تولید گوجه‌فرنگی‌هایی که ویتامین D بدن انسان را تامین می‌کنند

محققان کشاورزی در انگلستان، از طریق مهندسی ژنتیک موفق به تولید نوعی گوجه فرنگی شده‌اند که ویتامین دی بیشتری را به بدن می‌رساند و نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ،نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند که گوجه فرنگی را می‌توان جوری مهندسی کرد که یک عملکرد آنزیمی که به طور معمول، پیش ساز ویتامین دی را به کلسترول تبدیل می‌کند، مسدود کند و از این طریق، پروویتامین D۳ بیشتری را تولید کرد.

بیشتر بخوانید:

رب گوجه فرنگی خانگی یا صنعتی، چرا؟

این پروویتامین، پیش ساز ویتامین D۳ است. بدین ترتیب این گوجه فرنگی‌ها می‌توانند منبع غذایی جدیدی از ویتامین D۳ بوده و پیامدهای مثبت و بالقوه‌ای برای سلامت عمومی داشته باشند.

کمبود ویتامین D یک مشکل عمده بهداشت جهانی است که تقریباً یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، پارکینسون و زوال عقل شود.  

اگرچه انسان‌ها می‌توانند ویتامین D۳ را با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن خود سنتز کنند، اما بیشتر این ویتامین از طریق رژیم غذایی ما تامین می‌شود. با این حال، منابع غذایی این ویتامین به ویژه از طریق گیاهان محدود هستند.

محققان پارک تحقیقاتی نورویچ در انگلستان، در یک پژوهش جدید، ژنی را در گوجه فرنگی ویرایش کردند که آنزیمی  به نام ۷-دهیدروکلسترول ردوکتاز را کد می‌کند. این آنزیم به طور معمول پروویتامین D۳ را به کلسترول تبدیل می‌کند.  

آنها با ویرایش این ژن، توانستند این مسیر را مسدود کنند. این کار منجر به تجمع قابل توجه پرو ویتامین D۳ در میوه‌ها و برگ‌های گوجه‌فرنگی می‌شود، بدون این که بر رشد و نمو و همچنین عملکرد گیاه تأثیر بگذارد. 

پروویتامین D۳ سپس می‌تواند از طریق قرارگرفتن در نور ماوراء بنفش UV-B به ویتامین D۳ تبدیل شود یا آن که می‌تواند توسط بدن انسان برای سنتز ویتامین D۳ در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش B مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته آنها، مقادیر پروویتامین D۳ که از این طریق در یک عدد گوجه فرنگی تجمع می‌یابد، در صورت تبدیل به ویتامین D۳، با مقدار این ویتامین در دو تخم مرغ متوسط یا ۲۸ گرم ماهی تن برابری می‌کند. این محققان معتقدند خوردن این گوجه فرنگی‌ها، می‌تواند نیاز روزانه کودکان و بزرگسالان را به ویتامین D۳ برآورده کند.

نتایج این تحقیق که استراتژی الهام بخشی را برای تحقیقات بیشتر در زمینه مهندسی محصولات کشاورزی ارائه می‌دهد، در نشریه Nature Plants منتشر شده‌اند.

منبع:بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1163636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =