انصراف برخی دانشگاه‌های جهان از شرکت در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی/ دانشگاهیان از شاخص‌های رتبه‌بندی گلایه‌ دارند

بسیاری از دانشگاه‌های جهان در آمریکا، روسیه و چین از شرکت در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی انصراف داده و معیارهای آن را نامناسب دانستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌هایی در آمریکا، روسیه و چین معیارهای رتبه‌بندی را نامناسب دانسته و از مشارکت در آن‌ها انصراف داده‌اند. برای مثال چین در سال ۲۰۲۰ از اتکا به شاخص استنادی علوم برای ارزیابی، انتصاب و ارتقای دانشگاهی خودداری کرد. در نتیجه، سه دانشگاه چینی در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که از رتبه‌بندی بین‌المللی خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه تجارت بین‌المللی معرفی شدند

روسیه هم پس از جنگ اوکراین و حواشی ناشی از آن، اعلام کرد که از برخی رتبه‌بندی‌های جهانی خارج خواهد شد.

رتبه‌بندی‌ها در آمریکا هم رسوایی بار آورده است. برای مثال رئیس سابق دانشکده بازرگانی دانشگاه تمپل و ۲ نفر از کارمندانش، به اتهام جعل اطلاعات ارائه شده به یکی از پایگاه‌های رتبه‌بندی محکوم شدند. همچنین دانشگاه کلمبیا به فریب پایگاه‌های رتبه‌بندی متهم شد. دانشگاه راتگرز هم به اتهام دستکاری در نتایج فارغ‌التحصیلان مجرم شناخته شد.  

برخی دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های آمریکا مانند ییل و هاروارد اخیرا از شرکت در رتبه‌بندی‌ها انصراف داده‌اند؛ چون معتقدند این رتبه‌بندی‌ها نمی‌توانند به درستی ارزش‌های آن‌ها را منعکس کنند. کارشناسان معتقدند که رتبه‌بندی دانشکده‌های حقوق، معیارهای نسبتا پیچیده‌ای دارد.

صعود چین در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رتبه‌بندی‌ها صعود مداوم چین را نشان می‌دهند. به طوری که هشت دانشگاه این کشور در سال ۲۰۲۲، موفق به کسب رتبه جهانی شدند؛ اما در سال ۲۰۰۳ هیچ دانشگاه چینی رتبه جهانی نداشت. همچنین تعداد دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی‌ها از ۱۶۱ به ۱۲۷ کاهش یافت. در حالی که ۷۱ دانشگاه چینی در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می‌شد. لازم به ذکر است که چین در سال ۲۰۰۳، فقط ۱۹ دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر جهان داشت.

با وجود انتقاداتی که به رتبه‌بندی‌های دانشگاهی وارد می‌شود، برخی معتقدند کشورها و دانشگاه‌هایی که به پذیرش دانشجویان بین‌الملل وابسته هستند، متضرر خواهند شد.

کارشناسان بر این باورند که با وجود طغیان بسیاری از دانشگاه‌های جهان علیه رتبه‌بندی‌ها، بعید است این شیوه ارزیابی حذف شود؛ چرا که همه کشورها به دنبال درخشیدن در عرصه جهانی هستند و رتبه‌بندی‌های دانشگاهی یکی از این عرصه‌هاست.

کسب درآمد از رتبه‌بندی هم یکی دیگر از دلایل ابقای این شیوه ارزیابی است. این کسب درآمد از طریق مشارکت با ناشران و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =