دانشگاه باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد

دبیر هیئت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه تحقق اهداف و مأموریت‌های گام دوم دانشگاه و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از وظایف مهم کنونی ارکان دانشگاه است، گفت: باید تلاش کنیم تا بیش از پیش بسترساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین باشیم.

به گزارش ایسکانیوز از بوشهر، سی و پنجمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان، عسکری غلامزاده مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای واحدها و مراکز دانشگاهی استان و دیگر اعضاء این شورا برگزار شد.

سروش حیدری سنگستانی دبیر هیئت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این جلسه با اشاره به اینکه تحقق اهداف و مأموریت های گام دوم دانشگاه و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از وظایف مهم کنونی ارکان دانشگاه است، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا بیش از پیش بسترساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بود و با استفاده از بسته های حمایتی سازمان مرکزی و دیدگاه مناسب مسئولان سازمان، این روند را سرعت بخشید.

حیدری سنگستانی با بیان اینکه هر رئیس و مدیر در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر باید نیمی از فعالیت ضروری خود را به عرصه دانش بنیان اختصاص داده است، تشریح کرد: این رویکردی است که از ابتدای پذیرش مسئولیت در استان جاری شده است چرا که از دانشگاه آزاد اسلامی استان به عنوان اولین مرکز آموزش عالی استان و با قریب به 4 دهه قدمت، انتظارت زیادی می رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به تحصیل ۱۵ هزار دانشجو در این دانشگاه و فعالیت نزدیک به ۶۰۰ کارمند و عضو هیئت علمی در واحدها و مراکز استان بوشهر متذکر شد: این یک ظرفیت بزرگ است که در اختیار دانشگاه قرار گرفته و دانشگاه به‌خوبی به این ظرفیت آگاه بوده و در حال هدایت آن در راستای تعالی کشور است.

وی با تأکید بر ضرورت به‌روزرسانی و تجهیز زیرساخت‌های واحدها و مراکز استان عنوان کرد: زیرساخت‌های خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر وجود دارد، اما برخی به‌دلیل فرسوده شدن، جوابگوی نیاز توسعه‌ای دانشگاه نیست و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان مرکزی، این کمبود با سرعت و جدیت در حال جبران است.

حیدری‌سنگستانی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های متنوع و اثرگذاری را برای ورود جدی به مبحث اشتغالزایی و اقتصاد دانش‌بنیان پی‌ریزی کرده است، ادامه داد: تاکنون ۱۸ کارگروه تخصصی متشکل از دانشجویان، استادان، کارکنان به‌عنوان ارکان دانشگاه و فعالان صنعت و جامعه یعنی نخبگان اقتصادی، نمایندگان صنایع، کسب‌وکارهای کوچک، اصناف، ایده‌پردازان و افراد خلّاق در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ایجاد شده که فعالیت‌ها، اهداف و فرآیندهای دانشگاه بر مبنای خروجی این کارگروه‌ها شکل گرفته تا برنامه‌های دانشگاه هدفمند و با سرعت بیشتری پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قاضی زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم و کارآفرین باید گام به گام میسر شود، افزود: کشور تا زمانی نیازمند برطرف شدن نیازهای آموزشی با توجه به حجم بالای تقاضای تحصیل بود اما در شرایط کنونی توجه بیش از حد به این مسئله بحران زا خواهد بود تا حل معضل.

دانشگاه باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد

حجت الاسلام قاضی زاده با بیان اینکه دانشگاهی موفق است که خلق سرمایه کند، توضیح داد: اولویت خلق سرمایه باید، خلق سرمایه دانش بنیان باشد. دانشگاه فراتر از یک صنف یا صنعت با داشتن توان علمی باید دانشی خلق کند که در سایه این دانش یا خود خلق سرمایه کند یا با وصل شدن به مراکز تولیدی و صنعتی مسبب خلق سرمایه شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: دانشگاه باید به عنوان حلقه وصل، شرایطی مجازی و فیزیکی برای اتصال میان تفکرات قشر دانشگاهی و حتی مبتکرین غیر دانشگاهی با صنعت را ایجاد کند تا ایده ها به تولید و فروش منجر شود.

وی ادامه داد: مناسب است دانشگاه ظرفیتی ایجاد کند که تولید کننده ایده و مخترع، بعد از خلق ایده و فکر خود بتواند از آن کسب درآمد نموده و به مراکز مورد تقاضا به فروش برساند تا این صاحب فکر بتواند برای خلق ایده ای جدید اقدام به فعالیت نماید

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح اهداف ایجاد این صندوق و گزارشی از روند کارکِرد و چگونگی ارائه بسته های حمایتی توضیح داد: صندوق‌های پژوهش و فناوری با هدف تمرکز بر ارائه خدمات مالی و حمایتی به طرح‌ها و شرکت‌های فناور ایجاد شده است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور نیز از این امر مستثنا نبوده و با هدف ارائه خدمات بهتر و سهل‌الوصول‌تر به جامعه مخاطبان خود از سال 1394 درصدد تاسیس صندوق تخصصی برآمده است که با تغییرات بنیادین رویکرد مدیریت عالی دانشگاه و تغییر مسیر از "آموزش‌محور" بودن به رویکرد "دانشگاه کارآفرین" این امر شتاب بیشتری یافته و نهایتا با هدایت مدبرانه ریاست محترم و همچنین معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در بهمن ماه سال 1399 تاسیسس گردید.

دانشگاه باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد

عسکری غلامزاده یکی از اهداف سفر استانی خود را تبیین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: معرفی اینکه این صندوق و خاستگاه آن چیست و چه کاری انجام می‌دهد، هدف دیگر شناسایی و جمع‌آوری ظرفیت‌ استان‌هاست.

وی از حمایت همه جانبه صندوق از فعالیت‌های نوآورانه خبر داد و عنوان کرد: بستر لازم برای حمایت مالی از این‌گونه فعالیت‌ها فراهم‌شده و هیچ محدودیتی برای استفاده از بودجه صندوق برای استان‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول روش های ارائه بسته های حمایتی صندوق رو برشمرد و ادامه داد: ارائه انواع خدمات مالی، مشارکت مدنی، تسهیلات، ضمانت نامه، ارائه خدمات حمایتی به پژوهشگران و فناوران، ایفای نقش نهاد پیوند دهنده بین پژوهشگران و کاربران نتایج پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های خوش آتیه، حمایت از فعالیت های پژوهشی منجر به نوآوری و تقویت شبکه زیرساخت پژوهشی از جمله خدمات صندوق پژوهش است.

در ادامه این جلسه رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به تشریح ظرفیت ها و اقدامات دانش بنیان واحد مطبوع خود پرداختند و خواستار حمایت های مالی جهت به سرانجام رساندن و به تولید طرح های خود شدند. طرح ها و محصولاتی در حوزه های مختلف چون تولید پودر گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، کشت گوجه، برندسازی محصولات، بسته بندی خرما، دریانوردی، صنایع دستی، سامانه های نرم افزاری، پرورش آبزیان دریایی و ... از اهم آنان بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1164451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =