کم‌کاری در پژوهش‌های علوم انسانی / جای علوم اجتماعی در ارتقا و امتیازات ترفیع استادان خالی است

رئیس دانشگاه تهران معتقد است که در زمینه پژوهش در علوم انسانی کم‌کاری شده و ارتقا و امتیازاتی که برای ترفیع استادان داده می‌شود نیز مورد غفلت قرار گرفته است.

محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به خلا پژوهش در حوزه علوم انسانی، اظهار کرد: برخی معتقدند که خروجی دانشگاه باید منجر به فناوری شود. این افراد فناوری را فقط منحصر به جنبه‌های ابزاری، عینی و ملموس می‌دانند، در حالی که بسیاری از خروجی‌های علوم انسانی و رفتاری منجر به فناوری نرم می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که متاسفانه در بخش خروجی علوم انسانی کم‌کاری رخ داده است، افزود: در ارتقا و امتیازاتی که برای ترفیع استادان داده می‌شود، این بخش مورد غفلت قرار گرفته است. البته سنجش و ارزیابی این خروجی‌ها، دشوار است؛ چرا که هر چه به سمت خروجی‌های کیفی می‌رویم، سنجیدن سخت‌تر می‌شود. همچنین بی‌نظمی در هدفگذاری و سنجش و ارزیابی پژوهشگران در حوزه علوم انسانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: بررسی شرایط میدانی جامعه نشان می‌دهد که نیاز بسیاری به خروجی‌های علوم انسانی و اجتماعی داریم. این موضوع هم باید در آیین‌نامه‌ها به درستی دیده شود و هم باید محققان را در این زمینه تشویق کنیم. همچنین زمینه‌ای فراهم کنیم که کاربست این نتایج در جامعه هدف دیده شود. دشواری در همه مراحل این مسیر، سبب کند شدن حرکت ما شده است که به ایجاد فاصله و شکافی بین دستاوردهای حوزه علوم پایه و فنی و علوم انسانی و اجتماعی منجر شده است. 

مقیمی درباره راهکارهای مقابله با خلا پژوهش در حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: راهکار نخست این است که این مبناها و شاخص‌ها را ساماندهی کنیم، سپس زمینه‌ای فراهم کنیم که محققان حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی که آزمایشگاه‌شان جامعه است، با جامعه ارتباط برقرار کنند. هر رشته‌ای محدوده‌ای آزمایشگاهی دارد و تعریف شده است؛ اما در علوم انسانی محقق باید در عرصه جامعه آن را پیدا کند. به همین دلیل، سازوکارهای آن دشوارتر است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: جنس مسائل جامعه ماست به گونه‌ای است که به مطالعات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بیش از حوزه‌های فنی و علوم پایه نیاز داریم. امیدواریم تلاش‌هایی که انجام می‌شود، به نتیجه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =