۱۰۰ درصد گرنت دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از پرداخت صد در صد گرنت سال ۱۴۰۱ و به روزرسانی آیین‌نامه هزینه کرد آن در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در سی و یکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که ۲۱ آذرماه در تالار فردوسی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: معاونت پژوهش دانشگاه تهران از سال گذشته تاکنون چند مصوبه داشته است. با توجه شعار سال ۱۴۰۱، همچنین رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران و شعار وزارت علوم که مرجعیت علمی است، این مصوبات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: یکی از این اقدامات تغییر نام معاونت به معاونت پژوهش و فناوری بود. مورد دیگر ایجاد همبستگی بین بخش آموزش دانشگاه و پارک علم و فناوری است. دانشجویان و استادان از تعداد واحدها درسی و پژوهش‌های مورد نیاز خود اطلاع دارند. پارک‌ها هم از مسئولیت‌های خود آگاهند. هدف ما این بود که آموزش را به پارک علم و فناوری برسانیم. معتقدیم ساختار معاونت پژوهش باید به گونه‌ای باشد که بتواند هم با آموزش مرتبط شود و هم با پارک علم و فناوری ارتباط برقرار کند.

فکور گفت: در این راستا، آیین‌نامه حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌ها تدوین شد. در این آیین‌نامه ضرایب ویژه‌ای برای موضوعات پژوهشی درنظر گرفته شد. حمایت‌های ورود به دوره فناوری شامل گرنت فناوری، ثبت ایده‌ها، استقرار در پارک و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: حمایت از تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین در جهت کسب مرجعیت علمی هم از دیگر موارد این آیین‌نامه است. این حمایت شامل ۲ برابر شدن مبلغ تخصیص به هر امتیاز گرنت، پرداخت صد در صد گرنت سال ۱۴۰۱، به روزرسانی آیین‌نامه هزینه کردن گرنت، افتتاح باشگاه طلایه داران است.

وی تصریح کرد: مفهوم دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها در این مسیر بسیار مهم بود. در این راستا، حمایت‌هایی برای پژوهش‌های بنیادین در نظر گرفتیم. دانشگاه باید بستری باشد که تحقیقات و مرجعیت علمی را برای کشور به ارمغان بیاورد. مدت زیادی بود که مبلغ تخصیص به امتیاز گرنت تغییری نکرده بود که در سال گذشته ۲ برابر شد.

فکور خاطرنشان کرد: سامانه‌های دست و پا گیر را جمع کردیم و فقط یک بند در نظر گرفته شد که استاد می‌تواند بنا به صلاحدید خود، این مبلغ را هزینه کند. در امور آزمایشگاه‌ها، نخست نیازسنجی انجام شد. سپس بررسی کردیم که کدام تجهیزات نیازمند تعمیر هستند. ۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات با مبلغ حدود ۳ میلیارد تومان قابل تامین بود.

وی خاطرنشان کرد: انتشارات دانشگاه در یکسال گذشته ساختار یکپارچه گرفت. انتشارات دانشگاه برای عرضه محصولات خود، فضای مناسبی نداشت. هم‌اکنون فضای خوبی برای عرضه محصولات درنظرگرفته شده است. کتابخانه مرکزی در دست تعمیر است. هم اکنون سیستم سرمایشی کتابخانه در حال مجهز شدن به بروزترین تجهیزات است.

تاکید بر پژوهش نباید سبب غفلت از اخلاق در پژوهش شود

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ادامه این برنامه اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است که ما در کنار تکریم پژوهشگران برتر، بتوانیم دستاوردهای پژوهش و چالش‌های فراروی آن را مرور کنیم و راهکارهای متناسب با آن را انتخاب کنیم.

وی افزود: حوزه پژوهش مرزگستر است؛ به این معنا که پژوهش باید بین دو حوزه پیوند برقرار کند، برای مثال محیط دانشگاه و محیط اطراف آن. پژوهشگر به کشف حقیقت می‌پردازد و از حقیقت صیانت می‌کند تا در خدمت جامعه باشد. حرکت دانشگاه به سوی مقاله‌نویسی انتقاداتی را ایجاد کرده است، در حالی که مقاله ابزار گفتگوی پژوهشگران و اندیشمندان است. مفروضات علمی که در مقالات مورد بررسی قرار می‌گیرند و به عنوان یک ایده پخته ارائه می‌شوند.

مقیمی گفت: پژوهش حلقه متداولی است که دانشگاه را با بیرون از آن مرتبط می‌کند. از طریق پژوهشگر پویایی دانشگاه تامین می‌شود. روشهای تدریس، متون و رشته‌ها اگر متناسب با نیاز جامعه بازتعریف نشود، ماموریت آموزش به درستی انجام نشده. این مهم هم به وسیله پژوهشگران انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: محصول پژوهش در قالب فناوری متولد می‌شود. تکنولوژی یا فناوری در نگاه اول باید به ابزار برسد. در حالی که فناوری در تعریف محققان بسیار گسترده است و تنها بخشی از آن به ابزارها دلالت دارد. پژوهش در خدمت توسعه فناوری است.

وی تصریح کرد: دومین کارکردی که از پژوهشگر انتظار می‌رود این است که نتایج کار خود را به فناوری منتهی کند. ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. راه‌اندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در اشتهارد یکی از این اقدامات است. این پردیس هزار و ۶۰۰ شرکت فعال دارد.

مقیمی خاطرنشان کرد: تاکید بر پژوهش نباید سبب غفلت ما از اخلاق در پژوهش شود. اخلاق در همه سازمان‌ها باید مورد توجه باشد. توجه به اخلاق یک انتخاب نیست، یک الزام سازمانی است. همه باید به جنبه‌های اخلاق توجه کنند. اخلاق در دانشگاه هم اهمیت ویژه‌ای دارد. رابطه بین حقوق و اخلاق، موضوعات قانونی است که مبنای حل اختلافات خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: برای اینکه قانون دارای روح باشد به اخلاق نیاز است. روشن شدن رویه‌های جزئی و دقیق مانع ابتکار عمل می‌شود؛ اما نباید به بروز بی‌اخلاقی هم منجر شود. در محیط‌های علمی معمولا قوانین، کلی هستند. روابط استاد و دانشجو یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تحقق اخلاق است. همه سازمان‌ها و نهادها برای رسیدن به حکمرانی مناسب باید اصول اخلاقی را رعایت کنند. رفتار منصفانه کلید رعایت اخلاق است.

وی اظهار کرد: اخلاق طبیعی یعنی کدهای اخلاقی را رعایت می‌کنیم چون چماق قانون بالای سر ماست؛ اما در اخلاق فراطبیعی افراد قانون را به خاطر اعتقاد به آن دنبال می‌کنند. در اخلاق پژوهشگران چندین محور باید لحاظ شود، نخست ارتباط پژوهشگران و کارفرمایان. برخی پژوهشگران پشتوانه‌ای برای سیاستگذاری‌های کارفرمایان فراهم می‌کنند که این اقدام اخلاقی نیست.

مقیمی گفت: رابطه پژوهشگر با موضوع تحقیق هم یکی دیگر از این موارد است. رابطه استاد با پژوهشگر هم نوع دیگری از این رابطه است. تعامل موثر با ذی‌نفعان مختلف در دانشگاه نیازمند تقویت فضایل چهارگانه است؛ صداقت، احترام، اصالت و برزگ‌منشی. این فضایل باید در رابطه استاد و دانشجو هم دیده شود. چرا که دانشگاه یک نهاد مدنی است.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: متاسفانه در برخی موارد اخیر رابطه استاد و دانشجو در موارد مربوط به پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مناسب نبوده است. برخی استادان تصور می‌کنند اختیار تام دارند. هر استادی سنت دانشگاهی منحصر به فردی دارد که سبب سردرگمی دانشجویان می‌رسد. انصراف دانشجویان در چنین شرایطی اتفاق می‌افتد. اگر لازم باشد با چماق قانون این کار را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: باید در مورد کدهای اخلاقی بیشتر کار شود. منشوری باید تهیه شود که شامل این کدهای اخلاقی باشد. کمیته اخلاق باید در هر دانشکده و دانشکدگان تشکیل شود و این مشکلات را حل کند. بیشتر اساتید رابطه با دانشجو را به رابطه عاطفی خوبی تبدیل کرده‌اند. البته که سختگیری علمی و حفظ کیفیت پایان‌نامه در جایگاه خودش باید در نظر گرفته شود. فشار زیادی بر برخی دانشجویان وارد می‌شود، نیازمند پشتیبانی عاطفی است.

مقیمی تصریح کرد: هیئت رئیسه دانشگاه مصوب کرد که حمایت از پایان‌نامه‌ها پنج برابر شود. این حمایت ابزاری از دانشجویان است. مواردی در یک ماه گذشته اتفاق افتاده است که نشان می‌دهد این اخلاق به درستی در دانشگاه اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =