گلایه خزعلی از پذیرش مقالات بر اساس معیارهای ISI/ سیاستی که در کاغذ بماند، کاری را پیش نمی‌برد

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بر ضرورت بازنگری بر شیوه پژوهش‌ تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود آیا پژوهش‌ها بر اساس نیاز جامعه انجام شده‌اند یا بر اساس معیارهایی که مقالات ISI پذیرفته می‌شوند؟

کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که حل مشکلات کشور نیازمند پژوهش در زمینه آسیب‌های اجتماعی، علل ایجاد و راه‌های برون‌رفت باید باشد، اظهار کرد: باید بررسی شود که تا چه حد از راهکارها ایرانی اسلامی استفاده کرده‌ایم و تا چه حد از راهکارهای غربی. خود غربی‌ها اعلام کرده‌اند که این راهکارها به بن‌بست رسیده‌اند. با این حال هنوز برخی‌ افراد در کشور ما معتقدند که باید از این راهکارها تبعیت کنیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: خدمات اجتماعی یکی از ابعاد زندگی زن و مرد است. آیا آموزش‌های ما به همه ابعاد وجودی زن و مرد به عنوان مادر و پدر اهمیت می‌دهد؟ یا قرار است زن فقط مهره‌ای شود برای یک شغل که درآمدی هم داشته باشد. باید در آموزش‌ها بازنگری انجام شود. پژوهش‌ها هم باید مورد بازنگری قرار گیرند و بررسی شود که آیا پژوهش‌ها بر اساس نیاز جامعه انجام شده‌اند یا بر اساس معیارهایی که مقالات ISI پذیرفته می‌شوند؟ چه کسی به پژوهش‌های ما جهت می‌دهد؟!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این‌ موارد را بررسی کنیم، می‌بینیم که در آموزش‌ها و پژوهش‌ها و سبک زندگی از سیاست‌های‌مان فاصله گرفته‌ایم. در حالی که بر اساس برنامه‌های توسعه الگوهای توسعه غربی در کشور پیاده شده؛ مردم ایران بسیار مومن و پایبند هستند و اجازه نداده‌اند الگوی غربی به نتیجه برسد.  

خزعلی در آسیب‌شناسی حوادث اخیر کشور گفت: حادثه‌ای که برای خانم مهسا امینی اتفاق افتاد، وسیله‌ای شد برای اجرای برنامه‌ای که از سال ۹۴ طراحی شده بود. البته قرار بود در آبان ماه اجرایی شود؛ اما زودتر اتفاق افتاد. هیچ اقدامی برای حجاب در داخل کشور انجام نمی‌شود، در حالی که طوفان تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی به آسانی دیده می‌شود. حتی در برخی برنامه‌های داخلی مانند سریال‌ها شاهد ادامه این برنامه دشمن هستیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: وقتی می‌توانیم مشکل را از سیاست‌گذاری ببینیم که این سیاست‌ها با اختصاص بودجه مناسب اجرا شوند؛ اما نتیجه‌ای نداشته باشند. سیاستی که در کاغذ بماند، کاری را پیش نمی‌برد. 

وی تاکید کرد: تبلیغات، خرافات و شایعات مردم را از مسیر جدا کرد. پایان این ماجرا هم حادثه‌ای مانند عاشوراست. تحقیقات باید بر حوزه آسیب‌ها متمرکز شود. محققان باید مجموعه برنامه‌های اول تا ششم را بررسی کنند. معتقدم از وقتی برنامه وارد برنامه‌های توسعه شدیم، الگوی غربی بر جامعه حاکم شد. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پایان اظهار کرد: بودجه فرهنگی بین ۰.۲ درصد تا ۰.۵ درصد بوده است. البته بودجه فرهنگی اگر به معنای همه دستگاه‌هایی که کار فرهنگی و آموزشی می‌کنند در نظر گرفته شود، درصد بالا می‌رود. بر اساس این بودجه اندک باید بررسی کرد که ما درست کار کرده‌ایم یا نه؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1162992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =