جعل ۲ میلیون مدرک دانشگاهی در پاکستان/ پرونده متهمان پس از ۴ سال به نتیجه نرسیده است

یک شرکت پاکستانی به دلیل صدور بیش از ۲ میلیون مدرک جعلی در سال ۲۰۱۸ مجرم شناخته شد؛ اما با گذشت چهار سال از این اعلام جرم هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رسانه‌های پاکستان در سال ۲۰۱۸ گزارشی منتشر کردند که بر اساس آن بیش از ۲ میلیون مدرک و گواهینامه جعلی از دانشگاه‌ها در یک شرکت به نام Axact صادر شده است. بر اساس این گزارش، که ۱۵ روز طول کشید تا این مدارک بازیابی و شمارش شوند.  

دادگاه عالی اسلام‌آباد از همان زمان رسیدگی به شکایت علیه این شرکت را در دستور کار خود قرار داد. شعیب احمد شیخ مدیر عامل شرکت Axact، سال ۲۰۱۸ به دلیل کلاهبرداری و صدور مدرک جعلی دانشگاهی به هزاران نفر متهم شناخته شد. 

عامر فاروق رئیس جدید دانشگاه عالی اسلام‌آباد، اعلام کرد که سه جلسه دادرسی در ماه نوامبر برگزار کرده است. آخرین جلسه دادرسی هم در هفتم دسامبر برپا شد. رئیس دادگاه نگران طولانی شدن روند رسیدگی قضایی بوده که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود و رسیدگی به آن هم از سال ۲۰۱۸ انجام شد. برخی معتقدند طولانی شدن روند رسیدگی به دلیل حاضر نشدن متهمان در دادگاه ایجاد شده است.
دادستان آژانس تحقیقات فدرال (FIA) تصریح کرد که شعیب شیخ همزمان با اعلام محکومیتش در پنجم ژوئیه ۲۰۱۸، فرار کرد. به عبارت دیگر، وثیقه وی در مارس ۲۰۱۸ رد شد، در حالی‌که شیخ پیش از دادگاه فرار کرده بود.

عامر فاروق، این پرونده را جنایی دانست و گفت: پرونده تجدید نظر بیش از چهار سال در جریان بود؛ اما متهمان پنهان شده بودند. دادگاه می‌تواند وثیقه را پس بگیرد و متهمان را دوباره به زندان بفرستد. قاضی به شعیب شیخ دستور داد که باید در همه جلسات دادگاه شرکت کند و درخواست وکیل وی برای معافیت دائم از حضور در دادگاه رد شد.

در حالی که وکیل شیخ سعی می‌کرد پرونده را برای مدت طولانی‌تری به تعویق بیندازد، قاضی هشدار داد: متهمان از سال ۲۰۱۸ به قید وثیقه آزاد شده‌اند. به همین دلیل، این درخواست شایسته نیست و ضروری است که پرونده اجرا شود. تنها در صورتی رسیدگی به پرونده عقب خواهد افتاد که قرار تعلیق محکومیت و قرار وثیقه پس گرفته شود. نایجل برین روبلو یکی دیگر از متهمان این پرونده بوده که به سوئد فرار کرده است. دادگاه برای وی حکم بازداشت غیرقابل تبدیل به وثیقه صادر کرد.

تبرئه متهمان جعل مدرک با رشوه

شعیب شیخ مدیر عامل شرکت Axact و ۲۷ نفر دیگر از متهمان پرونده مدارک تحصیلی جعلی در اکتبر ۲۰۱۶ تبرئه شدند. این تبرئه از سوی پرویز القادر ممون قاضی دادگاه جلسه اسلام آباد پس از دریافت رشوه پنج میلیون پوندی (۲۲ هزار و ۳۰۰ دلاری)  اتفاق افتاد. قاضی در فوریه ۲۰۱۸ به دریافت رشوه اعتراف کرد و از کار برکنار شد. سپس حکم برائت شیخ لغو شد.
شعیب شیخ یک بار هم در سال ۲۰۱۸ به جرم پولشویی دستگیر شد. FIA ادعا کرد که پول از طریق فروش مدارک جعلی به دست می‌آید؛ اما وکیل شرکت Axact اعلام کرد که پول از طریق فروش نرم‌افزار به دست آمده است.

پرونده جعل و کلاهبرداری مربوط به فروش مدارک جعلی در ماه مه ۲۰۱۵ علیه شیخ و دیگر مقامات Axact در پاکستان ثبت شد. FIA پرونده‌ها را به صورت جداگانه در کراچی و اسلام‌آباد بررسی می‌کرد. دادگاه محلی اسلام آباد در ژوئیه ۲۰۱۸ شعیب شیخ و سایر مقامات اگزاکت متهم در پرونده کلاهبرداری و جعل و فروش مدارک تحصیلی را به هفت سال حبس محکوم کرد.

پرونده فروش مدارک تحصیلی دانشگاهی به مایه ننگی برای پاکستان تبدیل شده است. به همین دلیل رئیس وقت دیوان عالی کشور سال ۲۰۱۸ دستور داد این پرونده در مدت سه هفته به سرانجام برسد؛ اما هم‌اکنون چهار سال از آن می‌گذرد و هنوز هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده است.

کارشناسان معتقدند که این پرونده نشان دهنده ضعف سیستم قضایی پاکستان است. همچنین نشان می‌دهد که نفوذ پول دلیل اصلی طولانی شدن مدت رسیدگی به پرونده‌هاست.

انتهای پیام/     

کد خبر: 1164800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =