ایرانیان در فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

در فهرست ۳۰ نفر موفق و برتر زیر ۳۰ سال امسال فوربس نام ۱۰ ایرانی می‌درخشد که توانسته‌اند با راهکارهای خلاقانه روی مسائل بزرگ دنیا تاثیرگذار باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ فوربس به رسم هر سال خود ۶۰۰ بنیانگذار، رهبر و کارآفرین جسور را در فهرست ۳۰ نفر زیر ۳۰ سال نام برده که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای خلاقانه روی مسائل مهم دنیا از جمله گرم شدن زمین، سلامت باروری و آزادی مالی تاثیرگذار بوده‌اند. 

مجله فوربس 20 حوزه مختلف را برای این فهرست در نظر گرفته است که عبارتند از اقتصاد، انرژی، آموزش، غذا و نوشیدنی، فناوری کسب و کار، تاثیر اجتماعی، تولید و صنعت، شبکه اجتماعی، موسیقی، رسانه، علوم، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، بازاریابی و تبلیغات، ورزش، فناوری مصرفی، سلامت و پزشکی، تجارت الکترونیک، هالیوود و سرگرمی، هنر و بازی. 

در هر کدام از این گروه‌ها، ۳۰ نفر به عنوان برترین افراد زیر ۳۰ سال آن حوزه انتخاب و معرفی شده‌اند. در بخش نخست این گزارش چندین ایرانی را معرفی کردیم که نام آنها در فهرست فوربس آمده است. در این گزارش به بخش دوم می‌پردازیم:

پویا راد

۲۵ ساله

در بخش فناوری مصرفی

ایرانیان فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

پویا راد به همراه سه نفر دیگر در سال ۲۰۲۱ اولین نمونه برنامه تعاملی برنامه‌ریزی روزانه خود را در اپلیکیشن تیک‌تاک به اشتراک گذاشت؛ دقیقا در اوج پاندمی کرونا. این برنامه که ویدئوهای آرامش‌بخش ارائه می‌دهد، چندین بار در تیک‌تاک وایرال شد. آنها بعدا شرکت LifeAt را در سیاتل تاسیس کردند که هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد و بیش از ۲/۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر جذب کرده است.

این شرکت که نرم‌افزارهای بهره‌وری و تمرکز برای افراد می‌سازد، در وب‌سایت خود اعلام کرده: ماموریت ما جلوگیری از تغییر تمرکز با ساده کردن مدیریت بهره‌وری شماست تا بتوانید زمان بیشتری را صرف انجام کار واقعی خود کنید.

او کارشناسی‌اش را از دانشگاه واشنگتن در رشته علوم کامپیوتر و سپس کارشناسی دوم را در دانشگاه پورتلند در همین رشته گرفته است.

راد تجربیات بسیاری در شرکت HP دارد. به مدت دو سال به عنوان دستیار محقق در بخش تحقیق و توسعه این شرکت در زمینه پیاده‌سازی یک الگوریتم جدید برای افزایش کارایی جوهر و عرضه در چاپگرهای سازمانی کار کرده است که منجر به افزایش تقریباً 33 درصدی راندمان آنها شد.

همچنین در بخش توسعه روباتیک شرکت HP روی به‌روز رسانی، توسعه و اجرای تست دوام خودکار برای تعاملات سخت افزاری مبتنی بر کاربر و روی نوشتن کدهای جدید برای تنظیمات آزمایشی از پیش ساخته شده با اجزای روباتیک کار کرده است.

نیما مشیری

۲۹ ساله

در بخش سلامت

ایرانیان فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

نیما مشیری استادیار گروه علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو است. او پس از شروع پاندمی کرونا مجموعه‌ای از ابزارهای بیوانفورماتیک را برای کمک به محققان برای پردازش داده‌های توالی سارس- کووید ۲ در زمانی سریع توسعه داد. این ابزارها به دانشمندان کمک می‌کند تا منشاء و گسترش ویروس کرونا را مطالعه کنند.

او روی زیست‌شناسی محاسباتی با تمرکز تحقیقاتی روی فیلوژنتیک ویروسی و اپیدمیولوژی کار می‌کند. بارزایی یا فیلوژنتیک شاخه‌ای از علم زیست‌شناسی است که به بررسی ارتباط تکاملی گروه‌های مختلف جاندران نظیر گونه‌ها یا جمعیت‌ها می‌پردازد. اپیدمیولوژی یا همه‌گیر شناسی نیز مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا، توزیع بیماری‌ها در زمان‌ها، مکان‌ها، نژادها یا فرهنگ‌های خاص یا هر عاملی است که به سلامت مربوط باشد.

راد در وب‌سایتش در مورد خودش نوشته: من تاکید زیادی بر آموزش، یعنی بر توسعه محتوای آموزشی آنلاین، در درجه اول متن‌های تعاملی تطبیقی عظیم (MAIT) دارم و اخیراً یک سخنرانی TEDx در مورد این موضوع ارائه کردم. سخنرانی من با عنوان «عصر یادگیری آنلاین» بود که در آن در مورد پیشرفت‌های آموزش آنلاین و روش‌هایی شرح دادم که دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق استفاده از متن‌های تعاملی تطبیقی عظیم  کلاس‌ها را به طور کاملا آنلاین برگزار کنند.

سوفیا کیانی

21 ساله

در بخش تاثیر اجتماعی

ایرانیان فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

سوفیا کیانی فعال محیط زیست و تغییرات اقلیمی و همچنین فعال جنبش زیست‌محیطی و روزنامه‌نگار مستقل اهل آمریکا است. او همچنین نماینده کشور آمریکا و جوان‌ترین عضو «گروه مشورتی جوانان دبیرکل سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی» است و به ‌عنوان یک تدبیرگر ملی برای اعتصاب مدارس برای اوضاع جوی، سخنگوی گروه «قیام علیه خطر نابودی» (جنبش ضد انقراض) و هماهنگ‌کننده مشارکت‌های ملی برای یک گروه حمایت از محیط زیست با نام «ساعت صفر» فعالیت می‌کند.

علاقه‌مندی او به اوضاع جوی از دوران مدرسه راهنمایی در تهران آغاز شد، زمانی که دود ناشی از آلودگی هوا، ستاره‌های آسمان شب را محو کرده بود و «نشانه‌ای بود که جهان ما با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال گرمایش است». او هم‌اکنون به‌همراه پدر، مادر و خواهر کوچکترش در مک‌لین، ویرجینیا زندگی می‌کند.

او زمانی که فقط ۱۷ سال داشت، شرکت کلایمت کاردینالز را تاسیس کرد که کارش ترجمه مطالب مربوط به تغییرات اقلیمی به ۱۰۰ زبان و اطلاع‌رسانی به افرادی است که انگلیسی بلد نیستند. این شرکت مجموعا ۵۰۰ هزار کلمه از اطلاعات آب و هوا را به 100 زبان ترجمه کرده است. کیانی دانشجوی فعلی استنفورد و نماینده ایالات متحده به عنوان جوان‌ترین عضو گروه مشاوره جوانان سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی است.

ثریا فولادی

۲۸ ساله

در بخش تاثیر اجتماعی

ایرانیان فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

ایده جسورانه ثریا فولادی زمانی به ذهنش رسید که نوجوان بود و در مدرسه بین‌المللی سازمان ملل در شهر نیویورک تحصیل می‌کرد؛ ایده ساخت یک دستگاه دستی بادوام که بتواند مطالب آموزشی را به کودکان آواره و فقیر برساند. خودش در این مورد می‌گوید: من متوجه شدم که عدم دسترسی به آموزش با کیفیت ریشه بسیاری از مشکلات است. از خودم پرسیدم چگونه آموزش با کیفیت را برای هر کودک روی کره زمین فراهم کنیم؟

سپس در کنفرانسی برای دانش‌آموزان دبیرستانی در سازمان ملل، الکسیس اوهانیان، یکی از بنیانگذاران ردیت را شنید که درباره تبدیل ایده‌ها به واقعیت در هر سنی، صحبت می‌کرد. همین شد که با خودش عهد بست قدم بعدی را برای انجام این کار بردارد و تصمیم گرفت که یک مهندس برق شود تا ماشینی را بسازد که در تخیل خود در حال توسعه است.

او در موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر در نیویورک حضور یافت و در آنجا طراحی و ساخت محصولات از پروتز تا فناوری‌های پوشیدنی را تجربه کرد. او سرپرستی یک آزمایشگاه مهندسی برق را بر عهده داشت و به عنوان مشاور مدیریت کسب‌وکار در زمینه تجاری‌سازی نوآوری‌ها کار می‌کرد.

اما نمی‌توانست از تحقق ایده‌اش دست بکشد و به همین دلیل پس از فارغ‌التحصیلی پیشنهادهای شغلی پرسود را رد کرد تا به مرکز استارتاپ‌های فناوری در منطقه خلیج سانفرانسیسکو برود.

او در آنجا Jara را تأسیس کرد که در حال تحقیق و نمونه‌سازی دستگاهی شبیه تبلت است که می‌تواند بدون اتکا به شبکه برق یا وای‌فای کار کند. این دستگاه با انواع مواد آموزشی بارگذاری می‌شود و از طریق سخت‌افزار به‌روز می‌شود. این در حالی بود که او فقط ۲۲ سال داشت.

او به هر طریقی که می‌توانست هزینه‌هایش را تامین می‌کرد تا شتاب را در شروع کار حفظ کند. خودش می‌گوید: در دو سال اول تاسیس جارا، صبح‌ها، شب‌ها و تعطیلات آخر هفته کارهای جانبی انجام می‌دادم تا بتوانم پول بیشتری برای شرکتم جمع کنم.

فولادی با اشاره به اینکه حدود ۲۶۴ میلیون کودک در جهان مدرسه ندارند و یک میلیارد کودک فقیر در سطح جهان وجود دارد، امیدوار است که این شرکت فرصت‌های آموزشی را برای کودکان در سراسر جهان باز کند. این مشکل بزرگی است که جارا در تلاش است با آن مقابله کند.

یکی از مسائل مهم درک چگونگی استفاده از جارا در مناطق فقیر بود. به همین دلیل فولادی و تیمش به نپال  سفر کردند؛ جایی که زلزله سال ۲۰۱۵ میلیون‌ها نفر را آواره کرده بود و مدارس بیش از یک میلیون دانش‌آموز ویران شده بود.

دستگاه جارا با در نظر گرفتن مناطق آسیب‌زده طراحی می‌شود. دستگاه‌ها می‌توانند حتی در مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت ضعیف است یا وجود ندارد از طریق اتصال شبکه سخت‌افزار به سخت‌افزار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. انرژی این دستگاه از طریق یک سیستم هندلی و انرژی خورشیدی تامین می‌شود تا کودکان بتوانند در هر زمان و هر مکان یاد بگیرند.

جالب است بدانید که نام جارا در نپال به معنای «ریشه» است و فولادی و تیمش قصد دارند با معرفی این فناوری ریشه‌های فرهنگی را زیر پا نگذارد.

سام کاظمیان

۲۹ ساله

در بخش مالی

ایرانیان فهرست ۳۰ نفر موفق و تاثیرگذار زیر ۳۰ سال فوربس

سام کاظمیان یک مهاجر ایرانی است که در دو رشته فلسفه و علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس تحصیل کرده است. او عاشق ورزش است؛ در دبیرستان در تیم دو و میدانی شرکت کرد و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیز عضو تیم پاورلیفتینگ دانشگاه کالیفرنیا بود. او در سال ۲۰۱۴ با کمک یکی از همکلاسیانش در اتاق خوابگاه یک پروژه کوچکی انجام داد که بسیار موفق بود. این پروژه که اوری‌پدیا (ویکی‌پدیای همه) نام داشت یک دایره‌المعارف است که همانند ویکی‌پدیا از نرم‌افزار بسیار قدیمی استفاده می‌کند که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. اوری‌پدیا در واقع یک دایرهالمعارف مبتنی بر بلاک‌چین و آنلاین است و یک سال بعد به طور رسمی به عنوان یک شاخه ویکی‌پدیا معرفی شد. اوری‌پدیا در سال 2022 به آی‌کیو.ویکی تغییر نام داد. آی‌کیو.ویکی اولین ویکی در صنعت کریپتو بود و بزرگ‌ترین دایرهالمعارف بلاک‌چین و رمزنگاری است.

سام کاظمیان بعدها شرکت فراکس را تاسیس کرد. فراکس یک پلت‌فرم ارز دیجیتال غیرمتمرکز مالی است که وام‌دهی و یک ارز پایدار را ارائه می‌کند که با ارزش دلار آمریکا مرتبط است. این سکه با 1/4 میلیارد دلار ارزش بازار در بین پنج ارز برتر جهانی است. این شرکت تنها با هشت نفر کارمند و از طریق کارمزد معاملات و وام دادن در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۳ میلیون دلار و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶ میلیون دلار درآمد کسب کرد.

کد خبر: 1162683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =