آکواریوم غول پیکر برلین شکست و ۱۵۰۰ ماهی تلف شدند + فیلم

شکستن آکواریوم بزرگ برلین باعث تلف شدن ۱۵۰۰ ماهی کمیاب شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آکواریوم بزرگ برلین که در سال ۲۰۰۳ در داخل ساختمان هتل «رادیسون» ساخته شده بود و بازدیدکنندگان با آسانسور از میان آن عبور می‌کردند، دیروز جمعه شکست و ۱۵۰۰ ماهی کمیاب آن تلف شدند.

آکواریوم مذکور که «آکوادوم» نام دارد، با ارتفاع ۲۵ متر بزرگترین مخزن استوانه‌ای شکل جهان بود.

پلیس در توییتر اعلام کرد که خسارات باورنکردنی است.

آکواریوم در مجتمع تفریحی واقع شده که دارای هتل و موزه نیز است. 

دو نفر براثر تکه‌های پرتاب شده شیشه مجروح شده‌اند و پلیس به خاطر نگرانی نسبت به آسیب‌های بعدی در محل حادثه، هتل را نیز تخلیه کرده است.

شکستن این آکواریوم غول پیکر باعث شد که محققان بسیاری از سراسر دنیا درباره دلایل این اتفاق اظهارنظر کنند. ناطق‌الهی پژوهشگر و استاد دانشگاه در ایران هم معتقد است که  با توجه به اطلاعات جدیدتر و نوع ماهی‌های اکواریوم برلین و آب نمک دار درجه آب آکواریوم می‌بایستی در محدوده ۲۲ تا ۲۵ حفظ می شد لذا با توجه به تغیرات دما و تحمل شیشه از ۴۰- تا ۶۰ + سرمای محیط تنها عامل ترک خوردن نبوده.

او می‌گوید: آب با مقدار نمک ۳۵ psu در دمای ۱،۹۴- یخ می زند ولی با توجه به شرایط محیطی آب آکواریوم تا فریز شدن نرفته چراکه احتمالا هیترها کار می‌کردند. لذا شبه یخی شکل گرفته و تمام معادلات را بهم ریخته و گزارش ماهی‌های یخ زده در خیابان به این دلیل است.

ناطق الهی معتقد است که با توجه به نوع ماهی‌های اکواریوم که از نوع گرمسیری بودند و تغیر دمای محیطی به ١٤- درجه سانتیگراد و ثبت ٦- درجه سانتیگراد در داخل مجموعه، به نظر می‌رسد جداره شیشه‌ای اکرلیک آکواریوم که مقاوم در برآبر گرادیانت دمای ٤٠- تا ٦٠+ است، به تنهایی طبق گفته متخصصان آلمانی نمی‌توانسته عامل اصلی شکست باشد اما با توجه به نوع و دمای داخلی اکواریوم برای این نوع ماهی‌ها، ٢٢ الی ٢٥ درجه سانتیگراد، در اثر تغیرات دما، محلول به سمت یخ‌زدگی تمایل پیدا کرده و چگالی آب از ١ به سمت ٠/٩ متمایل شده که این موضوع توزیع تنش‌های طراحی اولیه و سختی سیستم را تغییر و در اثر حرکت پیستون وار آسانسور تنش در نقاط بحرانی تعریف شده شکل نگرفته و به احتمال زیاد در قسمتی از شیشه که احیانا خراشی داشته متمرکز و نهایتا انفجار رخ داده باشد.

کد خبر: 1164119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =