اخراج محققان پسادکتری در ژاپن برای فرار از استخدام/ دانشگاه‌های این کشور از قانون سرپیچی می‌کنند

دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی ژاپن اخیرا اقدام به اخراج پژوهشگران پسادکتری کرده‌اند؛ چرا که قصد دارد از استخدام دائمی این افراد طفره بروند، این اقدام سرپیچی از قانون به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ژاپن با موجی از شکایت‌ها مواجه شده‌اند. محققان ژاپنی اعتراض کردند که واجد شرایط استخدام هستند؛ اما در آستانه از دست دادن شغل خود قرار دارند.

سیاست‌های کار در ژاپن از آوریل ۲۰۱۳ تغییر کرد و استخدام قراردادی در دانشگاه‌ها یکی از انواع استخدام‌ها شناخته شد. بر اساس این قانون، دانشگاهیان  پس از ۱۰ سال فعالیت به صورت قراردادی می‌توانند استخدام دائمی شوند. قانونی که به نظر می‌رسد در اجرا با مشکل مواجه شده است. 

بسیاری از پژوهشگران ژاپنی که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ استخدام شده بودند، هم‌اکنون و در آستانه سال ۲۰۲۳ که ۱۰ سال از اجرای این قانون می‌گذرد، می‌تواند حق اشتغال دائم را به دست بیاورند؛ اما دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند که از هزینه‌های مالی استخدام پژوهشگران طفره بروند. به همین دلیل، احتمال اخراج این افراد وجود دارد.

بر اساس گزارش وزارت آموزش ژاپن، بیش از سه هزار محقق در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشور سال آینده واجد شرایط استخدام دائمی خواهند بود. این افراد نگران از دست دادن مشاغل احتمالی خود هستند؛ چرا که دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند برای کاهش‌ هزینه‌ها از استخدام این افراد خودداری کنند.

این مشکل برای محققانی که در موسسات علمی معتبر مشغول به کار هستند هم وجود دارد. تورو ناکانو (Toru Nakano) استاد سابق دانشکده علوم زیستی دانشگاه اوزاکا معتقد است که نبود ثبات مالی و کاری، خطری جدی برای توسعه تحقیقات و آموزش عالی ژاپن ایجاد خواهد کرد.

ناکانو متخصص تحقیقات سلول‌های بنیادی و اپی‌ژنتیک در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: وضعیت پژوهشگران پسادکتری ژاپن به دلیل کاهش حمایت‌های مالی دانشگاه‌ها، وخیم است. به همین دلیل دانشگاه‌ها قصد دارند تعداد نیروهای انسانی خود را کاهش دهند.

ابهام در سیستم ارزیابی دانشگاه‌های سبب رد درخواست استخدام پژوهشگران می‌شود

یکی دیگر از مشکلات استخدام پژوهشگران این است که ابهام در سیستم ارزیابی دانشگاه‌ها، منجر به رد شدن درخواست‌های پژوهشگران برای فرصت‌های شغلی تمام وقت می‌شود.

نخستین شکایت از این قانون توسط یک محقق در ماه مارس ثبت شد. این محقق در دهه ۶۰ زندگی‌اش بود و به صورت پاره وقت در موسسه علوم طبیعی ژاپن ریکن (RIKEN) فعالیت می‌کرد. موسسه ریکن از این محقق خواست که فعالیت‌های آزمایشگاهی متوقف کند. این محقق از موسسه شکایت کرده و درخواست کرد غرامتی هفت هزار و ۹۰۰ دلاری به دلیل آسیب به تحقیقات و تیمش دریافت کند.

این محقق که قرارداد ۱۰ ساله‌اش در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، در مصاحبه‌اش گفت: مجبور شده است که تحقیقاتش در مورد تکنیک‌های تصویربرداری نوری برای تشخیص سرطان را به تعلیق درآورد.

یوسوکه میناگوچی وکیل این محقق، این شرایط را متعجب‌کننده دانست و گفت: این اقدام ریکن عجیب است، چون این موسسه محدودیت‌ مالی ندارد. به علاوه محقق با ایجاد اشتغال پایدار برای خود و تیم‌اش، مانع مهاجرت نخبگان ژاپنی می‌شد.

ریکن ماه گذشته اعلام کرده بود که ۳۸۰ محقق پس از محدودیت قرارداد ۱۰ ساله، شغل خود را از دست خواهند داد. ۲۰۳ محقق از بین ۳۸۰ پژوهشگری که قرار است تعلیق شوند، مستقیما با موسسه همکاری می‌کنند.

هشت پژوهشگر دیگر هم در ماه گذشته علیه دانشگاه توکای شکایت کرده‌اند. این افراد مدعی بودند که این دانشگاه قراردادهای کاری آن‌ها را زیر پا گذاشته است. دانشگاه توکای در آوریل امسال قرارداد افرادی را که پنج سال در این دانشگاه کار کرده بودند، تمدید نکرد. در پاسخ به انتقادات هم گفت: درخواست‌های وضعیت تمام وقت فقط در صورتی پذیرفته می‌شوند که افراد ۱۰ سال تمام کار کرده باشند.

کارشناسان معتقدند که کاهش تعدد دانشجویان پسادکتری در دانشگاه‌های ژاپن می‌تواند برای آینده آموزش عالی تهدیدآمیز باشد. یوشیینوری لوسومی زیست‌شناس و برنده جایزه نوبل ۲۰۱۶ در این زمینه گفت: علم در خطر است. علم تو خالی خواهد شد مگر این که به محققان جوان فرصت داده شود تا در تحقیقات طولانی مدت شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =