احتمال احیای برجام بسیار ضعیف است / آینده مبهم پرونده هسته‌ای ایران

جان هارپر با بیان اینکه غربی‌ها دیگر تمایل چندانی برای ازسرگیری مذاکرات ندارند و در عمل نمی‌توان به آینده آن خوش‌بین بود، اظهار کرد: غربی‌هایی که که در گذشته ترامپ را مقصر توقف برجام می‌دانستند، اکنون ایران را را مانع توافق می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند هفته‌ای از پایان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا گذشته و انتظار می‌رفت که تکلیف مذاکرات هسته‌ای روشن شود. اما به دلیل برخی تحولات از جمله اعتراضات در ایران و ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه جهت استفاده از جنگ اوکراین، به نظر می‌رسد که چشم انداز روشنی برای ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد. در واقع لحن غربی‌ها در مورد تحولات ایران در چند ماه گذشته بسیار تند شده و ایران نیز در واکنش به لفاظی‌های کشورهای غربی آغاز غنی‌سازی 60 درصد را در فردو اعلام کرد که منجر به صدور قطعنامه علیه ایران شد.

بیشتر بخوانید:

تردید دولت بایدن برای تداوم مذاکرات با ایران / احتمال افزایش تنش‌های منطقه وجود دارد

به هر ترتیب در هفته‌های اخیر غربی‌ها از عدم تمایل برای مذاکره با ایران صحبت می‌کنند؛ در حالی که مقامات ایرانی معتقدند که آنها همچنان به دنبال از سرگیری مذاکرات هستند. به منظور بررسی بیشتر این تناقض‌ها و ارزیابی آینده مذاکرات هسته‌ای مصاحبه‌ای با «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- انجام شد.

متن گفتگو با «دکتر جان هارپر» بدین شرح است:

- در حالی که مقامات ایرانی از تمایل غربی‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کنند، ما شاهد چنین سیگنالی از سوی دیپلمات‌های غربی نیستیم. به نظر شما موضع غربی‌ها در خصوص از سرگیری مذاکرات چیست؟

نمی‌دانم چرا مقامات ایرانی فکر می‌کنند غربی‌ها مایل به از سرگیری مذاکرات هستند. سیگنال‌هایی که به‌ویژه از واشنگتن و لندن می‌آیند، حاکی از آن است که تمایل چندانی برای ازسرگیری مذاکرات وجود ندارد و در عمل نمی‌توان به آن خوش‌بین بود.

- به نظر شما علت بلاتکلیفی مذاکرات هسته‌ای چیست و آیا غربی‌ها برنامه جایگزینی برای پرونده هسته‌ای ایران دارند؟

به گفته رابرت مالی -مذاکره‌کننده ارشد آمریکا- توافق برای احیای برجام در تابستان گذشته امکان‌پذیر بود اما ایران اصرار داشت تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پایان یابد؛ موضوعی که از نظر آمریکا غیرقابل قبول بود. آمریکا به دلیل اصرار ایران بر این شرط، این کشور را مانع به نتیجه رسیدن توافق می‌داند. واشنگتن معتقد است تهران (حداقل افرادی که در تهران حضور دارند) دیگر علاقه‌ای به توافق ندارند. من هیچ طرح جایگزینی سراغ ندارم که احتمالا غربی‌ها در ذهن داشته باشد.

علاوه بر این، در چند ماه گذشته خشم فزاینده‌ای در غرب نسبت به کمک ایران به روسیه در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین افزایش یافته است. به ویژه این خشم به دلیل ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه که برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و همچنین اهداف نظامی در اوکراین استفاده شده‌اند، شکل گرفته است. در نهایت، به دلیل سرکوب اعتراضات علیه نظام ایران که در ماه سپتامبر آغاز شد، خصومت رو به رشدی در غرب علیه حکومت ایران به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید:

استفاده ایران از همه مولفه‌های قدرت برای مقابله با غرب / آمریکا هیچ وقت از شکست مذاکرات صحبت نکرده است

- در صورت توقف قطعی مذاکرات، آیا غربی‌ها پیش‌بینی در خصوص پاسخ‌های احتمالی ایران و آمادگی برای مواجهه با پیامدهای آن را دارند؟

فکر نمی‌کنم دیدگاه واحدی بین غربی در مورد آنچه ایران ممکن است انجام دهد وجود داشته باشد، در عین حال، دیدگاه واحدی در مورد چگونگی واکنش در صورت اقدام ایران در گام‌های روشن‌تری در جهت ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد. غنی‌سازی اورانیوم ایران در سطوح بالاتر در سال‌های اخیر را می‌توان ناشی از تصمیم ترامپ برای پاره کردن برجام دانست. غنی‌سازی اورانیوم ایران در سطوح بالاتر در سال‌های اخیر را می‌توان ناشی از تصمیم ترامپ برای پاره کردن برجام دانست.

در حال حاضر، غربی‌هایی که که در گذشته ترامپ را مقصر می‌دانستند، بیشتر ایران را مانع توافق می‌دانند و معتقدند ایران فرصتی برای احیای برجام داشت، اما از آن استفاده نکرد. در این شرایط حمایت از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند افزایش یابد.

- در نهایت، پیش بینی شما در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای و روابط ایران و غرب چیست؟

متأسفم باید بگویم دلایل کمی برای احیای مذاکرات وجود دارد. تصور من این است (همانطور که قبلا توضیح دادم) که دولت بایدن فکر می‌کند مذاکرات مرده و احیای برجام دیگر یک اولویت نیست. دولت بایدن باور دارد که ایران مقصر شرایط کنونی است. حمایت تهران از روسیه و برخورد با اعتراضات اخیر، این دیدگاه را در غرب تقویت کرده که تعامل با نظام کنونی غیرممکن است. رژیم کنونی دیگر علاقه‌ای به توافق با غرب ندارد. اینکه  چنین رویکردی اساسا صحیح است یا خیر باید در سوال دیگری پاسخ داده شود، اما قطعا این تصور در غرب وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =