انتقال ۹۷ درصد از حساب‌های شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی

خزانه‌دار کل کشور در حاشیه مراسم گرامیداشت روز حسابدار گفت: ۹۷ درصد از حساب‌های شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی منتقل شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،‌ سیدرحمت‌الله اکرمی امروز در مراسم بزرگداشت روز حسابدار، در سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد طرح انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی، گفت: تا کنون حساب‌های حدود ۹۷ درصد از شرکت‌های دولتی و بخش عمومی به بانک مرکزی منتقل شده و فقط یکی دو شرکت باقی مانده‌اند که آن هم ادعا دارند به خاطر قانون تشکیل آن مجموعه‌ها تکلیفی برای انتقال حساب‌های خود به بانک مرکزی ندارند اما بعد از مصوبه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور همه دستگاه‌ها مکلف هستند حساب‌های خود را به بانک مرکزی منتقل کنند و اگر یک دستگاهی تخلف کند، ما به عنوان خزانه‌داری کل کشور حساب‌های آنها را می‌بندیم.

بیشتر بخوانید

آغاز معاملات توافقی دلار در کانال ۳۴ هزار تومان

وی این نکته را هم یادآور شد: البته دانشگاه‌های علوم پزشکی به استناد ماده قانونی خود را مشمول انتقال حساب نمی‌دانستند که پیگیر هستیم حساب‌های آنها نیز منتقل شود و در صورت تخلف حساب‌های آنها بسته می‌شود.

خزانه‌دار کل کشور همچنین حرفه حسابداری و حسابرسی را یکی از ابزارهای مهم برای تحقق عدالت اقتصادی در کشور دانست و گفت:‌اگر بخواهیم بودجه کل کشور و جریان اقتصاد به صورت عادلانه توزیع شود یکی از ابزارهای آن حرفه حسابرسی و حسابداری است.

اکرمی گفت:‌ بودجه کل کشور در سال جاری ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان است و یکی از وظایف خزانه‌داری کل کشور مدیریت نقدینگی و اختصاص این بودجه‌ها در جهت رشد شاخص‌های کلان اقتصادی است و ابزار آن هم حسابداری و حسابرسی به شمار می‌رود.

وی این نکته را هم گفت:‌ قبل از سال ۱۳۹۴ کل بدهی دولت را کسی نمی‌دانست چقدر است اما الان می‌دانیم.

خزانه‌دار کل کشور در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر اعلام رقم بدهی دولت از ذکر رقم خودداری کرد و گفت: مدیریت اموال دولتی و اموال عمومی در اختیار حسابرسان و حسابداران قرار دارد.

اکرمی همچنین گفت:‌ امیدواریم یک روز ترازنامه کل دولت منتشر شود و هر دولت بتواند اعلام کند چه چیزی را تحویل گرفته و با چه وضعیتی آن را تحویل می‌دهد و هر فرد ایرانی در آن صورت می‌داند سهم او از ترازنامه دولت و بودجه عمومی چقدر است و این‌ها زمانی محقق می‌شود که حرفه حسابرسی و حسابداری کارش را به درستی انجام دهد و گزارش‌های حسابرسی مشروط نباشد و گزارش‌های کامل به مردم ارائه شود.

وی همچنین به بیان اینکه عدالت اقتصادی به معنای رعایت حقوق مردم به صورت عادلانه است گفت:‌باید مشخص شود حقوق عمومی برای ذی‌نفعان چگونه است و هر فرد چه حقی از ثروت‌های عمومی کشور دارد و این مأموریت خزانه و حرفه حسابرسی و حسابداری است.

در این همایش جباری مدیرکل گزارشگری مالی و حسابداری بخش عمومی وزارت اقتصاد نیز گفت:‌ حرفه حسابداری برای اعتماد عمومی به دولت است و باید بر مبنای منافع عمومی فعالیت کند.

وی این نکته را هم گفت:‌مسأله اقتصاد در چند سال اخیر برای کل مردم دنیا مهم شده است و نقطه تماس حرفه حسابداری و اقتصاد بسیار زیاد است و یکی از مأموریت‌های حسابداری و حسابرسی دنبال کردن عدالت اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی است.

پایان پیام/

کد خبر: 1162608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =