روایت اعداد

27

میانگین سنی افراد این فهرست امسال به ۲۷ رسیده است و جوان‌ترین افراد این فهرست فقط ۱۵ سال دارند.

49%

تقریباً نیمی از افرادی که در فهرست امسال ظاهر شده‌اند، خود را یک رنگین پوست معرفی کرده‌اند و این رقم در سال گذشته 47 درصد بود.

23%

حدود ۲۳ درصد از افراد این فهرست را مهاجرانی از کشورهای افغانستان، کامرون، چین، اکوادور، هند، کنیا، کره جنوبی و اوگاندا تشکیل می‌دهند.

40٪ زن

برابری جنسیتی امسال در این فهرست به بالاترین حد خود رسیده است و زنان ۴۰ درصد این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

22%

این بزرگ‌ترین گروه نسل Z (25 سال یا جوان‌تر) است که تا به حال در لیست ظاهر شده است.

66%

اکثریت افراد این لیست را بنیانگذاران یا موسسان یک شرکت تشکیل می‌دهند. بقیه آنها، نوازندگان یا خالقانی هستند که برندهای خود را می‌سازند.

شهرهای برتر

بیشتر این افراد از نیویورک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، بوستون، میامی و تورنتو هستند و امسال تورنتو، بزرگ‌ترین شهر کانادا، شهر شیکاگوی آمریکا را از جایگاه پنجم آواره کرد.

64 ساعت

64 ساعت کار در روز، میانگین ساعات کاری افرادی است که نام‌شان در این فهرست به چشم می‌خورد.

حوزه‌های کاری افراد برجسته زیر ۳۰ سال

مجله فوربس 20 حوزه مختلف را برای این فهرست در نظر گرفته است که شامل موارد زیر است:

اقتصاد

انرژی

آموزش

غذا و نوشیدنی

فناوری کسب و کار

تاثیر اجتماعی

تولید و صنعت

شبکه اجتماعی

موسیقی

رسانه

علوم

سرمایه گذاری ریسک پذیر

بازاریابی و تبلیغات

ورزش

فناوری مصرفی

بهداشت و پزشکی

تجارت الکترونیک

هالیوود و سرگرمی

هنر

بازی

در هر کدام از این گروه‌ها، ۳۰ نفر به عنوان برترین افراد زیر ۳۰ سال آن حوزه انتخاب و معرفی شده‌اند که در میان آنها نام چندین ایرانی به چشم می‌خورد.

ایرانی‌های فهرست ۲۰۲۳ فوربس

در میان افرادی که فوربس به عنوان ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال معرفی کرده است، نام ۱۰ مرد و زن ایرانی به چشم می‌خورد. این در حالی است که سال گذشته تعداد ایرانی‌های این لیست فقط ۶ نفر بود.

پارسا رضوانی

26 ساله

در بخش آموزش

نام ایرانیان در فهرست افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس/ آینده‌سازانی برای فردایی بهتر

پارسا رضوانی از پدر و مادری است که بعد از انقلاب به دنبال فرصت‌های تحصیلی و کاری در آمریکا، به صورت جداگانه ایران را ترک کردند. آنها در ویرجینیا تک همدیگر را ملاقات کردند و با تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک گذران زندگی می‌کردند. پارسا در تنسی متولد و در بی‌ ایریا بزرگ شد. او در سنین نوجوانی متوجه شد که آموزش مانند یادگیری زبان درهای شانس را به رویش باز می‌کند. فهمید که می‌تواند با پیروی از والدینش و معلم شدن درآمدی را که می‌توانست در یک رستوان فست‌فود به دست بیاورد، سه برابر کند. علاوه براین، معتقد بود که می‌تواند با آموزش به پیشرفت تحصیلی دیگر بچه‌ها کمک خواهد کرد.

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در رشته اقتصاد و کارآفرینی، با یکی از بنیانگذاران فعلی خود الخاندرو مندوزا آشنا شد. در سال ۲۰۱۸ با کمک همدیگر Tutorfly را راه‌اندازی کردند که یک پلتفرم آموزشی است که به هزاران خانواده که دانشجو در خانه دارند، خدمت می‌کند. خیلی زود پاندمی کرونا از راه رسید و آنها به مدارس و سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه دادند که از این نرم‌افزار به صورت رایگان استفاده کنند، اما ذینفعان فقط به این پلتفرم علاقه‌مند بودند، نه به استفاده از مجموعه معلمان آن. بنابراین آنها GoSchoolBox، یک پلتفرم مدیریت تدریس خصوصی را ایجاد و در ابتدا سعی کردند هر دو شرکت را به طور همزمان اداره کنند، اما متوجه شدند که این کار غیر ممکن است و به همین دلیل شرکت اولی را به یک مرکز آموزشی فروختند.

در وب‌سایت رسمی  GoSchoolBoxآمده است: این پلتفرم امن دانش‌آموزان از ابتدایی تا آخر دبیرستان را با متخصصان دانشگاهی متصل می‌کند. به معلمان کمک می‌کند تا دانش‌آموزان را حتی بعد از دوران مدرسه حمایت کنند و ابزارهایی را برای ارزیابی پیشرفت در اختیار مدیران قرار می‌دهد- همه در یک جا!

همچنین در بخش «در مورد ما»ی این وب‌سایت آمده: ما در GoSchoolBox یک تیم پرشور از مربیان و فناوران هستیم که ابزارهایی را برای مدارس فراهم می‌کنیم تا عملیات آموزشی خود را ساده و خودکار کنند. تیم اصلی ما در کالیفرنیا مستقر است و متشکل از چهار مهاجر نسل اول است که والدینشان برای دنبال کردن روی آمریکا از آموزش به دوستان‌شان درآمدزایی کرده‌اند. ما حمایتی را که والدینمان دریافت کرده‌اند، با تسهیل برنامه‌های آموزشی برای شروع و نگهداری برای همه مدارس پرداخت می‌کنیم. ما در هر 50 ایالت زندگی می‌کنیم و برای شما اینجا هستیم، همانطور که شما برای والدین ما بودید.

گفتنی است که این پلتفرم هم‌اکنون برای ۵۰۰ هزار زبان‌آموز در بیش از ۵۰ منطقه آمریکا آموزش تکمیلی و مواد توسعه حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

لیلا و نیکا مشعوف

۲۶ ساله

در بخش تولید و صنعت

نام ایرانیان در فهرست افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس/ آینده‌سازانی برای فردایی بهتر

نیکا و لیلا مشعوف خواهران دوقلویی هستند که آزمایشگاه‌های «روبی» را در ماه اوت ۲۰۲۰ برای تولید لباس‌های پایدارتر تاسیس کردند. در واقع روبی یک شرکت زیست‌فناوری است که هدفش ایجاد انقلابی در منسوجات پایدار در صنعت مد است. در فوریه 2022، این شرکت 3/3 میلیون پوند بودجه جمع‌آوری کرد تا فناوری جدیدی را ایجاد کند که دی‌اکسید کربن را به الیافی شبیه ویسکوز تبدیل می کند؛ نوآوری‌ای که اخیرا جایزه معتبر تغییر جهانی H&M را به دست آورده است.

این دو خواهر از گذشته به حرفه‌هایی فکر می‌کردند که در بخش علم و فناوری بود و در نهایت تخصص خود را در زیست‌شناسی، علم مواد و تجارت ترکیب کردند تا اختراع‌شان را تجاری کنند. نیکا شغل خود را به عنوان مهندس تولید در سیلیکون ولی ترک کرد تا شرکتی را ایجاد کند و مدیرعاملش شود. خواهرش لیلا نیز بلافاصله پس از آن به عنوان مدیر ارشد فناوری به شرکت ملحق شد و قید مدرک پزشکی دانشگاه هاروارد را زد.

آنها معتقدند که همیشه از خانواده‌شان الهام گرفته‌اند تا به اینجا رسیده‌اند. آنها چندین عمو و خاله دانشمند یا صاحب کسب‌وکار دارند که در رشته‌های علمی و همینطور مهندسی شیمی فعالیت می‌کنند. به غیر از این، معتقدند که زندگی در کالیفرنیای شمالی آنها را در محاصره طبیعت قرار داده است.

نیکا در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید: یکی از عموهایم یک بار از ما پرسید درختان از کجا می‌آیند؟ و این یکی از آزمون‌های علمی کلاسیک بود که او همیشه سر میز صبحانه با ما انجام می‌داد. آن لحظات واقعا الهام‌بخش بودند.

آنها به این فکر رسیدند که لباس‌هایی با الیافی درست کنند که به طور فعال دی‌اکسید کربن جو را حذف می‌کند و زیست‌تخریب‌پذیر است. شرکت آنها تاکنون ۴/۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و اکنون در حال امضای قراردادهای آزمایشی با برندهای بزرگ لباس است.

سید مهرزاد سجادی

۲۸ ساله

در بخش تولید و صنعت

نام ایرانیان در فهرست افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس/ آینده‌سازانی برای فردایی بهتر

سید مهرزاد سجادی، یک مهاجر ایرانی و یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل nFlux است که از هوش مصنوعی برای یادگیری مراحل فرآیندهای ساخت دستی استفاده می‌کند تا بتواند اپراتورهای انسانی را آموزش دهد. سازمان ناسا و نیروی فضایی آمریکا از مشتریان این شرکت هستند. این شرکت تاکنون ۱۰ میلیون دلار از صندوق الکسای آمازون و نیروی هوایی آمریکا جمع‌آوری کرده است.

سجادی یک فناور و کارآفرین پرشور با بیش از 14 سال سابقه کار در دانشگاه، صنعت و دولت است و تاکنون چندین قرارداد چند میلیون دلاری با ناسا امضا کرده است. او همچنان در زمینه طراحی، پیاده‌سازی و آزمایش محصولات، نرم‌افزار، روباتیک و فضا فعالیت می‌کند.

شروین دهموبد

۲۰ ساله

در بخش تولید و صنعت

نام ایرانیان در فهرست افراد موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس/ آینده‌سازانی برای فردایی بهتر

شروین دهموبد بنیانگذار و مدیر عامل EcoPackables، یک شرکت بسته‌بندی پایدار است که منحصراً از مواد قابل بازیافت یا کمپوست استفاده می‌کند. به گفته دهموبد، این شرکت تنها در سال جاری از ورود بیش از 12/5 میلیون کیسه پلاستیکی به محل دفن زباله جلوگیری کرده است.

دهموبد دانشجوی سال اول کالج ییل در آمریکا بود که جایزه سرمایه‌گذاری پایدار سابین برای کسب‌وکار و محیط زیست و همچنین اولین جایزه نوآوران ییل را در سال 2020 از آن خود کرد.

او اولین شرکت خود را در 15 سالگی با فروش اسباب‌بازی‌های کودکان راه‌اندازی کرد و با فروش اسپینر حسابی کار و کاسبی‌اش گرفت. همین به او سرمایه و تجربه‌ای برای راه‌اندازی خط تولید لباس و لوازم جانبی داد. اما با رشد کسب‌وکارش، همیشه با یک مورد مشکل داشت. آن هم بسته‌بندی بود؛ کیسه‌های پلاستیکی که شرکت برای ارسال کالاها استفاده می‌کرد و سپس دور ریخته می‌شد.

خودش در این مورد می‌گوید: من سفارش‌ها را در یک بسته پلاستیکی معمولی بسته‌بندی و ارسال می‌کردم. یک روز پیش پدرم رفتم و به او گفتم که ما هر روز صدها بسته ارسال می‌کنیم. باید راه بهتری هم وجود داشته باشد.

همین حرف منجر به ایجاد یک استارتاپ کاملا جدید به نام EcoPackables شد که بسته‌های قابل کمپوست را از نشاسته ذرت و PBAT، یک پلیمر زیستی، را می‌سازد. ماموریت این شرکت مستقر در سن‌دیگو حذف کاغذ و پلاستیک بکر در بسته‌بندی است. این بسته‌ها در کمتر از 180 روز به طور کامل تجزیه می‌شوند.

دهموبد در کانادا متولد شده و قبل از نقل مکان به کالیفرنیا با والدینش در اسپانیا بزرگ شده است. او می‌گوید: من همیشه نسبت به محیط‌زیست آگاه بوده‌ام. در اسپانیا، ما دقیقاً در کنار ساحل زندگی می‌کردیم و من در اطراف راه می‌رفتم و زباله‌ها را جمع می‌کردم و بیرون می‌ریختم.

او در وب‌سایت شرکتش اعلام کرده: با ادامه رشد تجارت الکترونیک، انتقال از بسته‌بندی پلاستیکی ضروری است.

کد خبر: 1162525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =