تخصیص ردیف بودجه فرهنگی مجزا به دانشگاه‌ها؛ مطالبه مسئولان/ سر فرهنگ باز هم در لایحه بودجه بی‌کلاه می‌ماند؟

مسئولان حوزه فرهنگی در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، خواهان تخصیص ردیف بودجه مجزا به حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مُهر کمبود بودجه، در شناسنامه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها وجود دارد. بسیاری از فعالان این حوزه می‌کوشند برای جبران این کمبود راهکارهایی را پیشنهاد دهند. 

موضوع از سال‌های پیش توسط فعالان فرهنگی و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها مطرح و پیگیری شد. در این راستا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشین نیز طرح موضوع شد؛ اما به نتیجه نرسید. 

زمزمه ضرورت تخصیص ردیف بودجه مجزا برای معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت رسمی، مهرماه سال ۹۸ توسط غلامرضا غفاری معاون فرهنگی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد. وی معتقد بود اگر بودجه فرهنگی را به عنوان یک ردیف مستقل تعریف و جدا می کردیم، رئیس دانشگاه و هر شخص دیگری نمی‌توانست از آن کوتاهی کند.

تخصیص ردیف بودجه مجزا به معاونت فرهنگی توسط برخی فعالان فرهنگی، معاونان و مدیرکل‌های فرهنگی دانشگاه‌ها مطرح و از نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی پیگیری شد؛ اما شواهد حاکی از آن است که این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده و این مطالبه در سال‌های گذشته از سوی کارشناسان فرهنگی یا آموزشی جامعه دانشگاهی مطرح بوده است. 

 پس از گذشت چند سال از مسکوت ماندن تخصیص ردیف بودجه مجزا به حوزه فرهنگی، این مطالبه همزمان با تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، توسط معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد. عبدالحسین کلانتری از مسئولان درخواست کرد که ردیف بودجه مستقل در لایحه بودجه سال آینده برای حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی تعریف کنند.

به اعتقاد وی، دود تخصیص نیافتن بودجه مناسب به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، به چشم همه خواهد رفت و نتیجه آن در همه ساحت‌ها اثرگذار خواهد بود. تا کنون معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها ردیف بودجه جدا از بودجه دانشگاه‌ نداشته‌اند؛ به این معنا که دولت بودجه‌ای را به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد، بعد مسئولان مبلغی را در اختیار این معاونت ها می‌گذراند. ایسکانیوز در گفت‌وگو با کارشناسان فرهنگی و نمایندگان مجلس به بررسی نقاط قوت و ضعف تخصیص این بودجه پرداخته است:

روسای دانشگاه‌ها از بودجه معاونت‌ها برای اتفاقات غیرمترقبه استفاده می‌کنند 

حل شدن بسیاری از مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها با تخصیص ردیف بودجه فرهنگی برای معاونت‌های فرهنگی، اعتقاد و تحلیل جواد طباطبایی مدیر کل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر است. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «مشکلات رفاهی، زیرساختی و تغذیه، ایمنی ساختمان‌ها در دانشگاه‌ها بسیار است. بنابراین این مشکلات همواره هزینه‌های بسیاری را به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کند. علاوه بر آن نیز برخی مشکلات یا اتفاقات از قبل پیش بینی نشده رخ می‌دهد؛ معمولا هزینه‌ای هم برای رفع آنها در نظر گرفته نشده است. در چنین شرایطی روسای دانشگاه‌ها از بودجه معاونت‌های مختلف استفاده می‌کنند.»

به اعتقاد وی، که اگر معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها ردیف بودجه جداگانه داشته باشد، از ابتدای سال این بودجه به این معاونت داده می‌شود و دیگر امکان استفاده از آن برای مصارف دیگر یا بودجه جاری دانشگاه وجود ندارد. همچنین اگر ردیف بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها در مجلس تصویب شود، معاونان در انتهای هر سال موظف به ارائه آمار دقیقی‌تری از عملکرد، هزینه‌کرد و اجرای برنامه‌ها خواهند شد.

تخصیص ردیف بودجه فرهنگی دانشگاه منوط به درخواست وزیر علوم است

رئیس کمیسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مطالبات معانان فرهنگی دانشگاه‌ها مبنی به تخصیص ردیف بودجه فرهنگی مجزا در بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ اظهار می‌کند که مجلس شورای اسلامی اجازه تخصیص ردیف بودجه ندارد؛ چون بودجه توسط هیئت دولت تدوین و برای تصویب به مجلس تحویل داده می‌شود.

روح الله متفکر آزاد در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «نمایندگان مجلس اجازه تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۲ را از لحاظ حکمرانی ندارند و تنها تا حدود ۱۰ درصد اجازه دارند جداول و ارقام را تغییر دهند و بیشتر از آن دخالت در لایحه پیشنهادی دولت است.»

وی با قاطعیت عنوان می‌کند که اگر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد تخصیص ردیف بودجه مجرا برای معاونت‌ها فرهنگی را به مجلس مطرح کند، حتما نمایندگان آن را بررسی خواهند کرد. در غیر این صورت، این موضوع در حیطه اختیارات مجلس نیست. 

لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه به دست بهارستان‌نشین‌ها می‌رسد. سپس مشخص خواهد شد که مطالبه همیشگی فعالان فرهنگی در زمینه تخصیص بودجه مجزا به دانشگاه‌ها محقق می‌شود؟ یا این بودجه صرف مواردی به جز حوزه فرهنگ خواهد شد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1163490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =