ساختار بودجه دانشگاه‌ها، مانعی برای فعالیت معاونت فرهنگی/ دانشگاه‌ها برای تامین امور رفاهی دانشجویان در مضیقه هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اعتقاد دارد که ساختار بودجه‌ای دانشگاه‌ها مانع از کارکرد مناسب فعالیت‌های فرهنگی است.

محمد علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها زمینه برای رشد متوازن دانشجویان فراهم شود، اظهار کرد: در این راستا و بر اساس اسناد بالادستی، دانشجویان علاوه بر رشد علمی و پژوهشی باید در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز رشد داشته باشند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی، معاونت‌های متولی مانند علمی و پژوهشی را در دانشگاه‌ها دارند که به این امور می‌پردازنند، دیگر حوزه‌هایی که مبتنی بر زیست دانشجویی و دانشگاهی بوده یا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داوطلبانه، مرتبط به معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها است. بنابراین دانشجویان در چنین فضای مناسبی، می‌توانند رشد متوازنی را در حوزه‌های گوناگون تجربه کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اگر بخواهیم بقای هویتی دانشگاه را به صورت خاص در موضوعات فرهنگی و اجتماعی ارتقا بخشیم، لازم است در گام نخست زیر ساخت‌هایی که می‌توانند تقویت کننده فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها باشند را فراهم کنیم. تامین اعتبارات منابع مالی  یکی از این زیر ساخت‌هاست. 

امور رفاهی اولویت نخست روسای دانشگاه‌ها

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر ردیف بودجه دانشگاه‌ها تفکیک نشده است و بودجه‌ای که در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد حوزه‌های رفاهی، فرهنگی و غیره را در بر می‌گیرد، گفت: از سوی دیگر مسائل و هزینه‌های مرتبط به سلف یا خوابگاه دانشجویی جزو اولویت‌های اصلی و نخست روسای دانشگاه‌ها است. همچنین با توجه به کسری بودجه، دانشگاه‌ها در حال حاضر برای تامین ضروریت‌های امور رفاهی در مضیقه قرار دارند. در چنین شرایطی، زمانی که ردیف بودجه در حوزه فرهنگ مجزا نباشد، معمولا بودجه‌ای برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته نمی‌شود.

اسلامی بیان کرد: سال گذشته وزیر علوم برای کاهش مشکلات بودجه‌ای معاونت‌های فرهنگی در ابلاغیه مقرر کرد، ۳ درصد بودجه هر دانشگاه به این معاونت‌ها تعلق گیرد. البته این موضوع به صورت کامل محقق نشد؛ چرا که این ابلاغیه بیشتر حالت توصیه‌ای و ارشادی داشت. اما واقعیت‌های دانشگاه‌ها این بود که علی رغم اینکه مسئولان معتقدند که ۳ درصد بودجه را تخصیص دهند؛ اما ساختار بودجه‌ای دانشگاه این اجازه را نمی‌داد چون سایر معاونت‌های مانند معاونت آموزشی متضرر می‌شدند.

بودجه دانشگاه‌ها متناسب با هزینه‌های روز جامعه نیست

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه مستقل شدن ردیف بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها باعث کارآمدی فعالیت‌های فرهنگی می‌شود، گفت: علاوه بر این موارد، این مبلغ برای این حوزه بوده و صرف سایر حوزه‌های دانشگاه‌ نخواهد شد. اگر هم این جابه‌جایی منابع مالی رخ دهد، تخلف صورت گرفته است؛ چون این بودجه برای حوزه فرهنگی دانشگاه بوده است.

وی ادامه داد: بودجه دانشگاه‌ها باید با توجه به کارکردها و ماموریت‌ها متناسب شود. همچنین باید با هزینه‌های روز جامعه نیز تناسب داشته باشند. سازمان برنامه و بودجه از سال‌های گذشته پایه پولی را برای آنها در نظر گرفته است و این مبلغ را سالی ۱۰ یا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. در صورتی‌که بسیاری از هزینه‌ها به ویژه در امور تغذیه تا ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش یافته است. در نتیجه در دانشگاه‌ها شاهد تراز بین بودجه و هزینه‌ها نیستم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه باید به صورت کاملا جدی فکری برای ارتقای سطح ابلاغ‌ها یا بودجه‌های دانشگاه‌ها داشته باشد. مسئولان تمایل دارند به حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها بها داده شود؛ اما نقدینگی و ابلاغ میزان اعتبار باید متناسب با هزینه‌های جاری یا اتفاقات غیر مترقبه نیست. بنابراین مسئولان دانشگاه‌ها برخلاف میل خود، حوزه فرهنگی را کم رنگ‌تر در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =