مدیرعامل شرکت متروی تهران از کمبود بیش از ۲۰۰ رام قطار در ناوگان متروی پایتخت خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با وجود نیاز مبرم پایتخت به گسترش حمل و نقل عمومی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، در سال‌های اخیر روند توسعه ناوگان متروی تهران با کندی مواجه شده است و قطارهای زیرزمینی موجود، دیگر نیاز اهالی پایتخت را جواب نمی‌دهد؛ بخصوص که بسیاری از واگن‌های مترو بر اثر استفاده مداوم و طولانی مدت دچار فرسودگی شده‌اند و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در فروردین امسال در این باره گفته بود که دو سوم قطارهای مترو نیاز به اورهال دارند.

در سنوات گذشته راهکارهای مختلفی برای جبران کمبود قطار در خطوط متروی تهران مطرح شده است، از جمله این که از سال ۹۶ زمزمه بستن قرارداد برای ساخت ۶۳۰ واگن مورد نیاز متروی پایتخت توسط یک شرکت چینی به گوش رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز قرار شد که شرکت واگن‌سازی تهران، به تولید ۴۲۰ واگن مترو در داخل کشور بپردازد. اما تا امروز نه قرارداد شهرداری با چینی‌ها برای واردات واگن مترو به ثمر نشسته است و نه تولید داخلی توانسته جوابگوی نیاز بالای خطوط متروی تهران به واگن‌های جدید باشد.

بیشتر بخوانید

شهرداری برای مترو تهران واگن‌ اجاره می‌کند

به همین دلیل، در ماه‌های اخیر مسئولان شهری پایتخت، طرح واردات واگن‌های استیجاری را به عنوان ایده‌ای جدید برای حل مشکل کمبود قطار در خطوط متروی تهران مطرح کرده‌اند. براساس این طرح، قرار است تا زمانی که قرارداد واردات ۶۳۰ واگن از چین به نتیجه می‌رسد یا ظرفیت تولید انبوه واگن مترو در داخل کشور فعال می‌شود، از اجاره واگن از سایر کشورها به عنوان راه حل کوتاه مدت رفع معضل کمبود واگن مترو استفاده شود.

در همین راستا، پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران اخیرا در حاشیه جلسه علنی پارلمان شهری با تاکید بر این که استفاده از واگن‌های استیجاری، اقدامی کمکی برای حل مشکل کمبود ظرفیت متروی تهران محسوب می‌شود، گفته است که «در حال انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی هستیم و ثمربخشی این اقدامات زمان‌بر است. برای اینکه تامین واگن به نتیجه مثبتی برسد، با واگن‌های استیجاری دارای استانداردهای لازم مشکل را حل می‌کنیم تا واگن‌های خریداری شده تامین شود.»

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای اجاره واگن به متروی تهران

در این میان با توجه به مبهم بودن طرح شهرداری برای واردات واگن‌های استیجاری، جزئیات این طرح را از محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران جویا شدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: ما همچنان در حال ارزیابی جزئیات طرح واردات واگن‌های استیجاری هستیم و تا امروز سه تا چهار شرکت خارجی برای اجاره واگن به متروی تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: ما هنوز به جمع‌بندی کاملی درباره طرح واردات واگن‌های استیجاری نرسیده‌ایم، چون پیشنهادات موجود در این زمینه بسیار متفاوت هستند، زیرا هم واگن‌های پیشنهاد شده از نظر فنی تفاوت‌های زیادی باهم دارند و هم شرایط مالی اجاره واگن‌های پیشنهادی توسط این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. همچنین پیشنهاداتی هم برای اجاره به شرط تملیک واگن مترو مطرح شده است که باید در کنار سایر پیشنهاداتی که صرفا اجاره واگن‌ها را مد نظر قرار داده اند، بررسی شود.

مدیرعامل متروی تهران تاکید کرد: اکنون در حال مذاکره با شرکت‌هایی هستیم که برای اجاره دادن واگن به متروی تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و تا دو هفته دیگر به جمع‌بندی بهتری درباره این طرح دست پیدا می‌کنیم و جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

متروی تهران به ۱۵۰۰ واگن جدید نیاز دارد

هرمزی با تاکید بر کمبود محسوس واگن در خطوط متروی پایتخت گفت: در حال حاضر ناوگان متروی تهران برای رسیدن به وضعیت مطلوب به حدود ۱۵۰۰ دستگاه واگن جدید نیاز دارد و این یعنی در شرایط کنونی، خطوط متروی پایتخت با کمبود بیش از ۲۰۰ رام قطار مواجه است.

وی در ادامه تاکید کرد: اجاره به شرط تملیک یا اجاره واگن مترو از کشورهای خارجی فقط یکی از راهکارهایی است که برای جبران کمبود واگن دنبال می‌کنیم و ما به صورت همزمان برای به نتیجه رساندن قراردادهای مربوط به واردات واگن و البته افزایش ظرفیت تولید واگن مترو در داخل کشور نیز برنامه ریزی کرده ایم.

پیش پرداخت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن چینی هنوز انجام نشده است

مدیرعامل متروی تهران درباره آخرین وضعیت قرارداد واردات ۶۳۰ واگن مترو از چین توضیح داد: توافق اولیه واردات ۶۳۰ دستگاه واگن از کشور چین مربوط به سال ۹۶ است که متاسفانه تا امروز پیش پرداخت این قرارداد را انجام نداده ایم. البته در ماه‌های اخیر گشایش مناسبی برای پرداخت ۱۵ درصد رقم این قرارداد از محل منابع مالی دولت حاصل شده است و رئیس جمهور محترم نیز با این مساله موافقت کرده‌اند و اکنون فرآیند اداری این کار در سازمان برنامه و بودجه پیش می‌رود و امیدواریم بتوانیم تا ماه آینده این رقم را از هیات دولت دریافت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت واگن‌سازی تهران هم اکنون مشغول تعمیرات اساسی بخش زیادی از واگن‌هایی است که پیش از این اعلام شده بود که به اورهال نیاز دارند. همچنین ما در حال تبدیل واگن‌های نسل اول مترو به واگن‌های جدید هستیم که خوشبختانه توان علمی لازم برای انجام این کار در داخل کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =