پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱

طی معاملات امروز شاخص هم‌وزن که از حمایت برخی صنایع و تک‌سهم‌ها برخوردار بود، توانست رشد ۰.۳۹ درصدی را رقم بزند. با این حال باید دید برای فردا در آخرین روز کاری هفته بورس تهران، نیمه آذر ماه ۱۴۰۱ را با چه عددی به پایان می‌برد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران امروز را هم با ریزش  شاخص کل  به پایان برد و شاخص کل بورس در روز جاری با افت ۴ هزار و ۱۹۹ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن بازار با عملکرد مطلوب سهام متوسط و کوچکتر بورس موفق شد بر مدار صعودی باقی بماند. شاخص ذکر شده با رشد خوب ۰.۳۹ درصدی به محدوده ۴۱۶ هزار و ۱۹۰ واحد دست یافت. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۳۴۵۹ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج ۱۲۳ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی از بازار بودیم.

پس از افزایش عرضه‌هایی که از روز یکشنبه آغاز شد و طی دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد، پیش‌بینی می‌شد که رنگ سرخ، رنگ غالب بازار امروز باشد. در این میان، اما بار دیگر گروه خودرویی توانست با تقاضایی که جذب کرد، بر روند کلی بازار تاثیر بگذارد و شاخص هم‌وزن را در محدوده مثبت نگه دارد. در صنایع بزرگ، اما همچنان شاهد رخداد خاصی نیستیم و به روند متعادل و اغلب منفی خود ادامه می‌دهند که بخشی از آن به دلیل ابهامات در بازارهای جهانی و بخشی نیز نگاهی به تحولاتی است که در داخل کشور به خصوص بودجه ۱۴۰۲ درحال وقوع است.

محدوده مقاومتی شاخص کل بورس

حسین مریدسادات، کارشناس بورس تصریح کرد: «شاخص کل به محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفته است و به جز گروه خودرو، صنایع دیگر وارد فاز اصلاح زمانی شده‌اند و شاید منتظر یک خبر خوب از سوی محورهای موثر بر بازار که فعلا فضای مبهمی دارند، هستند. اگر در صنعت خودرو، نمادهای مهمی نظیر خودرو و خساپا موفق به شکست مقاومت‌های خود شوند (خودرو مقاومت ۲۷۰ تومانی و خساپا محدوده مقاومتی ۲۵۰ تومانی) شاخص کل از مقاومت یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد عبور خواهد کرد.»

پیش بینی بورس فردا

حسین مریدسادات، کارشناس بورس گفت: «بازار سرمایه در حال حاضر به دو دسته نمادهای شاخص ساز و سایر سهام متوسط و کوچک تقسیم شده است. این دو دسته رفتاری جدا از هم را روی تابلو معاملات ثبت می‌کنند. شاخص‌سازها به جز گروه خودرو که اخبار مثبتی اطراف آن مخابره می‌شود، وارد فاز اصلاح شده‌اند.»‌

وی افزود: «به طور مثال بحث قطع گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی‌ها چشم‌انداز خوبی برای زمستان در پیش برای این صنایع ترسیم نمی‌کند. در گروه بانکی فعلا اهالی بازار اقبالی نسبت به آن‌ها نشان نمی‌دهند و در گروه فلزات اساسی، در بازار کامودیتی‌ها اخبار مطلوبی شنیده نمی‌شود.»

این کارشناس ادامه داد: «در جریان دادوستدهای بورس فردا برای صنایع کوچک و متوسط، بازار مثبتی جریان خواهد داشت چرا که تقاضا همچنان در این گروه‌ها وجود دارد. همچنین صنعت خودرو نیز متعادل و مثبت خواهند بود. اما برای نمادهای شاخص ساز سایر گروه‌ها ادامه اصلاح زمانی محتمل‌ترین سناریو است.» /تجارت نیوز

کد خبر: 1162667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =