تهدید دانشمندان نروژی به دلیل مصاحبه با رسانه‌ها/ زنان بیشتر از مردان مورد تهدید قرار گرفته‌اند

بیش از یک سوم محققان نروژی حوزه آب و هوا که در زمینه مخاطرات زیست محیطی با رسانه‌ها مصاحبه داشته‌اند، از مواجه شدن با واکنش‌های تهدیدآمیز خبر دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهارنظرهای دانشمندان نروژی درباره مخاطرات آب و هوا، زندگی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از یک سوم محققان نروژی حوزه آب و هوا اعلام کرده‌اند که پس از مصاحبه با رسانه‌ها در مورد تحقیقات خود، بازخوردهای ناخوشایندی دریافت کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی ۶ نوامبر ۲۰۲۲ در مقاله‌ای منتشر شد. در این مقاله با سه محققی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، مصاحبه شده است. این محققان نمونه‌هایی از عبارات توهین‌آمیزی که از طریق پیامک، توییتر و فیسبوک برای آن‌ها ارسال شده بود را هم ارائه دادند.

این مقاله بر اساس پرسشنامه‌ای نوشته شده که در آوریل ۲۰۲۲ برای محققان آب و هوا در ۱۵ موسسه تحقیقاتی در نروژ ارسال شده است. از ۲۲۴ محقق -۹۳ زن و ۱۳۱ مرد- حدود ۳۵.۳ درصد گفته‌اند که پس از انتشار مصاحبه‌هایشان با رسانه‌ها در پنج سال گذشته، واکنش‌های ناخوشایندی دریافت کرده‌اند.

محققانی که در نظرسنجی شرکت داشتند از موسسه‌های تحقیقات اقتصاد زیستی نروژ (NIBIO)، مرکز تحقیقات آب و هوایی Bjerknes، مرکز بین‌المللی تحقیقات آب و هوایی CICERO وابسته به دانشگاه اسلو، موسسه قطبی نروژ، دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU)، موسسه تحقیقات طبیعی نروژ، موسسه تحقیقات غربی نروژ، موسسه هواشناسی نروژ، موسسه تحقیقات هوا نروژ (NILU)، دانشگاه علوم زیستی نروژ (NMBU) و موسسه تحقیقات دریایی بودند.

کیکی کلیون مدیر مرکز تحقیقات Bjerknes در برگن، در این زمینه گفت: پیام‌های تهدیدآمیز بسیاری دریافت می‌کنم. به طوری که برخی مواقع از همسرم می‌خواهم این پیام‌ها را پاک کند. چون تحمل نگاه کردن یا شنیدن آن‌ها را ندارم.

زنان بیشتر از مردان مورد تهدید قرار گرفته‌اند

این نظرسنجی نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. هانس اولاو هیگن بیش از ۲۰ سال است که در موسسه هواشناسی کار می‌کند. هیگن در این زمینه می‌گوید: من از طرف سازمان حمایت از کودکان تهدید شده‌ام. به من هشدار داده‌اند که اگر به درستی نتوانم از فرزندم مراقب کنم، مقام قضایی او را از من می‌گیرد. برخی من را دروغ گو و احمق نشان می‌دهند.

این واکنش‎‌ها، محققان به خصوص زنان را برای شرکت در مصاحبه بی‌انگیزه کرده است. در بین زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی، ۱۷ درصد از شرکت در مصاحبه در مورد مسائل آب و هوا به دلیل ترس از واکنش خودداری کردند. همچنین ۹.۹ درصد از مردان به همین دلیل در مصاحبه‌ها شرکت نکرده‌اند.

از طرف دیگر ۴۶ درصد محققان زن و ۲۰ درصد محققان مرد در حوزه آب و هوا از پوشش رسانه‌ای برنامه‌های خود اعلام نارضایتی کردند. نتایج این مقاله پس از انتشار به یکی از موضوعات داغ رسانه‌ها تبدیل شد.

انجمن پژوهشگران نروژ قصد دارد سمیناری در مورد آزار و اذیت دانشمندان در فوریه ۲۰۲۳ برگزار کند. گورو الیزابت لیند رئیس این انجمن درباره این سمینار گفت: هدف از این سمینار تشویق دانشمندانی است که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از دیگران با تجربیات مشابه هم حمایت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =