کرونای شدید مغز را پیر می‌کند

دانشمندان با مطالعه روی مغز افراد مرده نشان دادند که ژن‌های کلیدی که در مغز افراد مسن فعال است، در مغز افرادی که به کرونای شدید مبتلا شده‌اند نیز فعال است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان متوجه تغییراتی در مغز افراد مبتلا به کووید شدید شده‌اند که منعکس کننده تغییراتی است که در دوران پیری مشاهده می‌شود. بررسی تغییرات مغزی در بیان ژن نشان داد که افرادی که به شدت به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، نسبت به افراد سالمی که در بخش مراقبت‌های ویژه بودند یا برای تنفس به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشتند، تغییرات مغزی گسترده‌تری داشتند.

دانشمندان نمونه‌هایی از قشر پیشانی -ناحیه‌ای از مغز که به شدت با شناخت مرتبط است- از ۲۱ نفر که در هنگام مرگ مبتلا به کرونای شدید بودند و یک نفر که با عفونت بدون علائم کرونا در هنگام مرگ بوده، مورد مطالعه قرار دادند. و سپس این نمونه‌ها را با نمونه‌هایی از ۲۲ فرد بدون سابقه عفونت کرونا مقایسه کردند. گروه دیگر، شامل ۹ نفر بود که سابقه عفونت شناخته شده‌ای نداشتند، اما مدتی را در دستگاه تنفس مصنوعی یا ICU گذرانده بودند.

بررسی‌ها نشان داد که ژن‌های مرتبط با التهاب و استرس در مغز افرادی که مبتلا به کرونای شدید بودند، فعال‌تر از مغز افراد دیگر است. برعکس، ژن‌های مرتبط با شناخت و تشکیل ارتباطات بین سلول‌های مغزی کمتر فعال بودند.

دانشمندان همچنین بافت مغز ۲۰ نفر غیر آلوده را تجزیه و تحلیل کردند؛ ۱۰ نفر که در هنگام مرگ کمتر از ۳۸ سال داشتند و ۱۰ نفر که ۷۱ سال یا مسن‌تر بودند. مقایسه مغز آنها نشان داد که افراد در گروه مسن‌تر دچار تغییرات مغزی می‌شوند که مشابه تغییراتی است که در افراد مبتلا به کووید ۱۰ شدید دیده می‌شود.

این مطالعه در حالی انجام گرفت که در ماه مارس گذشته سه مطالعه روی صدها تصویر مغزی جمع‌آوری شده توسط بیوبانک بریتانیا نشان داد که حتی ابتلا به کرونای خفیف نیز می‌تواند باعث تغییراتی در مغز شود؛ از جمله آسیب به مناطق درگیر با بویایی و چشایی.

با این حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این تغییرات مغزی ثابت هستند یا موقت و اینکه نمی‌دانند عواقب واقعی آنها چه خواهد بود.

کد خبر: 1162764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =