گزارش میدانی از وضعیت دانشگاه‌های کشور در ۱۴ آذر/ آرامش در کلاس‌های درس

مشاهده میدانی خبرنگاران ایسکانیوز نشان می‌دهد دانشگاه‌های کشور در چهاردهم آذرماه ۱۴۰۱ فضای آرامی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۴، ۱۵، ۱۶ آذر اعتصابات سراسری! این‌ جمله را احتمالا از هفته پیش در فضای مجازی دیده باشید؛ جملاتی که توسط اتاق فکر جریان‌های ضد انقلاب تولید و به شبکه‌های مجازی تزریق می‌شود.

جملاتی که معمولا از شما می‌خواهند برای گرفتن «حقتان» بجنگید، کار خود را تعطیل کنید؛ به مدرسه و دانشگاه نروید؛ خرید نکنید؛ به کف خیابان بیایید.

اینجا کف خیابان است؛ ساعت ۱۰.۳۰ صبح یک روز بارانی تقاطع خیابان حافظ و جمهوری. برای پوشش روایتی درست از تجمعات دانشجویان در این سه روز راهی دانشگاه‌ها می‌شویم. پاساژ چهارسو و علاالدین مثل همیشه پر رفت و آمد هستند. باران گام‌های عابران پیاده را تندتر کرده؛ جز مردمی که برای رسیدن به محل کارشان با یکدیگر مسابقه می‌دهند خبری از تجمع در کف خیابان نیست.

مقصد ما دانشگاهیست که در ماه گذشته وقایع تلخی را تجربه کرد. ۸ آبان ماه بود که  در مراسم یادبود شهدای حمله تروریستی حرم شاهچراغ شیراز، عده‌ای با چوب و چماق به سمت دانشجویان حمله کردند و با دانشجویانی که پرچم ایران در دست داشتند، درگیر شدند. 

به پیام‌هایی که در فضای مجازی دیده بودم فکر می‌کردم؛ به درخواست‌های خانم خبرنگاری که می‌خواست به هر نحوی که شده اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانیم؛ حتی با بوق زدن در خیابان‌ها، شعار دادن از پشت بام و...

- از خروجی سمت راست وارد اتوبان شهید زین‌الدین شوید

از صدای مسیریاب راننده فهمیدم کمتر از ۱۵ دقیقه دیگر به مقصد می‌رسیم. باران جای خود را به برف داد و گزارشگر رادیو ترافیک شرق به غرب اتوبان را سنگین اعلام کرد، ماشین‌ها در صف های طولانی منتظر باز شدن گره ترافیکی بودند و تا جایی که از ترافیک دور شدیم حتی صدای یک بوق اعتراضی هم نشیده نشد.

- مقصد در اصلی دانشگاه ازاد تهران شماله دیگه؟ بفرمایید رسیدیم.

پس از این جمله راننده از تاکسی پیاده شدیم. مقابل در اصلی کارت خبرنگاریمان را چک کردند و وارد محوطه اصلی شدیم.

دانشگاه مانند روزهای عادی بود، دانشجویان هم همینطور. یکی کتابش را برای فرار از برف روی سرش گرفته بود، دیگری دست‌هایش را در جیبش گذاشته بود و از برخورد دانه‌های برف به صورتش لذت می‌برد، حتی یک گروه از دانشجویان دختر و پسر در این هوای سرد بستنی می‌خوردند و می‌خندیدند.

سرعت قدم زدن دانشجویان در دانشکده‌ها آرام‌تر بود. بعضی‌ها منتظر شروع کلاس هایشان بودند و بعضی‌ها به کتاب‌هایی که با ۵۰ درصد تخفیف در دانشکده فنی و مهندسی فروخته می‌شد نگاه می‌کردند، بعضی‌ها هم لپ‌تاپ به دست، خودشان را برای کنفرانس آماده می‌کردند. خبری از شعار و تجمع نبود.

با این حال باز هم تا بعدازظهر صبر کردیم تا اگر تجمعی هم اتفاق افتاد، روایت درستی از واقعه داشته باشیم؛ اما روایتمان در حد یک جمله خلاصه شده بود؛ دانشگاه آزاد تهران شمال در اولین روز اعتصابات در آرامش کامل بود.

دقایقی پیش رسانه‌های معاند با انتشار تصاویری از کلاس درس و پارکینگ خالی از اعتصاب دانشجویان واحد تهران شمال خبر دادند، در حالی که مشاهدات میدانی خبرنگاران ایسکانیوز نشان می‌دهد که کلاس‌های درس برگزار شده‌ است.

باقی همکارانمان هم برای روایت از تجمعات احتمالی به دانشگاه‌های تهران، شریف، دانشگاه‌های آزاد سوهانک و تهران غرب رفته بودند و بر اساس مشاهداتشان خبری از تجمع و اعتراض دانشجویان نبود و شواهد حاکی از آن است که آرامش به کلاس‌های درس و دانشگاه‌های کشور بازگشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =