استراتژی مهم ایران برای قرارگیری در بازارهای اروپا از طریق واردات و بازصادرات گاز

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران به عنوان کشوری مستقل توانایی تامین نیاز گازی اروپا را از طریق وارد شدن به تجارت گاز منطقه دارد. یکی از سناریوها برای صادرات انرژی، واردات گاز مورد نیاز استان‌های شمالی از کشورهای همسایه نظیر روسیه و ترکمنستان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع صادرات گازی و دیپلماسی انرژی اظهار کرد: اقتصاد انرژی بخشی از اقتصاد سیاسی ایران است که در طول سال های گذشته تبدیل به جزو جدایی ناپذیر اقتصاد کشور شده است. جنگ اوکراین و روسیه بهترین فرصت برای فروش گاز به کشور هایی که منابع گازی آن ها توسط روسیه تامین می شد را برای ایران فراهم آورده است.

وی ادامه داد: یکی از سناریو ها برای صادرات انرژی، واردات گاز مورد نیازاستان های شمالی از کشورهای همسایه نظیر روسیه و ترکمنستان است. همچنین خرید گاز روسیه و فروش به کشورهای منطقه نیز می تواند در دست بررسی قرار گیرد. واردات گاز حداکثری و بازصادرات آن به کشورهای اروپایی و منطقه استراتژی مهم ایران است. اگر وزارت نفت و وزرت امور خارجه از دیدگاه سیاسی و اقتصادی همسو باشند، طرح های این چنینی بدون شک موثر واقع خواهند شد.

وی افزود : ابتدا باید نیاز داخلی کشور با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما تامین شود و بعد به فکر صادرات گاز به کشور های دیگر باشیم. سناریوهای دیگری نیز در کمیسیون انرژی با استناد به نظر کارشناسان خبره در جهت صادرات و شکوفایی اقتصاد انرژی در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی با بیان تحمیل تحریم های ظالمانه علیه مردم وتلاش برای خنثی سازی تحریم ها گفت : ایران به عنوان کشوری مستقل توانایی تامین نیاز گازی اروپا را از طریق وارد شدن به تجارت گاز منطقه دارد و کشور های اروپایی هم نیازمند گاز ایران هستند، درنتیجه ابتکار عمل در دست ایران است و کسانی که بر طبل تحریم علیه کشور می کوبند مجبور به عقب نشینی در این حوزه می شوند. ایران می توانند در این حوزه دست بالا را داشته باشد و مقدار، حجم صادرات و قیمت را خودش تایین کند.

ساعدی ادامه داد: به زودی کشور های اروپایی متوجه خواهند شد که بدون انرژی ایران نمی توانند کشور های خود را مدیریت کنند حتی نبود انرژی ایران به اقتصاد آمریکا هم ضربه می نزند و ایران به عنوان یک قطب انرژی که می توانند متور محرک بقیه کشور ها باشد ، تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =