پیش‌ بینی بورس سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱

معاملات روز دوشنبه بازار سهام با واگرایی نماگرهای بورسی و رشد شاخص هم‌وزن در مقابل رشد شاخص کل پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس امروز در حالیکه شروع مثبتی را رقم زده بود، توانایی مقابله با عرضه‌ها را نداشت و به مرور با افزایش قدرت فروشندگان کلیت بازار را به سمت منفی‌ها سوق داد تا شاهد عقب‌گرد نمادها از سقف‌های قیمتی روزانه باشیم. گروه خودرویی که نیز که روز گذشته برخلاف دیگر صنایع توانسته بود رنگ یکدست سبزی را به خود بگیرد، در محدوده منفی‌ها به معاملات خود پایان داد. شاخص کل بورس امروز در نهایت با یک عقب‌نشینی ۰.۳ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز با عملکرد نسبتا بهتری توانست بازدهی ۰.۱۲ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات ۳۴۴۹ میلیارد تومانی و خروج پول ۲۲۳ میلیارد تومانی نیز تاییدی بود بر معاملات کم‌رمق و به سمت منفی بورس امروز.

بیشتر بخوانید

تحویل زودهنگام خودروهای عرضه شده در بورس کالا

رکود ایجاد شده در بازار سهام و درحالی که بازارهای موازی روندی مثبت به خود گرفته‌اند از موارد متعددی ناشی می‌شود که همچنان به دلیل ابهامات موجود اجازه شروع روند صعودی را به آن نمی‌دهد. وجود چشم‌انداز نامشخص از مباحثی همچون بودجه ۱۴۰۲، روند افزایشی نرخ سود بدون ریسک، آینده نامشخص بازارهای جهانی و... باعث شده است که سهامداران فعلا با قدرت بالایی به خرید سهام رو نیاورند و تنها در بازه‌هایی با توجه به خبرهای مقطعی یک نوسان کوتاه مدت متوجه قیمت گروه‌ها یا تک سهم‌ها شود.

افزایش انتظار برای بودجه ۱۴۰۲

یکی از خبرهایی که طی روزهای گذشته شاید کمتر به آن توجه شد، موکول شدن ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ از آذرماه به فروردین سال آینده بود. از آنجا که طی ماه‌های گذشته کارشناسان یکی از دلایل رکود بورس تهران را انتظار برای مشخص شدن نکات موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان می‌کردند، موکول شدن آن به چهار ماه آینده باعث می‌شود که انتظار و احتیاط در معاملات افزایش یابد و بازار را در رکودی مانند روزهای کنونی فرو ببرد.

نکاتی از جمله میزان کسری بودجه دولت در سال آینده، فرمول نرخ خوراک گاز صنایع، سرانجام ارز نیمایی، وضعیت مالیات و عوارض به خصوص برای محصولات خام و نیمه خام شرکت‌ها و... همگی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند که با انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد که بسیاری از تحلیلگران تا منتشر نشدن آن نمی‌توانند برآورد درستی از آینده سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

رشد بازارها و بی‌توجهی بورس تهران

روز گذشته آمار مسکن تهران از سمت بانک مرکزی منتشر شد و قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران با افزایش ۶.۷ درصدی به ۴۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید که این موضوع با افزایش حجم معاملات نیز همراه بود. از سمت دیگر روز یکشنبه نرخ سکه بورسی با یک سقف‌شکنی دیگر به رکورد قیمتی جدیدی دست یافت و عدد بیش از ۱۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان را به ثبت رساند. این موضوع درحالی رخ داده است که نرخ دلار بازار آزاد نیز از روز گذشته روندی صعودی به خود گرفته و هم‌اکنون فاصله‌ای کمتر از ۴۰۰ تومان با سقف تاریخی خود دارد.

اگرچه بازار سهام همواره به صورت تاریخی با یک فاصله زمانی به افزایش رشد قیمت ارز و انتظارات تورمی واکنش می‌دهد اما همانطور که در بالاتر اشاره شد، به نظر نمی‌رسد به دلیل ابهامات موجود فعلا شاهد حرکت پرشتابی از سمت بورس تهران باشیم مگر در حالتی که همچون اوایل آبان ماه، به یک باره قیمت دلار با یک رشد سریع به سقف‌های جدیدی دست یابد و بازار سرمایه را نیز با خود همراه کند. در کنار این موضوع می‌توان به رشد نرخ سود اوراق گام به بالای ۳۰ درصد نیز اشاره کرد که می‌تواند بخش قابل توجهی از سرمایه‌های بزرگ را در شرایط کنونی بازار سهام، به سمت خود جذب کند.

انتظار تکنیکالی بورس برای صعود یا نزول

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، در محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی مقاومتی وجود دارد که تاکنون اجازه افزایش را به نماگر اصلی بازار سهام نداده است. در بخش ایچی‌موکو اگر به وضعیت شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، می‌توان گفت که بورس تهران در یک مرز حساس درحال نوسان است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت روند کمک کند. طی روزهای آینده اگر شاخص کل بتواند به بالای ۱.۴۲ میلیون واحد برود، انتظار تداوم صعودی با تقویت قدرت پیش‌بینی می‌شود اما اگر شاهد نفوذ کندل‌ها به زیر خط تنکنس باشیم، می‌توان انتظار داشت که با توجه به دره ایجاد شده در ابر کومو، بازار تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحد نیز عقب‌نشینی کند و سپس به ادامه مسیر صعودی خود ادامه دهد.

کد خبر: 1162534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =