چرا هزینه ثبت‌نام با تاخیر آزمون دکتری ۱۴۰۲ افزایش یافت؟/ شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز پژوهشی در کشور

«حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران»، «شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز پژوهشی در کشور» و «توضیح دلایل افزایش هزینه ثبت نام با تاخیر آزمون دکتری ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته آموزشی عالی بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارشنبه هفته‌ای که گذشت ۱۶ آذر «روز دانشجو» بود. به همین دلیل، دانشگاه‌ها در این هفته روزهای پرخبری را داشتند. «حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران»، «شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز پژوهشی در کشور» و «توضیح دلایل افزایش هزینه ثبت نام با تاخیر آزمون دکتری ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

«آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲»، »حضور شهردار تهران در دانشگاه شریف» و «معاون پارلمانی رئیس جمهور در دانشگاه علامه» از دیگر خبرهای مهم آموزش عالی در این هفته بودند. 

در ادامه مهم‌ترین عناوین آموزش عالی در هفته گذشته آورده شده است:

رئیس جمهور به دانشگاه تهران رفت

 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت. سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این باره گفت: در این مراسم نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس جمهور سخنرانی داشتند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور به دانشگاه علامه رفت

دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی با کارگزاران ملی جمهوری اسلامی با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد. این نشست با عنوان «آیا دولت سیزدهم پاسخگو است؟» سه‌شنبه ١۵ آذرماه ساعت ١٣:٣٠ در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

شهردار تهران به دانشگاه شریف رفت

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رئیس سابق مرکز پژوهش‌ها و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و شهردار فعلی تهران در نشستی با عنوان دانشجو، ایران و آینده سه‌شنبه ۱۵ آذرماه ساعت ۱۲:۳۰ در سالن جابر، دانشکده شیمی برگزار حضور یافت.

دوشنبه ۱۴ آذر هم مناظره‌ای با عنوان «صریح و شفاف برای آینده دختران ایران» در این دانشگاه برگزار شد. این مناظره با حضور مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، علی خضریان نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی و انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ساعت ۱۳:۳۰ در سالن جابربن‌حیان، دانشکده شیمی دانشگاه شریف برگزار شد.

شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز پژوهشی در کشور

امید رضایی فر مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم از شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰ نیاز در کشور خبر داد و گفت: مقرر شده تحقیقات دانشگاهی و پایان‌نامه‌ها بر اساس این نیازها انجام شود. وزارت علوم در یکسال گذشته در حوزه فناوری و نوآوری تلاش کرده در حوزه سیاست گذاری و حمایت از برنامه های در حال تدوین، که پارک های علم و فناوری قابلت اجرای آن را دارند به عنوان بازوان خود در استان ها مورد حمایت قرار دهد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: رتبه نوآوری کشور از شاخص جهانی ۶۰ به ۵۳ ارتقا یافته که با توجه به حوزه‌های مختلف سیاست گذاری و تدوین برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید زمینه تقویت این رتبه را فراهم کرد.

ضرورت استفاده از فناوری‌های شبیه‌ساز آموزشی در رشته‌های پزشکی

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت استفاده از فناوری‌های شبیه‌ساز آموزشی در کوریکولوم های آموزشی برای آشنایی دانشجویان تاکید کرد و گفت: برای اینکه به دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم برسیم باید از فناوری‌های جدید در حوزه آموزش استفاده کنیم. در حال حاضر برخی از کشورها از حوزه آموزش چند برابر درآمد نفتی ما درآمد دارند و با استفاده از فناوری‌های جدید این کار را توسعه می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری‌های شبیه‌سازی تنها رشته‌های بالینی مورد تقاضا نیستند حتی رشته‌هایی مانند داروسازی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. فناوری‌های نوین آموزشی در حال بومی شدن است و از ۴۰ شرکت فعال در این حوزه حدود ۱۳ شرکت محصول هم ارائه داده اند.

وی با اشاره به قرارداد سه جانبه میان معاونت‌های تحقیقات و فناوری و آموزشی وزارت بهداشت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ما از توسعه حوزه شبیه‌سازها در قالب این قرارداد در دو بخش مالی و معنوی حمایت می‌کنیم.

چرا هزینه ثبت نام با تاخیر آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ افزایش یافت؟

ثبت نام ورودی مقطع دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه انجام شد و با توجه به تقاضای داوطلبان تا روز ۳ آذر ماه نیز تمدید شد. بر اساس مصوبه هیئت دولت، هزینه ثبت نام این آزمون مبلغ ۳۷۸ هزار تومان اعلام شد.

محمدحسین حاجیلو قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور دلایل افزایش هزینه ثبت نام با تاخیرآزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را تشریح کرد و گفت: میانگین هزینه هر داوطلب آزمون دکتری با توجه به ۲۴۱ کدرشته امتحانی، حداقل دو برابر مبلغی است که از داوطلبان این آزمون هنگام ثبت نام دریافت می‌شود.  بخشی از این هزینه‌ها صرف ملزوماتی همانند تهیه کاغذ و کارتریج، سلفون و...، چاپ سؤالات و پاسخنامه، حق الزحمه طراحان سؤال و عوامل اجرایی و هزینه‌های مراکز مجری برگزاری آزمون‌ها در تهران و شهرستان‌ها می‌شود.

حاجیلو با اشاره به استفاده سازمان از سرویس‌های حمل و نقل زمینی و هوایی برای ارسال و بازگشت محموله سؤالات شامل دفترچه و پاسخنامه، گفت: افزایش هزینه های مختلف از جمله حمل و نقل نیز در افزایش تعرفه ها تاثیر دارد. در قانون به دولت اجازه داده شده تا هزینه‌های مورد نیاز برای خدمت به متقاضیان آزمون و از محل همان درآمد تأمین شود و درصدد هستیم تا هزینه‌های اداری را به نفع داوطلب کاهش دهیم اما برخی از فرایندها برای حفظ و افزایش سلامت آزمون، بسیار ضروری است.

وی تصریح کرد: بهای تمام شده آزمون نیمه‌متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ بدون احتساب هزینه‌های محل برگزاری لحاظ شده است تا هزینه‌های دریافتی از داوطلبان بیش از این افزایش نیابد.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲

ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ و بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور از ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و داوطلبان تا ۲۲ آذرماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آئین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» و مطابق دفترچه راهنمای ثبت‌نام صورت خواهد گرفت.

ثبت نام ۱۷۰ هزار نفر در آزمون دکتری۱۴۰۲ ثبت نام 

ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ از ۲۲ آبان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و پس از تمدید این فرصت ۳ آذرماه به پایان رسید.

 با توجه به درخواست داوطلبان، فرصت مجددی برای افرادی که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده بودند در نظر گرفته شد که این دسته از داوطلبان فرصت داشتند از ۱۳ تا ۱۴ آذر در این آزمون ثبت نام کنند. در نهایت بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ در فرصت مجدد ثبت نام با تأخیر انجام دادند که با توجه به آمار قبلی، تعداد ۱۷۰ هزار نفر در آزمون ثبت نام کرده اند.

آغاز فرصت دوباره شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی

فرصت انتخاب رشته محل در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی دوره چهل و نهم تمدید شد و داوطلبان واجد شرایط می توانند از روز یکشنبه ۱۳ آذر تا روز سه شنبه ۱۵ آذر با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir نسبت به انتخاب رشته یا ویرایش فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

ظرفیت مرحله تکمیل ظرفیت چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی نیز که پیش از این تعداد یک هزار و ۳۲۳ نفری تعیین شده بود با افزایش ۳۰ نفری به یک هزار و ۳۵۳ نفر رسید.

افرادی که در این مرحله انتخاب رشته محل کرده و به هر دلیلی از انتخاب خود منصرف شده اند می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی گزینه انصراف از این مرحله را انتخاب کنند.

آزمون‌ کتبی دانشنامه و گواهینامه تخصصی دندانپزشکی برگزار شد

آزمون دانشنامه/ گواهینامه رشته های تخصصی دندانپزشکی سال ۱۴۰۱ برای تمامی داوطلبان واجد شرایط در روزهای ۱۵ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

آزمون کتبی رشته های اندودانتیکس، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، پریودانتیکس، پروتزهای دندانی، رادیولوژی دهان و فک و صورت و دندانپزشکی کودکان در محل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رشته های ارتودانتیکس، بیماری های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت و دندانپزشکی ترمیمی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

نتایج آزمون کتبی چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ اعلام می شود و آزمون شفاهی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162700

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =